تخصیص اعتبار جدید برای بازنشستگان

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با اشاره به ماده ۳۰ قانون ششم در مورد رفع تبعیض حقوق بازنشستگان،گفت، از سال ۱۳۹۶ تا امروز رقمی حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان در این رابطه تخصیص پیدا کرده که در گذشته سابقه نداشته است.

به گزارش تحریریه، پوراصغری معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه در نشست رفاه اجتماعی و سلامت در دولت تدبیر و امید گفت: اهم رویکردها که براساس اسناد بالا دستی در این خصوص صورت گرفته شامل دسترسی عادلانه، مدیریت منابع مالی (به خصوص برای اقشار آسیب پذیر)، موضوع جمعیت (به خصوص سلامت باروری) و دارو بوده که نتیجه آنها به صورت افزایش امید به زندگی خواهد بود.

وی افزود، در بخش مدیریت منابع مالی با توجه تکانه‌هایی که کرونا و تحریم در کشور داشت، در مجموع   به 142 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که نسبت به سال 92، 6 برابر شده است. اگر بخواهیم فارغ از تورم نگاه کنیم می‌بینیم که سهم بودجه سلامت از 10 درصد در سال 92 به 17 درصد در بودجه عمومی سال 99 رسیده است. 

پوراصغری ادامه داد: سرانه بهداشت و درمان در کشور از سال 1392 از 300 هزار تومان به یک میلیون و 300 هزار تومان رسیده که این رشد 4 برابری نشان دهنده رشد سرمایه گذاری در این بخش است که نتیجه آن تحقق اهداف سیاست‌های بالا دستی و کاهش پرداخت از جیب مردم است. 

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه گفت: اگر با سال 92 مقایسه کنیم آن چیزی که مردم پرداخت می‌کردند 37 درصد بوده که این عدد در حال حاضر به 10 درصد برای شهرها و 5 درصد برای روستاها کاهش یافته است. کل اعتباراتی که در بخش سلامت می‌آید شامل سهم مردم، دولت و بیمه می‌شود که در بخش‌های بودجه‌ای خود را نشان می‌دهد که در مجموع حساب‌های سلامت کشور می‌آید .

در سال 92 مردم در کل نزدیک 47 درصد هزینه‌های درمان را می‌پرداختند که در سال 99 به 36 درصد کاهش یافته و در واقع نقش دولت از سلامت افزایش یافته است که به سبب تحریم و کرونا مشکلاتی در این زمینه به وجود آمده است.

وی ادامه داد: در سال 92، 900 بیمارستان وجود داشت که تا 99 به 1052 بیمارستان رسیده و برآورد این است که این تعداد تا پایان سال به بیش از 1100 بیمارستان برسد. این امر باعث افزایش تخت‌های بیمارستانی شده است و اگر طرح‌های مشخص شده تا انتهای سال به بهره برداری برسد ما شاهد یک رشد 60 درصدی در این زمینه خواهیم بود این یعنی هر ماه 400 تخت بیمارستانی در این 8 سال افتتاح شده است.

این اقدامات در راستای افزایش دسترسی و پوشش عمومی به خدمات حوزه سلامت صورت گرفته است. در همین راستا تلاش شده که نیروهای متخصص را اضافه کنیم که از این نظر مجوزهای استخدامی زیادی داده شد. در کنار این موضوع با توجه به رشد شبکه اورژانس کشور میزان پوشش راه‌ها به 89 درصد رسیده است.

پوراصغری در رابطه با حفظ جمعیت گفت: باتوجه به رشد شاخص‌های سلامت در کشور، میزان مرگ و میر اطفال کاهش پیدا کرده و میزان مرگ مادران باردار نیز رو به کاهش بود که در سال جاری به دلیل کرونا این آمار افزایش یافته است. ضمن اینکه دولت با رایگان کردن زایمان طبیعی سعی در تشویق این مسئله داشته است.

وی در خصوص دارو و واکسن گفت: تلاش براین بوده که تولید را تقویت کنیم و سهم آنها را بالا ببریم به طوری که سهم تولیدات داخلی دارو در سال 1399 تا 88 درصد در داخل کشور تولید شده، در حالی که در سال 92 این رقم در حدود 60 درصد بوده است. 

در مورد واکسن امیدوار هستیم باتوجه به زمینه‌ای که از قبل وجود داشت از تیر ماه از واکسن‌های تولید داخل استفاده کنیم البته دولت برنامه دارد در مجموع 60 میلیون دوز واکسن خارجی وارد کند. با دستور مقام معظم رهبری یک میلیون یورو برای کرونا اختصاص پیدا کرد که با استفاده از آن 14 برنامه برای مقابله با کرونا تدوین شد. در این مدت از جنبه تامین مالی تجهیزات، دارو و واکسن به خوبی انجام شده و مشکلی از نظر تامین منابع وجود نداشته البته که گاهی تاخیر وجود داشته است.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه از محل صندوق توسعه ملی تا کنون 19 هزار و 500 میلیارد تومان برای کرونا دریافت شده گفت: 16 هزار و 500 میلیارد تومان آن برای بخش درمان و مابقی برای حمایت از کسب و کارها هزینه شده است.

پوراصغری در مورد اقدامات در حوزه رفاه اجتماعی گفت: محورهای حمایت‌های دولت شامل بحث معیشت، بازنشستگان و آسیب‌های ناشی از کرونا می‌باشد. در زمینه حمایت اقشار ضعیف، در سال 92، 2.2 میلیون خانوار تحت پوشش بودند که این تعداد در سال 99 این عدد به 3.3 میلیون نفر رسیده است. در کنار آن میزان مستمری این افراد نیز به طور متوسط 14 برابر افزایش یافته است، این موضوع کفایت نمی‌کند ولی این حمایت نشان دهنده نگاه مثبت به این موضوع بوده است.

وی در ادامه گفت: با توجه به همکاری مجلس محترم اعتبارات این بخش نیز افزایش یافته است که سبب رشد پوشش حمایتی شد.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه در خصوص بازنشستگان گفت: به دلیل مشکلات کرونا و تورم یک نابرابری در پرداخت به بازنشستگان به وجود آمده بود. در ماده 30 قانون ششم موضوع رفع تبعیض مطرح شد که از سال 96 در دستور کار قرار گرفت. ما این مورد را برای صندوق های لشگری و کشوری در ردیف‌های بودجه در نظر گرفتیم  و تا امروز رقمی حدود 120 هزار میلیارد تومان تخصیص پیدا کرده است.

در کنار این موضوع 153 هزار میلیارد تومان از بدهی‌های دولت به سازمان تامین اجتماعی پرداخت شد تا از این طریق افراد تحت پوشش تامین اجتماعی نیز از این موضوع برخوردار شوند. با این اقدامات حقوق بازنشستگان کشوری و لشگری به میانگین حدود 7 میلیون تومان و در بخش تامین اجتماعی این رقم به میانگین حدود 5 میلیون تومان رسیده است.

پوراصغری در خصوص حمایت‌ها در حوزه کرونا گفت: دولت در بخش بیمه بی‌کاری هزار و 760 میلیارد تومان، حمایت از اقشار آسیب پذیر هزار و 635 میلیارد تومان و در بحث تسهیلات ارزان قیمت حدود دو هزار و 300 میلیارد تومان تامین کرده است.

وی در خصوص حوزه آموزش عالی و پژوهش گفت: تلاش شده کیفیت آموزش افزایش پیدا کند و نقش آموزش عالی در اقتصاد کشور رشد یابد. برای آنکه کیفیت خدمات آموزشی افزایش یابد رویکرد ما رشد تحصیلات تکمیلی بوده است. در حال حاضر حدود یک چهارم دانشجویان در این بخش حضور دارند. در کنار این موضوع تلاش شده تا به منظور رشد کیفیت تعداد اعضای هیئت علمی افزایش یابد.

در بخش پژوهش، سهم آن از بودجه عمومی کشور از 0.6 درصد در سال 92 به 0.9 درصد در سال 99 رسیده است. این عدد نسبت به تولید ناخالص داخلی نیز رشد داشته است. ضمن اینکه تعداد مقالات ISI تقریباً دو برابر شده و رتبه ایران در حوزه مقالات علمی در جهان به 16 در سال 99 رسیده است.

معاون امور علمی، فرهنگی و اجتماعی سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه تعداد پارک‌های علم و فناوری از سال 92 تا 99، 20 درصد رشد داشته است، گفت: این امر سبب رشد شرکت‌های دانش‌بنیان شده است که تعداد آنها در سال 1399 به حدود 6 هزار شرکت رسیده است. فعالیت این شرکت‌ها سبب شده که ما 350 هزار شغل مستقیم در این زمینه داشته باشیم. درآمد این شرکت‌ها نیز در سال 99 به 150 هزار میلیارد تومان رسیده که در آینده می‌توانند به عنوان قطب تولید کشور دیده شوند.

پوراصغری در خصوص بودجه آموزش و پرورش گفت: اعتبارات این بخش 4.2 برابر افزایش یافته  است. برای افزایش عدالت تلاش شده محرومیت زدایی صورت بگیرد و فضاهای آموزشی تامین شود. کرونا نشان داد که اگر زیر ساخت‌ها فراهم باشد می‌توان یک آموزش یکسان را در کشور داشت. اقداماتی نظیر تغذیه رایگان، سرویس رایگان برای مدارس شبانه روزی و خرید خدمت در مناطق محروم صورت گرفته است. 

در بحث فضای آموزشی در طول این 8 سال به طور متوسط  روزانه نزدیک به 27 کلاس در کشور ساخته شده که در نتیجه افزایش اعتبارات عمرانی و کمک خیرین مدرسه‌ساز بوده است. در مورد ارتقا منزلت اجتماعی معلمان نیز بحث رتبه بندی معلمان در اسفند 99 به مجلس ارسال شد که دیروز کلیات آن به تصویب رسید. همچنین رویکرد افزایش حق التدریس و حقوق معلمان ابتدایی بوده است.

وی در مورد بازنگری در ساختارها در آموزش و پرورش گفت: در این موضوع 266 هزار نفر پرسنل جدید تا سال 99 جذب شدند که پیش‌بینی می‌شود تا سال آخر 1400 این عدد به 500 هزار نفر برسد. 

منبع: تسنیم

پایان/

۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۲
کد خبر: 10429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • معلم بازنشسته خسته IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۷
      0 0
      اینکه معلمان بازنشسته رو از آموزش و پرورش جدا کردید و به صندوق بازنشستگی انداختید مستمری ها رو خلاف قانون هست، چون ما را از هر امتیاز و رتبه بندی محروم کردید ، ما اینهمه سال زحمت کشیدیم توی جنگ و تخت گچی و هزاران مشگل که افرادی که دهه شصت هستند خبردار هستند بازنشسته شدیم معلمان امروز چه سختی ای دارند که حقوقشون سه چهار میلیون بیشتر از ماست ، غیر اینکه داخل منزل نشستند و مجازی صدا ضبط میکنند برای دانش آموزی که آیا گوش میدهد یا خیر ، حق نیست ماهم معلم این مملکت بودیم نه ۲۵ سال بلکه ۳۴ سال با حقوق ۶۸۰۰ ،الان کسی که ۲ساله رفته کلاس و تازه کار هست از من بیشتر میگیره ، ضمنا این هم بگم بنده با ۶۵ سال سن الان آبدارچی یک شرکتم چرا؟ چون با این حقوق خرج خودمم در نمیاد چه برسه جهیزیه و اجاره و خوراک و پوشاک که کاسب های بی رحم هر روز یک قیمتی میدهند ، منه معلم بازنشسته را از رتبه بندی برکنار کردن درست نیست ، به عزیزان تامین اجتماعی هم برسید خودم تو اقوام زیاد دارم خیلی زندگیشان سخته با این درصد ها مشکلی حل نمیشه روز بروز که جنسها گران تر میشه ما درآمد ثابتی ها فقیر تر خواهیم شد و ارزش پولمان کم