۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹

شفافیت به مثابه مبارزه با فساد

دکتر فاطمه نکولعل آزاد
شفافیت به مثابه مبارزه با فساد

شفافیت عنصر مرکزی در مبارزه با فساد با ابزار افزایش نظارت عمومی و از بین بردن تاریکخانه های مولد فساد و ناکارآمدی است.

یکی از اصلی­ترین و اساسی­ترین مشکلات امروز کشور موضوع فساد است. وجود فساد در حوزه­های مختلف و از جمله شهرداری­ها از مهمترین عوامل از بین برنده اعتماد عمومی و تضعیف‌کننده سرمایه اجتماعی است. این موضوع در سالیان اخیر چنان برجسته شده که تمام نخبگان سیاسی کشور فارغ از گرایش­های سیاسی آنها، از وجود فساد و ضرورت مبارزه با آن سخن می­گویند و می­توان مدعی شد که ادبیات مشترکی حول این موضوع شکل گرفته است. در بیانیه گام دوم انقلاب نیز مقام معظم رهبری به این موضوع پرداخته­اند و پیگیری مداوم مبارزه با فساد را روشی به سوی گسترش بیشتر عدالت در جامعه ارزیابی کرده­اند.

در این بین، یکی از مراکزی که همواره امکان شکل­گیری و گسترش فساد در آن وجود دارد، شهرداری‌ها است. در واقع شهرداری­ها به واسطه ارتباط مستقیم با زمین‌های شهری، صنعتی و تجاری و نیز داشتن نقش مستقیم در صدور پروانه­ها و مجوزهای مختلف به شدت مستعد رشد فساد است. بدیهی است که شهرداری تهران به واسط اینکه پایتخت کشور است، جذابیت بیشتری برای کسانی دارد که در پی بهره­گیری از منابع بیت­المال به سود خود هستند. گزارش­های مربوط به فساد در شهرداری تهران در سالیان گذشته یک واقعیت غیرقابل انکار است که در مواردی منجر به صدور احکام قضایی شده و در موارد دیگری نیز پرونده­های فساد آن در مرحله بررسی در محاکم قضایی کشور است.

روشن است که شورای شهر جوان و حزب اللهی متأثر از باورهای مذهبی و انقلابی از یک سو و مطالبه و درخواست مقام معظم رهبری برای جدی گرفتن موضوع فساد و مبارز با آن از سوی دیگر باید بسیار بیشتر متعهد به مبارزه با فساد باشد. اساساً آنچه که در این رابطه اهمیت دارد این است که از وقوع فساد پیشگیری کرد. به عبارت دیگر باید از قبل، با انجام اقدامات مورد نیاز مانع شکل­گیری بسترهای فسادزا شد. قوانین موجود راه­ها و شیوه­های مختلفی را برای پیش­گیری از فساد در شهرداری در نظر گرفته­اند که در کنار ضرورت توجه به آنها، باید گفت مهمترین ابزار مبارزه با فساد در نهاد بزرگی مانند شهرداری تهران شفافیت است. شفافیت به معنی نور افکاندن بر هر آنچه است که تمایل به پنهان ماندن دارد. شفافیت مبارز روشنی با تاریکی است. در تعبیری عام، تاریکی، زمان مناسب دزدان و مفسدان است. شفافیت به معنی ارجحیت آب­های زلال و روشن بر آب گل­آلود است. لذا شورای شهر آینده تهران باید به دنبال شفاف‌کردن تمام عملکردهای شهرداری از مجوزها و اعطای امتیازات گرفته تا امضای قراردادها با نهادها و شرکت­های مختلف باشد. در صورت وجود شفافیت عملکرد شورای شهر و شهرداری زیر ذره­بین و نگاه دقیق رسانه­ها و کارشناسان قرار می­گیرد که به صورت پیوسته به واکاوی عملکرد شورای شهر و شهرداری می­پردازند.

روشن است که شفافیت مخالفان جدی دارد؛ مخالفانی از جنس تاریکی و علاقه‌مند به پنهان­کاری که در مقابل آن مقاومت خواهند کرد، چالش ایجاد خواهند کرد و در این مسیر ممکن است به هر ابزار و روشی متوسل شوند. لذا شاید بیراه نباشد که اگر گفته شود ایجاد و گسترش شفافیت به باور، جرأت و تسلیم‌نشدن افرادی نیاز دارد که به این عنصر مهم برای مبارزه با فساد باور دارند.

فعال اجتماعی و شهری

پایان/

۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۹
کد خبر: 10670

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =