پیش بینی قیمت دلار در دولت آیت الله رئیسی

پیش بینی قیمت دلار در دولت آیت الله رئیسی به یکی از نخستین سوالات مردم و فعالان اقتصادی تبدیل شده است.

به گزارش تحریریه، پیش بینی قیمت دلار در ماههای باقی مانده از دولت حسن روحانی و در دولت آینده آیت الله رئیسی به یکی از نخستین سوالات مردم و فعالان اقتصادی تبدیل شده است زیرا به طور مستقیم و غیرمستقیم بر تمام متغیرهای واقعی و سفته بازانه اقتصادی کشور تاثیر دارد.

دولت روحانی با اصل دانستن مذاکرات و لزوم اعمال فشار بر داخل برای قبولاندن شروط غیرمنطقی طرف غربی، دست به قمار بزرگی بر سر دلار و سایر بازارها به عنوان ابزارهای چانه زنی زد که با طمع و زیاده خواهی آمریکایی ها به بازنده بزرگ و همه جانبه 1400 تبدیل شد که آثار آن تا سالها بر جامعه و سیاست ایران باقی خواهد ماند. تابوی مذاکره و "بستن" با آمریکا که ماهیتی سورئال در اذهان طبقه روشنفکر ایرانی پیدا کرده بود به یک شکست تمام عیار تبدیل شد و نتیجه اینکه؛ "واقع گرایی" از این خاکستر بر خاسته و آثار متفاوتی بر جای می گذارد.

نرخ تعادلی دلار با توجه به انبوه دلارهای پشت مرز مانده پایین تر از 20 هزار تومان است که البته بهترین نرخ ممکن نیست، اما اثر سیاست های عامدانه بانک مرکزی و دولت حسن روحانی است. اعمال سیاست عجیب ممنوع کردن ورود ارز(با تاکید بر دلار) به داخل، عدم بازگشت برنامه ریزی شده ارزهای صادراتی که در کسری حساب سرمایه خود را نشان داده است، سنگ اندازی بر سر راه صادرات، آزاد گذاشتن بازی رمزارزها برای خارج ساختن ارز از کشور، جلوگیری نکردن از خروج ارز از کشور برای خرید میلیاردها دلاری ملک در ترکیه و بدتر از همه چاپ 3 شیفته پول در بانک مرکزی باعث شده است تا نرخ دلار ناگزیر از سقوط سریع و شدید پس از صعود بی منطق تابستان سال 1399 باشد.

دولت حسن روحانی در ماههای پایانی و پس از باختن انتخابات ناگزیر از کاهش شدید نرخ دلار برای ویترین آرایی است و دولت آیت الله رئیسی هم نمی تواند(شاید هم نمی خواهد) به افزایش نرخ ارز برای کمک به تولید در کشور اقدام کند و به این دو دلیل شاهد رقم خوردن سال 1400 به عنوان سال آرامش در بازارها خواهیم بود. زمان سنج کاهش قیمت دلار از فردا برای دولت دوازدهم آغاز به کار می کند.

تزریق سنگین اسکناس یورو به بازار ارز یکی از اخبار مغفول مانده هفته گذشته بود که نشان دهنده واقعی بودن انباشت ارز پشت مرزهای کشور به دلیل ملاحظات سیاسی است و در هفته بعد این ملاحظات به کناری رفته و دلیل برای عرض اندام نخواهند داشت.

مدیران خصولتی هم دیگر دلیلی برای ادامه بازی ارزی خود ندارند. آنها با امید به داشتن جایگاه در دولت بعدی و هم به دلیل کنار رفتن ملاحظات دولت کنونی تزریق ارز به بازار را آغاز می کنند.

دکمه زمانسنج کاهش قیمت دلار از فردا زده می شود.

پایان/

۲۹ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵
کد خبر: 10746

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 24
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      30 27
      آیت ا.‌‌.. ؟ نگار من که به مکتب نرفت و خط ننوشت یهو ایت الله شد؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
      • من IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
        6 2
        تازه اولشه!!!!!!!
      • هادی IR ۲۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
        9 9
        چیه انتظار داشتی همتی رای بیاره چه آیت الله باشه چه حجت الاسلام دوران بخور بخور تموم شد
      • JP ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۰
        7 7
        دوران بخور بخور تموم نشده ولی دوران بکش بکش شروع شده هادی هدی
      • مهم نیست IR ۱۶:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
        9 2
        واقعابراکسانی که راحت تهمت میزنندمتاسفم
    • داریوش IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      54 17
      این دولت هم نخواهد توانست مشکلات را حل الااگر بتواند قیمت دلار را ثابت نگه دارد ان هم به قیمت واقعی خودش نه 25 تومن حلال تمامی مشکلات ثابت نگه داشتن قیمت دلار برای مدت طولانی است
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      37 6
      همش اراجیفه.اگر قیمت ارز و دلار و کلا مملکت داری دست روحانی و رئیسی بود که این عاقبت مملکت نبود .در دولت اول روحانی ترامپ اگر از برجام خارج شده بود دولت دوم هیچی رای نمیوورد
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      30 3
      شتر
    • IR ۱۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      68 40
      اره جان خودت صبر کن و دلار ۵۰ تومانی رو هم در این دولت ببین۱۳
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      61 3
      خدا لعنت کسانی را که برای مقاصد نحس خود سفره مردم را نابود کردند
    • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      19 9
      خواب دیدی خیر باشه ، کسی که با اقتصاد علمی برخورد نکنه تمام تنشها موقتی و بدون برخورد علمی هیچگاه از ناحیه 4 مثلثاتی خارج نخوایم شد.
    • 1 IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      18 10
      سخنان بالا شاید رویائی بیش نباشد خدا کند این طوری باشد که نویسنده نوشته است تاشاید قیمت اجناس پایین بیاید
    • افشار IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      9 4
      مطلبی که در مورد افزایش فوق العاده ویژه کارمندان نوشته بودید مشخص کرد که از کارشناسان و تحلیلگران برجسته ای برخوردارید.در مورد این مقاله ارزی هم دقیقا ایضا. دست مریزاد و خسته نباشید.
    • ایرانی IR ۱۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      5 2
      اونهایی که بردند بردن اونهایی که خوردند خوردن همونها حالا پشتک وارو میزنند .
    • خان IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      5 7
      دلار به تاریخ ابدی پیوست.دنبال کسب وکار حلال باشید با دلار دلار گفتن جیب مردم را نشانه نکنید
    • رسول رضایی IR ۱۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      6 2
      خیلی دوست دارم خوشبین باشم ولی واقعیت چیز دیگری است خدا رحم کند
    • سید ناصر IR ۱۴:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      16 46
      اگر هر مرغی می خواست انجیر سیاه بخوره که نسل انجیر سیاه ور می افتاد اینا مرد حوزه و منبر هستند ن مملکت داری
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      23 10
      نظرات برخی نشان دهنده این است روی دلار سرمایه گذاری کرده و سعی در تشویش اذهان مردم دارند. بهتر است زود قضاوت نکنید پاکدستی رییس جمهور آینده می تواند بسیاری از مشکلات اقتصادی را حل و دست سودجویان منفعت طلب را کوتاه نماید.
    • مراد IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      17 25
      البته خدا کنه زندگی مردم سامان بگیرع اما از آنجا رییسی خیلی تندرو هستند به نظرم دلار 40 هزار تومان رو شاخشه. ونزولایی شدن در راه است. شک نکنید که کره شمالی دوم هستیم.
    • محمد IR ۱۴:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      21 22
      طوري حرف ميزنيد انگار قراره كه با آمدن ايشان معجزه اي رخ بدهد در اين ٤٢ سال براي مردم ثابت شده تا زماني كه روابط خارجي بخصوص با كشور هاي اروپايي و آمريكا برقرار نشه هيچ اتفاقي نخواهد افتاد شايد با به نتيجه رسيدن مذاكرات قيمت دلار بياد پايين در غير اينصورت محاله وقتي هيچ كشور و شركتي از ترس تحريم و جريمه حاضر به سرمايه گذاري و مشاركت در ايران نيست چگونه ميخواهيد ارز وارد كشور كنيد اجناس و كالاي داخلي خريدار خارجي ميخواد وقتي نيست نفت و گاز خريدار خارجي ميخواد وقتي نيست يكسره ميگن اتكا به توان داخلي چين هر چي داره از صادرات به آمريكا و اروپا داره اگه نبود ؟؟؟؟؟
    • IR ۰۹:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۳۱
      4 0
      جمهوری اسلامی ایران همان است که بوده، مشکل آمدن ورفتن ها نیست، مشکل خزانه خالی، انباشت مشکلات، انباشت انتظارات و دامن زده شدن به انتظارات در هر انتخابات و تاثیرمنفی بر کارآمدی نظام است.تخصص در هر کاری اصل است.آیا می توان یک راننده تریلی را چون راننده تریلی است بجای خلبان نشاند وانتظارداشت که خود وسرنشینان هواپیما را به کشتن ندهد.کشورداری از خلبانی وحتی مینیارتوری ظریف تر است.با شعار، خطابه و وعده های کهکشانی نمی توان کشور را اداره کرد. اگر روزی یک نامزد چشم در چشم مردم واقعیت وضعیت و دشواری راه را بیان کرد بدانید از جنس امام خمینی ره است.
    • رهام IR ۲۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۱
      2 2
      اینجا مملکت بیسوادها و مفت خورهاست . عموم مردم بیسوادند حتی بسیاری از دکترها و اساتید دانشگاهها . تا وقتی مملکت دارای علم و تکنولوژی داخلی و غیر وابسته نداشته باشه وضع همینیه که هست . حالا شما ارتشی از خائن ها و وطن فروشها و لشگری از عامه نادان و بیسواد با مدارک رنگ وارنگ دانشگاهی رو هم بهش اضافه کن ببین میشه به آینده خوشبین بود یا نه
    • مسیح IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۶
      12 2
      اگه خوب نشه مطمئنا بدتر نمیشه
    • نظاره گر IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
      2 1
      به فاصله 10 روز از نگارش این مطلب شرایط کاملا برعکس به نظر میرسه، آدم کامنت هارو که میخونه احساس میکنه افرادی که اینجا نظراتشون رو برجا گذاشتن یا همکار داخلی سایت هستن یا همشهری