پیشنهاد برنامه اصلاحی با تاکید بر نوآوریهای سیاستی و اجرایی برای دولت سیزدهم

همزمان با اجرای برنامه های اصلاحی در جهت مهار نرخ تورم و رشد نقدینگی و کسری بودجه از طریق کاهش هزینه های جاری با اصلاح نظام اداری کشور، ومنطقی کردن روند رشد بازار سرمایه نسبت به واکنش به تغییرات متغییر های اقتصادی که به موازات بازار سرمایه دارای نوسانات فصلی یا دستوری هستند باید واکنش آن را در بازار ارز، طلا و ارز مورد توجه قرار داد.

به گزارش تحریریه، پیروزی آیت الله دکتر رئیسی ازبین چهار نامزد انتخابات ریاست جمهوری با کسب اکثریت قاطع آراء رئیس جمهوری اسلامی ایران انجام شد. ضمن تبریک به همه اقشار مردم شریف ایران، چه آنهایی که به ایشان رأی دادند و چه آنهایی که به دیگر نامزدهای منتخب خود رأی دادند و چه آنهایی که به هردلیل در پای صندوق های رأی حاضر نشدند، باید فرمایش رهبر عزیز تأکید نمایم که  پیروزبزرگ انتخابات،  مردم شریف ایران می باشند. لذا این پیروزی را که در شرایط اشاعه ویروس کرونایی که حتی در برخی از کشورهای اروپایی، حدود 20 درصد در مشارکت مردم تأثیر گذاشته، این پیروزی بزرگ در انتخابات را به همگان تبریک عرض می نماییم. هرگز انتظار نداریم بیگانگان آستین بالا بزنند، مشکلات و چالشهای اقتصادی کشوررا که بسیاری از آنهاریشه  درنحوه مدیریت داخلی و بسیاری دیگر نیز به عوامل متعدد بیرونی مرتبط بوده، حل نمایند. چون بسیاری ازمعضلات اقتصادی که ریشه در عوامل خارجی دارد، زائده دشمنی بی حد وحصر آمریکا و کشورهای متحد او در اعمال فشارهای حد اکثری اقتصادی به ایران بوده و هرگز در گشایش اقتصادی و معیشتی مردم آستین بالا نخواهند زد. حتی این اقدامات ایذائی سبب گردید تا مسؤلان کشور درتصمیم گیری ها درحالت انفعال قرارگیرند وبعضاً در تصمیمات مدیریتی خود برای مقابله با خنثی کردن تحریمها، تصمیمات اشتباه اتخاذ کنند. نظیر تصمیمات مربوط به فروش بی رویه سکه و اختصاص ارز 4200تومانی به خیل عظیمی از متقاضیان ارزی و سر انجام افزایش 200 درصدی قیمت بنزین و افزایش نرخ برابری ارز تا مرز سی هزار تومان موجب شد تا بهای کالاو خدمات ضروری مردم و نیز قیمت تمام شده محصولات داخلی سیر افزایش داشته  و هرچند روز یکبار تغییرات قیمتی را تجربه کند. خطر قرار گرفتن در این شرایط  قبلاً به مسؤلان گوشزد شده بود. نتیجه این تحولات به بدتر شدن وضعیت معیشتی مردم منتهی گردید و توانست به عامه مردم فشار مضاعف تحمیل نماید. لذا دراین دوران پرمشقت، تصمیمات شتابزده مدیریتی اقتصادی بیشتر اثر معکوس داد.

بنابراین رئیس جمهور منتخب مردم در برابر ابر چالش هایی نظیر نرخ تورم بالا، حجم بالای نقدینگی، کسری بودجه سنگین، نرخ بالای بیکاری به ویژه نرخ بالای بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی وکاهش شدید سرمایه گذاری دربخش تولید و راه اندازی ظرفیت های خالی واحدهای تولیدی و کاهش تضییقات وآلام ناشی ازسختتی معیشت مردم ودیگر مشکلات اقتصادی ومالی ودرآمدی کشور که قبلاً به آنها اشاره داشته ایم، روبرو است.  لذا ضمن سختی و مشکلات کاری رئیس جمهور محترم ودولت منتخب ایشان، انتظار می رود همه نیروهای تأثیر گذار ملی ومذهبی با هر گرایش سیاسی اگر به کشور و مردم ایران گوشه چشمی از علاقه و مهر و به سرنوشت و به آینده روشن ایران عزیز  دارند باید به رئیس جمهور منتخب کمک کنند. ایشان که اعلام کرده اند یک رئیس جمهور فراجناحی هستند و در انتخاب کابینه خود به صورت فراجناحی عمل خواهند کرد. همانطور که در کسوت رئیس قوه قضائیه چنین کردند.

اما همانطور که قبلاً نیز تأکید شد اولین اولویت رئیس جمهور،باید رسیدگی به وضعیت معیشت مردم در اولین روزکاری است. کارسختی نیست چون نیاز به منابع مالی زیادی نیست وبا اصلاح نظام توزیع اینکار عملی است. فقط باید کالاهای اساسی و ضروری مردم که با تخصیص ارز 4200 تومانی وارد کشور میشود با احتساب هزینه های واردات و سود عمده وخرده فروشی با روشهای مناسب توزیع به دست مصرف کننده واقعی برسد. ابزار های لازم با توجه به طراحی سامانه های هوشمند وجود دارد. فقط همت، جدیت و اراده در عمل واجرا مسؤلین ذیربط را می طلبد. تا مردم تغییر و تحول را در معیشت خود حس کنند. این اولین اقدام مهمی است که اعتماد را به 70 درصد جامعه که منتظر چنین روزی هستند، برمی گرداند. آنوقت رئیس جمهور منتخب  با جلب اعتماد عمومی بهتر می تواند برنامه های اصلاحی خودرا بدون موانع اجرا نماید.

دومین اولویت کاری رئیس جمهور منتخب راه اندازی واحد های تولیدی تعطیل یا واحدها یی که با ظرفیت های پایین مشغول کارهستند. باید در اسرع وقت موانع درسرراه آنها برداشته شود. در گام بعدی ضوابط دست و پاگیر و مزاحم و قوانین و مقررات زائد درسر راه سرمایه گذاری بخش خصوصی در بخش تولیدات اعم از صنعت، کشاورزی و دامی کشور سریعاً باید برداشته شده یا در حالت تعلیق درآید. غیر از رعایت مقررات زیست محیطی که دولت باید روی این موضوع نظارت داشته باشد،در بقیه موارد سرمایه گذار بخش خصوصی با محاسبه هزینه و فایده پروژه تولیدی خودبهتر می تواند تصمیم گیری نماید. فقط اگردولت بخواهد سرمایه گذاریهای بخش خصوصی را به سوی تولید ات اساسی و ضروری هدایت نماید باید با ایجاد انگیزها و مشفق های مالی وتسهیلات مالیاتی و بیمه ای و انجام آماده سازی زیر ساخت های نظیر آب، برق، گاز و وسایل ارتباطی در دستور کار خود قرار دهد  و سرمایه گذاری بخش خصوصی را به این سمت سوق دهد. ایجاد شهرک های صنعتی نمونه ای ازاقدامات انجام گرفته درخصوص آماده سازی زیر ساخت ها از سوی دولت است.

همزمان با اجرای برنامه های اصلاحی در جهت مهار نرخ تورم و رشد نقدینگی و کسری بودجه از طریق کاهش هزینه های جاری با اصلاح نظام اداری کشور، ومنطقی کردن روند رشد بازار سرمایه نسبت به واکنش به تغییرات متغییر های اقتصادی که به موازات بازار سرمایه دارای نوسانات فصلی یا دستوری هستند باید واکنش آن را در بازار ارز، طلا و ارز مورد توجه قرار داد.

دیگر برنامه های اصلاحی دولت در زمینه مبادلات تجاری باید براساس برنامه های اقتصادی دولت باشد. صادرات محصولات داخلی که دارای بازارهای دائمی درخارج از کشور بوده، باید مورد حمایت دولت قرار گیرد یا واردات کالا باید در قالب تنظیم تعرفه های ترجیحی برای کالاهای اساسی، ضروری ومواد اولیه، کالاهای واسطه ای و سرمایه ای قرارگیرد. کالاهای غیر ضرور ولوکس نیز فقط به منظورکسب درآمدهای زایی دولت و از لحاظ جلوگیری از قاچاق این نوع کالاها مورد توجه برنامه های دولت باشد . ضمن اینکه سعی رئیس جمهور باید موانع ایجاد شده در سرراه کالاهای صادراتی و انتقال ارز حاصل از صادرات را باایجاد تعامل سازنده درمناسبات بین المللی و افزایش مراودات تجاری باکشرهای دوست را برداشته و تسهیل نماید.

ازاولویت بسیار مهم رئیس جمهور مبارزه ریشه ای با فساد، رانت خواری و زد و بند های فساد آلود در روابط نا سالم اقتصادی است. رئیس جمهور منتخب مأموریت بزرگی درراه مبارزه با فساد و ویژه خواری دارد باید به خستگی ناپذیر جهت خشکاندن این پدیده مذموم ادامه دهد.  

موضوعات اشاره شده هم انجامش سخت است اگر برنامه تعریف شده روشنی برای انجام آنها نداشته باشیم و هم آسان است اگر گام به گام مراحل اصلاح و جراحی اقتصاد را به دست افراد متخصص مجرب بدون هیاهو و شتابزدگی بسپاریم و یک تیم اقتتصادی هماهنگ این مأموریت خطیر و مهم را برعهده گیرد ورئیس جمهور با رصد برنامه های در دست اجرا با ایجاد سامانه های هوشمند نظارت عالی متمرکز، هدایت دولت را با یک نظارت راهبردی وعالی توسط سامانه های هوشمند دنبال نماید. در مقطع حساس زمانی، دیگر فرصت آزمون وخطا نیست. باید نسبت به موضوعات هر اقدامی آگاه بود و بعد بتوان از عهده اجرای آن برآمد.

   امین دلیری، کارشناس اقتصادی و مدرس دانشگاه

پایان/

۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۲
کد خبر: 10828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 6 =