کسری بودجه 400 هزار میلیارد تومانی و کیسه جدید دولت برای فروش 100 هزار میلیارد تومان سهام!

درحالی که در لایحه بودجه پیش فروش 95 هزار میلیارد تومان سهام انجام شده بود، وزیر اقتصاد از آمادگی دولت برای عرضه 100 هزار میلیارد تومان سهام دولتی خبر داده است.

به گزارش تحریریه،  فرهاد دژپسند اخیرا اعلام کرده است، وزارت امور اقتصاد و دارایی، 27 هزار میلیارد تومان آگهی فروش در مرحله عرضه شرکت های مشمول واگذاری به بخش خصوصی در اختیار داردکه باید مشتری و تقاضا برای آن وجود داشته باشد،  برنامه وزارت اقتصاد این است در طول یکسال به ارزش  100هزار میلیارد تومان سهام شرکت های که در فهرست واگذاری قرار دارند، آماده عرضه شود.

بر این اساس درحالی که در لایحه بودجه پیش فروش 95 هزار میلیارد تومان سهام انجام شده بود، وزیر اقتصاد از آمادگی دولت برای عرضه 100 هزار میلیارد تومان سهام دولتی خبر داده است.

گفتنی است، بر اساس قانون بودجه سال 1399 درآمد دولت از محل فروش سهام حدود 11900 میلیارد تومان لحاظ شده بود که در نهایت دولت توانست حدود 39 هزار میلیارد تومان انواع سهام را در قالبهای مختلف از جمله ای تی اف عرضه کند.

از سوی دیگر در لایحه بودجه سال 1400 پیش بینی فروش 95 هزار میلیارد تومان انواع سهام انجام شده بود که در نهایت در قانون بودجه این ردیف افزایش چشم گیری یافت و به حدود 180 هزار میلیارد تومان رسید.

همه اینها درحالی است که بازار سهام به هیچ عنوان ظرفیت پذیرش چنین عرضه گسترده ای را ندارد و حتی به نظر میرسد یک چهارم این رقم نیز در بازار قابل عرضه نیست.

لازم به ذکر است از منابع 1100 هزار میلیارد تومان بودجه به احتمال قوی 400 هزار میلیارد تومان به عنوان ناترازی و کسری بودجه لحاظ خواهد شد.

پایان/

۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۸
کد خبر: 10130

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =