بازی خطرناک "باب عالی" با دم خرس

وزیر خارجه روسیه به دولت ترکیه در مورد تلاش‌هایش برای دامن زدن به «احساسات جنگ گرایی» در اوکراین هشدار داد.

به گزارش تحریریه، خبرگزاری روسی اسپوتنیک نوشت، «سرگئی لاوروف» وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه در واکنش به اقدام آنکارا در جهت تقویت همکاریهای دوجانبه با کی‌یف، به دولت ترکیه در مورد تلاش‌هایش برای دامن زدن به «احساسات جنگ گرایی» در اوکراین هشدار داد. ما قاطعانه به همکاران ترکیه‌ای خود توصیه می‌کنیم که وضعیت (کنونی) را به دقت تحلیل کنند و از دامن زدن به خوی نظامی گری و جنگ طلبی در اوکراین پرهیز کنند.
 
وی همچنین گفت که اقدامات «تجاوزکارانه» اوکراین نسبت به شبه جزیره الحاقی کریمه معادل تجاوز به یکپارچگی سرزمینی روسیه است و گفت که «امیدوار است ترکیه سیاستهای خود را بر مبنای دغدغه‌های مشروع و قانونی مسکو تعدیل و تنظیم کند».

به نظر می رسد که ترکیه با دست زن به اقدامات خطرناک امنیتی و سرشاخ شدن با قدرتهای در حال ظهور و سنتی ایران، روسیه و چین به دنبال جلب حمایت ائتلاف غربی برای جذب سرمایه گذاری خارجی و گرفتن وام های جدید است تا بتواند از بحران بدهی های 500 میلیارد دلار جان سالم به در ببرد و یا حداقل دوران سقوط(حتمی) را به تعویق بیاندازد.

ترکیه هم در سوریه و عراق علیه ایران به فعالیت مشغول است، هم از جریان های فاشیست پان ترک در قفقاز حمایت علنی می کند و هم با کمک به اویغورها در حال چنگ و دندان نشان دادن به چین است، که این بازیهای خطرناک امنیتی تبعات سنگینی برای باب عالی خواهد داشت.
 
این در حالی است که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه ماه میلادی گذشته و در بحبوحه استقرار نیروهای نظامی روسیه در امتداد مرز این کشور با اوکراین، به مقامات کی‌یف وعده پشتیبانی داد.
 
در آن زمان اردوغان اعلام کرد که ترکیه به عنوان یک عضو ناتو به همراه اوکراین پلتفرمی (اینترنتی) را راه اندازی کرده‌اند که در آن، وزرای خارجه و دفاع دو کشور (ترکیه و اوکراین) پیرامون همکاری صنعتی در حوزه دفاعی بحث و گفتگو می‌کنند و مدعی شد که این همکاری صنعتی- دفاعی علیه هیچ کشور ثالثی نخواهد بود.
 
پایان/

۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۳
کد خبر: 10114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =