رانت هزاران میلیاردی و جهیزیه 10 میلیون تومانی

عضو کمیسیون صنایع و مجلس در خصوص اعتراض فولادسازان به مسئولیت‌های اجتماعی که دولت به آن‌ها تکلیف می‌کند گفت: داشتن مسئولیت‌های اجتماعی که بهانه فولادسازان شده، چقدر هزینه برای آن‌ها ایجاد می‌کند؟

به گزارش تحریریه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم اظهار داشت: این کمیسیون، طرحی را جهت عرضه کامل کالاهای موجود در زنجیره فولاد در بورس کالا به تصویب رسانده که با اجرای آن، سیاست‌های یکپارچه بر کل بازار فولاد کشور حاکم خواهد شد و دیگر شاهد تبعیض در این حوزه ها نخواهیم بود.

طاهری ادامه داد: با ورود کل زنجیره تولید فولاد به بورس کالا از ابتدایی‌ترین مراحل تولید که بخش محصولات معدنی است تا انتهای ترین بخش‌های تولید، کار قابل رصد و پیگیری خواهد بود. با این روش حتی می توان میزان دقیق خاک‌برداری و برداشت محصولات معدنی را رصد کنیم تا ببینیم چقدر از این انفال مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

طاهری افزود: در مرحله بعد، مشخص می‌شود، چقدر گندله و سنگ‌آهن در اختیار چه کسانی قرار گرفته، همچنین آمار دقیقی از میزان گندله و سنگ‌آهن و آهن اسفنجی، تولید شده و نیز میزان تولید شمش و ورق فولادی به دست خواهد آمد و به‌این‌ترتیب، بازار، شفاف شده و زیر نورافکن تیزبین افکارعمومی، کارشناسان و مسئولان قرار خواهد گرفت و فساد و تخلف، مهار می‌شود.

این نماینده مجلس تاکید می کند که در واقع، مشکل امروز ما نبود شفافیت است و اگر همه‌چیز، عیان و قابل‌ردیابی شود، آن گاه، سیاست‌گذاری کارشناسی و کارآمد نقش ویژه ای در رشد اقتصادی کشور خواهد شد که بستر ایجاد این شفافیت در حوزه کالایی کشور، بورس کالاست.

سیاست واحد در کل زنجیره

این عضو کمیسیون صنایع و مجلس با اشاره به اینکه باید با سیاستی واحد به کل زنجیره تولید نگاه کرد تا حق هیچ بخشی ضایع نشود، گفت: غیرهدفمند بودن توزیع یارانه ها به خصوص در صنعت فولاد باعث شده تا در وضعیتی ناخوشایند، بخش مربوط به حقوق مردم، ارزان‌فروشی شود، اما بخش مرتبط با منافع گروهی خاص، گران‌فروشی صورت گیرد که ورود کل این زنجیره به بورس و کشف قیمت ها برمبنای عرضه و تقاضای واقعی بازار به این معضلات پایان می دهد.

عضو کمیسیون صنایع و مجلس با اشاره به اینکه در بازار برخی محصولات مصرف زیاد است اما تولید کم است یادآور شد: در این میان بازار سیاه‌هایی ایجاد شده که به دلیل اشتباه در روند قیمت گذاری، عده ای محصولات را خریداری و به انبارهای خود می‌فرستند. همچنین بعضی شرکت‌ها با تبادل و رابطه‌ای که دارند بدون اینکه واقعاً تولیدکننده یا مصرف‌کننده باشند به‌عنوان دلال در بازار حضور پیدا می‌کنند و سودهای کلانی می‌برند که تاکید می شود دلیل بروز این مشکلات، نبود شفافیت و عرضه کامل فولاد در بورس بوده است.

مطالبه غیرمنطقی و ناممکن فولادسازان

نماینده زنجان در مجلس با بیان اینکه محصولات معدنی با عرضه در بورس به طور طبیعی با رشد قیمت مواجه شد یادآور شد: امروز، بسیاری از تولیدکنندگان فولاد که سودهای مطلوبی می‌بردند به عرضه سنگ‌آهن در بورس اعتراض دارند. آن‌ها می‌خواهند، کماکان، سنگ‌آهن را ارزان بخرند و محصولات تولیدی خود را با قیمت جهانی بفروشند.

او معتقد است: اگر فولادی‌ها می‌خواهند محصول شان را به قیمت جهانی بفروشند باید محصولات معدنی را نیز به قیمت جهانی بخرند و این منطقی و امکان‌پذیر نیست، اول زنجیره که متعلق به مردم است قیمت ثابت داشته باشد، ولی باقی زنجیره با قیمت جهانی عرضه شود.

رقم ناچیز «مسئولیت‌های اجتماعی» در قیاس با ارقام کلان رانت‌خواری

طاهری در خصوص اعتراض فولادسازان به مسئولیت‌های اجتماعی که دولت به آن‌ها تکلیف می‌کند نیز تأکید کرد: داشتن مسئولیت‌های اجتماعی که بهانه فولادسازان شده، چقدر هزینه برای آن‌ها ایجاد می‌کند؟ هزینه «مسئولیت اجتماعی» فولادسازان، بخش اندکی از رانت‌خواری کلان آنان است. اینکه مثلاً، 100 میلیارد تومان رانت داشته باشند و کنار آن 10 میلیون تومان به چند نفر جهیزیه بدهند، آیا معادله متناسب و برابری است؟ چه کسی به آن‌ها اجبار می‌کند که این مسئولیت‌های اجتماعی را داشته باشد؟ آن‌ها می‌توانند مسئولیت‌های اجتماعی را قبول نکنند، ولی در عوض مطابق با نرخ‌های جهانی محصولات موردنیازشان را تهیه کنند تا هم به مردم و هم اقتصاد کشور، منفعت بیشتری برسد و مسئولیت‌های اجتماعی» نیز بهانه دفاع از رانت‌خواری نشود.

منبع: تسنیم

پایان/

۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۹
کد خبر: 10671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 13 =