تحلیل تازه از بازار با لحاظ فاکتور ریسک/دلار و بورس به کدام مسیر خواهند رفت؟

آمار و ارقام نماگرهای مهم اقتصادی به روشنی به تشدید انتظارات تورمی در میان فعالان بازار ارز و بورس دامن زده است.

به گزارش تحریریه، در دو ماهه نخست سال جاری شاهد آمارهای مهم اقتصادی از افزایش نقدینگی و پایه پولی تا آشکار سازی عملکرد نظام بانکی در فرایند پرداخت تسهیلات دهی بودیم.

در ابتدا ذکر این نکته ضروری است که در حالی که نرخ تورم ماهانه اردیبهشت 1400 معادل 0/7 درصد بوده نرخ تورم ماهانه در خرداد ماه 1400 معادل 2/5 درصد بوده است، یعنی نرخ تورم ماهیانه به عنوان یک شاخص پیش نگر رشد قابل توجه 1.8 واحد درصدی را تجربه کرده است. اما نکته مهم تر اینکه  نرخ تورم 12 ماهه در خرداد ماه 1400 به رکورد کم سابقه 43 درصد رسیده است. بر این مبنا افزایش تورم در گروه خوراکیها و آشامیدنی‌ها کاملاً واضح است. نرخ تورم ماهانه این گروه از منفی 0/8 درصد در اردیبهشت به 3/2 درصد در خرداد رسیده است.

در همین راستا ذکر این نکته خالی از لطف نیست که حجم نقدینگی در اردیبهشت ماه سال جاری به 3 هزار و 601 هزار میلیارد تومان رسیده است، همچنین رشد ماهانه این متغیر  در اردیبهشت 3.2 درصد اعلام شده که معادل افزایشی به ارزش 112 هزار میلیارد تومان است.

بررسی  گزارش اخیر بانک مرکزی نشان میدهد، پایه پولی در اردیبهشت ماه حدود 6 درصد رشد کرده است؛ بر این مبنا پایه پولی در پایان اردیبهشت با 6 درصد افزایش نسبت به فروردین، به حجم بالغ بر 489 هزار میلیارد تومان رسیده است. یعنی در ماه مذکور بالغ بر 28 هزار میلیارد تومان پول توسط بانک مرکزی چاپ شده است. رشد نقطه به نقطه این متغیر پولی در اردیبهشت ماه نیز حدود 30.6 درصد اعلام شده است. این رشد ماهانه در 14 ماه گذشته بی سابقه بوده است!

چندی قبل نیز دلیل این افزایش چشم گیر پایه پولی که اثر به شدت مخرب در رشد نقدینگی دارد افزایش سقف تنخواه گردان بانک مرکزی برای پوشش کسری بودجه ابتدای سال عنوان شد.

این آمار و ارقام به روشنی به تشدید انتظارات تورمی در میان فعالان اقتصادی دامن زده است که خود میتواند به عامل محرک رشد سهام شاخص ساز و کاهش چشم گیر تعداد صفهای فروش دربازار سهام تبدیل شود. همچنین با این چشم انداز دلار فعلا از محدوده فعلی پایین نخواهد رفت.

با روندی که دولت در روزهای آخر اقدام به ولخرجی از محل تنخواه‌گردان نزد بانک مرکزی (بخوانید پولی‌سازی) کرده است، دست‌درازی مستقیم دولت به منابع پرقدرت بانک مرکزی باید یک بار و برای همیشه جرم‌انگاری شود. ایجاد تورم خیانت است حتی اگر بورس را صعودی کند.

البته به عنوان یکی از ریسکهای بازار به این نکته توجه داشته باشید که اگر در یکی دو هفته پیش رو توافق احیای برجام صورت گیرد، فضای ترسیم شده در بازارها به طور کلی معکوس خواهد شد.

پایان/

۵ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۵
کد خبر: 10905

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فاطمه IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۵
      0 0
      یعنی میشه ما یه روز آروم داشته باشیم بابا ما انرژی هسته ای نخوایم کی رو باید ببینیم به خدا خسته شدیم