لغو قرارداد نفتی امارات و اسرائیل!

برهم خوردن توافق اسرائیل و امارات برای انتقال نفت امارات از طریق خطوط نفتی ایلات - عسقلان به اروپا می تواند سبب شعله ورشدن بحران در روابط آن ها شود و توافق «آبراهام» برای عادی سازی روابط عربی با رژیم صهیونیستی را با خطر روبرو سازد.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «الجزیره» قطر در بخشی از گزارش خود به قلم «محمد محسن وتد» نوشت، توافق خط نفتی کاتسا که میان شرکت اسرائیلی و امارات امضا شده است دولت جدید اسرائیل را در برابر چالش هایی قرار داده است؛ پس از درخواست «تمار زندبرگ» وزیر جدید محیط زیست رژیم اسرائیل برای لغو این توافق، احتمال دارد آتش بحران دیپلماسی میان تل آویو و ابوظبی شعله ور شود.

به موجب این توافق قرار است نفت امارات از طریق خطوط نفتی ایلات و عسقلان و سواحل دریای مدیترانه راهی اروپا شود. بر هم خوردن این توافق سبب شعله ورشدن بحرانی در روابط امارات و اسرائیل خواهد شد و توافق «آبراهام» برای عادی سازی روابط عربی با اسرائیل را با خطر روبرو خواهد کرد.

به نوشته الجزیره، یک منبع بلندپایه دیپلماتیک در ابوظبی گفته است حتی پیش از روی کار آمدن دولت جدید اسراییل یک پیام آشکار به امارات ارسال شد که براسا آن تغییر دولت در اسرائیل نه تنها به لغو موقتی توافق منجر خواهد شد، بلکه وزیر جدید محیط زیست قصد دارد این توافق را به طور کامل از بین ببرد.

نتانیاهو در دوران نخست وزیری خود از بررسی یادداشت تفاهمی که در اکتبر 2020 میان شرکت اسرائیلی «خطوط لوله اروپایی اسیایی» (EAPC) و شرکت «مد رد» (MED-RED) اماراتی امتناع کرد. اجرایی شدن این یادداشت تفاهم نیاز به موافقت دولت اسرائیل دارد. هدف نتانیاهو از این اقدام دور کردن جرقه بحران میان تل آویو و ابوظبی بود. او همچنین طی این مدت «گیلا گاملی اِل» وزیر محیط زیست را که از این توافق به دلیل آثار آن بر محیط زیست انتقاد می کرد، ساکت ساخته بود. علاوه بر این چند بار نشست ها برای بررسی این توافق میان مدیران دفتر نتانیاهو و مدیران حفاظت از محیط زیست و مدیران مسائل مربوط به انرژی لغو شده بود.

به نوشته شبکه الجزیره به نقل از روزنامه «گلوبس» برپایه یادداشت تفاهم میان امارات و اسرائیل، امکان استفاده از خط نفت کاتسا کهدر دهه 60 قرن گذشته افتتاح شد، زمینه برای انتقال نفت امارات از طریق دریای سرخ به شهر ایلات فراهم می شود و پس از تخلیه نفت در این شهر، نفت از طریق خطوط نفت به بندر عسقلان و از آنجا به اروپا صادر خواهد شد.

به نوشته شبکه الجزیره با وجود سرپوش نهادن بر بندهای یادداشت تفاهم، اسرائیل طی 5 سال از این توافق حدود 800 میلیون دلار سود خواهد برد. 

پایان/

۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 10742

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =