آخرین تیر آمریکا برای مقابله با چین؛ تاکتیک جدید بایدن جواب می دهد؟

بایدن از رهبران G-7 می خواهد که چین را مورد مواخذه قرار داده و با آن رقابت کنند.

به گزارش تحریریه، رهبران بزرگ‌ترین اقتصاد جهان روز شنبه از طرح زیرساختی برای جهان در حال توسعه برای رقابت با ابتکارات جهانی چین پرده‌برداری کردند. آن‌ها اما در حقیقت به دنبال ایجاد اجماع بر سر این موضوع بودند که چگونه پکن را به دلیل نقض حقوق بشر بازخواست کنند.

استناد به اینکه در چین اقداماتی در راستای کار اجباری صورت می گیرد، بخشی از برنامه «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا برای ترغیب رهبران دموکرات دیگر برای پیوستن به جبهه یکپارچه تری در زمینه رقابت اقتصادی با پکن است. در حالی که آنها توافق کردند که در جهت رقابت با چین تلاش کنند اما  اتحاد کمتری در رابطه با موضع عمومی که این گروه باید اتخاذ کند، وجود داشت.

به گفته دو مقام ارشد دولت بایدن، کانادا، انگلستان و فرانسه تا حد زیادی موضع بایدن را تایید می کنند در حالی که آلمان، ایتالیا و اتحادیه اروپا در اولین نشست اجلاس گروه هفت که در روز شنبه برگزار شد، تردید بیشتری نشان دادند. مقاماتی که در این باره به خبرنگاران توضیح دادند، مجاز به صحبت درمورد این جلسه خصوصی نبودند و خواستند نامشان فاش نشود.

مقامات کاخ سفید در اواخر روز شنبه گفتند بر این باورند که به نوعی می توان چین را به خاطر «سیاست های غیر بازاری و نقض حقوق بشر» مورد مواخذه قرار داد. بایدن در اولین اجلاس خود به عنوان رئیس‌جمهوری و یک روز پس از ملاقات با «بوریس جانسون» نخست وزیر بریتانیا تلاش کرد که یک نشست رو در رو با رهبر کشورهای مختلف همچون «امانوئل مکرون»رئیس جمهوری فرانسه، «آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان، «ماریو دراگی» نخست وزیر ایتالیا وهمچنین «یوشی‌هیده سوگا» و «اسکات موریسون» به ترتیب نخست وزیر ژاپن و نخست وزیر استرالیا داشته باشد. گویی بایدن شخصا سعی در از بین بردن خاطرات هرج و مرجی دارد که «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری سابق اغلب در این اجتماعات ایجاد می کرد.

مقامات کاخ سفید گفته اند که بایدن می خواهد رهبران کشورهای G-7 با یک صدا و به صورت یکپارچه علیه اقدامات کار اجباری که مسلمانان اویغور چین و سایر اقلیت های قومی این کشور را هدف قرار می دهد، صحبت کنند. بایدن امیدوار است که این تقبیح بخشی از بیانیه مشترکی باشد که روز یکشنبه با پایان اجلاس منتشر می شود، اما برخی از متحدان اروپایی تمایلی به جدایی از پکن را ندارند. چین به یکی از مهمترین زیرمجموعه های اجلاس سران کشورهای ثروتمند تبدیل شده بود.

همچنین این متحدان برای اولین بار در ارائه یک پیشنهاد زیربنایی به نام «بازسازی بهتر جهان»، نام شعار کمپین بایدن را مطرح کردند. این برنامه در حالی که به استانداردهای آب و هوایی و شیوه‌های کار پایبند است، خواستار هزینه کردن صدها میلیارد دلار در هم‌کاری با بخش خصوصی است.

این طرح برای رقابت با «ابتکار کمربند و جاده» هزار میلیارد دلاری چین طراحی شده که شبکه ای از پروژه ها و خطوط دریایی را ایجاد کرده و در بخش های زیادی از جهان، در درجه اول آسیا و آفریقا قرار گرفته است. منتقدان می گویند که پروژه های چین اغلب بدهی های گسترده ای ایجاد می کند و ملت ها را در معرض نفوذ بی مورد پکن قرار می دهد.

انگلیس همچنین می خواهد دموکراسی های جهان کمتر به غول اقتصادی آسیا اعتماد کنند. دولت انگلیس گفت که بحث های روز شنبه حول محور «چگونه می توانیم سیستم جهانی را برای حمایت از ارزش های خود برای مردم خود شکل دهیم» بود که با تنوع بخشیدن به زنجیره های تامین که در حال حاضر به شدت به چین بستگی دارد، این مشکل حل خواهد شد.

البته همه قدرت های اروپایی دیدگاهی اینچنین خشن و شبیه بایدن در مورد چین ندارند. رئیس جمهوری ایالات متحده رقابت با چین را به عنوان رقابت تعیین کننده قرن بیست و یکم توصیف کرده است اما نشانه هایی وجود دارد که نشان می دهد اروپا مایل است موشکافی بیشتری انجام دهد.

پیش از روی کار آمدن بایدن در ژانویه، کمیسیون اروپا اعلام کرد که با پکن در مورد معامله ای که به منظور دسترسی بیشتر اروپا و چین به بازارهای یکدیگر انجام شده است، توافق کرده است اما این معامله متوقف شد و اتحادیه اروپا در ماه مارس تحریم هایی را صورت داد که چهار مقام چینی را که در نقض حقوق بشر در سین کیانگ مشارکت داشتند، هدف قرار داد. مقامات دولت بایدن فرصتی می بینند تا علیه چین به دلیل اقداماتی در زمینه کار اجباری به عنوان موضوعی در راستای «تحقیر کرامت انسانی» اقدامی عینی کنند.

در حالی که مواخذه چین در اعلامیه G-7 مجازات فوری برای پکن ایجاد نمی کند اما یک مقام ارشد دولت بایدن گفت که این اقدام پیامی مبنی بر جدی بودن رهبران در دفاع از حقوق بشر و همکاری با یکدیگر برای ریشه کن کردن استفاده از کار اجباری به پکن ارسال می کند.

پایان/

۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۴
کد خبر: 10622

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =