چین یک گام به نفع اقتصاد ایران برداشت

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در سخنانی تصریح کرد: آمریکا باید همه تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را لغو کند.

به گزارش تحریریه، وبگاه وزارت خارجه چین امروز پنجشنبه به نقل از «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه این کشور درباره نشست وین اعلام کرد: در حال حاضر، پیشرفت مهمی در گفتگوها در خصوص تداوم پایبندی به برجام حاصل شده است و طرف‌های مرتبط تمایل سیاسی خود را برای رسیدن به توافق نشان داده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین در این باره ادامه داد: با این حال همچنان اختلافاتی وجود دارند که باید از طریق مذاکرات فشرده حل شوند. چین امیدوار است که طرف‌های مرتبط از این موانع عبور کرده، با فوریت بیشتری اقدام کنند، تصمیمات محکم سیاسی در این زمینه را در اسرع وقت اتخاذ کنند و برای حل مسائل باقی مانده در بستری منعطف و عمل‌گرایانه تلاش کنند.

«وانگ ونبین» در ادامه اضافه کرد: مشکل اصلی بحران هسته‌ای ایران خروج یکجانبه آمریکا از برجام و اعمال فشار حداکثری علیه ایران است. طرف آمریکایی باید تمام تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را لغو کند و ایران و طرف‌های ثالث نیز به پایبندی برهمین اساس بازگردند.

«وانگ گان» (Wang Qun) نماینده چین در سازمان ملل متحد و نماینده این کشور در مذاکرات کمیسیون مشترک برجام در وین هم پیشتر در سخنانی اعلام کرد: نگرانی‌های برحق ایران باید به شکلی مناسب در گفتگوهای احیای توافق هسته‌ای مورد رسیدگی قرار بگیرد. پیشرفت مهمی حاصل شده، اما برخی اختلافات اساسی در خصوص مسائل مربوط به برداشته شدن تحریم‌ها وجود دارد. این واقعیت که موضوع اصلی حذف تحریم‌ها در مذاکراتی که بیش از ۲ ماه است به طول انجامیده حل نشده‌اند، نشان می‌دهد مسئله درست و غلط هنوز به طور اساسی حل نشده است. این ایالات متحده است که به طور یکجانبه از برجام خارج شد و فشار حداکثری را علیه ایران اعمال کرد که دلیل ریشه‌ای بحران هسته‌ای ایران است. برای اینکه آمریکا و ایران به تعهدات کامل خود تحت برجام بازگردند، باید تحریم‌های غیرقانونی آمریکا علیه ایران در درجه اول به طور کامل و شفاف لغو شوند.

«ماریا آدبار» (Maria Adebahr) سخنگوی وزارت خارجه آلمان هم دیشب در سخنانی اعلام کرد که مذاکرات وین «به خوبی پیش می رود»، اما «مسائل مهمی» وجود دارند که هنوز برطرف نشده‌اند.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان در این باره گفت: در مجموع، می‌توان گفت که وضعیت در وین به خوبی پیش می‌رود؛ اما در حوزه‌های مهم بسیاری، مسائلی وجود دارند که باید شفاف‌سازی شوند. هر دو طرف (ایران و آمریکا) باید به نوبه خود گام‌هایی را پیرامون فعالیت‌های هسته‌ای و برداشتن تحریم‌ها انجام دهند تا توافق احیا شود. چشم‌انداز (مذاکرات) در کل مثبت است. از این منظر، الان ممکن نیست که پیش‌بینی کنیم چه زمانی موفقیت حاصل می‌شود. ما ماه هاست می‌خواهیم شاهد بازگشت هرچه سریع‌تر به برجام و پایبندی مجدد به این توافق باشیم.

اواسط این هفته «سیدعباس عراقچی» رئیس هیأت مذاکره کننده ایرانی اعلام کرده بود که دور پنجم گفتگوها دشوار بود اما احتمالاً آخرین دور گفتگوها نخواهد بود.

لازم به ذکر است، پنجمین نشست کمیسیون مشترک برجام شامگاه چهارشنبه (۱۲ خردادماه) در وین پایان یافت و مقرر شد رؤسای هیأت‌ها برای چند روز رایزنی به پایتخت‌های خود برگردند و پس از آن، دور بعدی مذاکرات در وین پنجشنبه هفته آینده بار دیگر آغاز خواهد شد.

در همین راستا، هیأت‌ها با ابراز خرسندی از پیشرفت‌های صورت گرفته تا این مرحله، بر عزم و جدیت خود برای پیگیری روند گفت‌وگوها در روزهای آتی با هدف یافتن راه حل‌ها برای برخی موضوعات حل و فصل نشده، تأکید کردند.

گفتنی است، شهر وین پایتخت اتریش از ماه آوریل تاکنون میزبان پنج نشست کمیسیون مشترک برجام با حضور هیأتهای نمایندگی از ایران و پنج کشور عضو گروه ۱+۴ (روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان) به همراه دیدارهای غیررسمی در چارچوبهای مختلف بوده است.

منبع: مهر

پایان/

۱۳ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
کد خبر: 10354

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۲۰:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
      4 0
      بابا چقدر جلسه و نشست ؟ مگر یکبار توافق اصلی حاصل نشده ؟ و امضا نکردن. خوبه این آقایون میگویند نماد دمکراسین. همان توافق را اجرا کنید دیگه
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
      2 4
      به امید ازادی مسلمانان سین کیانگ . اسیر چینی های کمو نیست
    • حبیب IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۳
      1 1
      چرا برخی میگویند مرگ بر امریکا نگویید .مرگ بر امریکا و مرگ بر امریکا و مرک بر امریکا الی الابد .مسوولان بی شرف امریکایی با بی شرمی و وقاحت تمام مردم مظلوم و شریف ایران را تحریم کرده اند و زندگی مردم مظلوم ایران را هدف قرار داده اند و بنظر میرسد قصدشان نابودی ملت ایران است ولی خداوند عزه و تبارک سزای اعمال ناشایست و سخیف امریکا را خواهد داد انشاءالله
    • مهدی IR ۰۱:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      0 0
      چینی هاوروسهاجیبمان رانزنند که باآسترش زدند حمایت اقتصادی پیشکشان!!!!!!!
    • IR ۰۹:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      0 0
      هیچکس جز ایرانی اصیل دلش بحال مهینش نمی سوزد
    • مسعود IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      0 0
      هیچ گربه در راه خدا موش نمیگیرد چین دهنش اندازه اژدها باز است