واکاوی وضعیت نظام بانکی

بررسی آمارهای دو ماهه عملکرد سیستم بانکی در ایران نشان میدهد، 70 درصد از تسهیلات صرف توسعه و تجیهز در اقتصاد نشده است. بر این اساس نبود منابع کافی در نظام بانکی به یکی از پاشنه آشیلهای بحث تولید به خصوص در حوزه ساخت گسترده مسکن تبدیل شده است.

به گزارش تحریریه، تا پایان اردیبهشت ماه حدود 270 هزار میلیارد تومان از سوی 32 بانک ایرانی وام پرداخت شده که 200 هزار میلیاردتومان آن یا معادل 70 درصد صرف تامین سرمایه در گردش بنگاههای مختلف شده است. چندی قبل رئیس مرکز پژوهشهای مجلس نیز اعلام کرده بود از کل تسهیلات 1900 هزار میلیارد تومانی سال گذشته دو سوم آن صرف استمهال وامهای قبلی شده است. به هر حال آنچه که مشخص است این نکته میباشد که به صورت قطعی تنها یک سوم از منابع تسهیلات دهی بانکها صرف توسعه، خرید، تعمیر  و تجهیز بنگاهها شده است.

نگاهی به عملکرد تسهیلات دهی بانکها و پیش بینی اولیه از امکان رونق تولید در حوزه مسکن

ذکر این نکته نیز جالب توجه است که به عنوان یکی از شاخصهای موثر در اقتصاد خانوار تنها حدود 2500 میلیارد تومان بابت خرید مسکن پرداخت شده است. یعنی به طور متوسط هر ماه کمی بیش از 1000 میلیارد تومان به خانواده ها برای خرید مسکن پرداخت شده است. جدای از بحث خرید مسکن هنوز ابهامات جدی درخصوص طرح مجلس برای ساخت یک میلیون واحد مسکن در سال که میتواند اثرات جدی در بحث تولید داشته باشد، ایجاد می‌شود. بر اساس طرح مجلس 25 درصد از تسهیلات بانکی باید به موضوع مذکور تخصیص یابد.

با این اوصاف چند نکته قابل ذکر است، اولا وضعیت انتظارات تورمی به محدوده خطرناکی وارد شده که هر چه سریع تر بایستی درخصوص افزایش تقاضای کل بحران طرف عرضه تدبیر جدی صورت گیرد. از سوی دیگر  مجموع این آمارها یعنی رشد پایه پولی و نقدینگی و ناتوانی ظاهری نظام بانکی در بحث جهش تولید به خصوص در حوزه مسکن در یک سال آتی میتواند  به نوعی سیگنال آماده باش را  به بازارهای بورس و دلار صادر کند.

در پایان باید تاکید کرد، هنوز بحث نا اطمینانی در اقتصاد به خصوص از ناحیه احیای توافق هسته ای وجود دارد. با توجه به اخبار به شدت متناقضی که در این حوزه مخابره میشود، نمیتوان درخصوص این عامل قضاوت مشخصی داشت. به عبارت ساده تر اگر در یکی دو هفته پیش رو توافق احیای برجام انجام شود موضوع به طور کلی معکوس خواهد شد.

پایان/

۵ تیر ۱۴۰۰ - ۰۷:۳۶
کد خبر: 10893

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =