نقشه شوم اردوغان برای افغانستان

ترکیه پس از چندسال حضور تنش آلود در مباحث سوریه، جمهوری باکو-ارمنستان، لیبی و ... حال تلاش دارد بعداز خروج نیروهای آمریکا از افغانستان با افزایش نفوذ خود، منابع طبیعی این کشور را برای ترمیم اقتصاد بحران زده ترکیه مورد بهره برداری قرار دهد اما سیاست وی با موانعی سخت روبرو است.

به گزارش تحریریه، روزنامه فرامنطقه ای «العرب» در بخشی از گزارش خود نوشت، ترکیه تلاش می کند جایگزین آمریکا در افغانستان شود. بیش ۵۰۰ تن از نیروهای ترکیه در چارچوب ماموریت در ناتو برای آموزش نیروهای افغانستان در این کشور حضور دارند. ترکیه از نگرانی ها درباره ثبات افغانستان پس از خروج نیروهای آمریکا و ناتو از این کشور به عنوان فرصتی مناسب برای خدمت به برنامه ها و اهداف خود جهت تقویت نفوذ در منطقه راهبردی آسیا میانه استفاده می کند.

رهبران ترکیه فکر می کنند بحران امنیتی افغانستان و نگرانی آمریکا از جمله موضوع هایی است که می توانند از آن برای گسترش نفوذ در راستای سیاست های «رجب طیب اردوغان» استفاده کنند. در این چارچوب، به تازگی آنکارا به آمریکا پیشنهاد حفاظت از فرودگاه بین المللی کابل را پس از عقب نشینی نیروهای آمریکایی و ناتو داده است. از نظر ناظران ترکیه با این پیشنهاد، آمادگی خود را برای ورود به جنگ نیابتی در این کشور در سایه افزایش قدرت طالبان اعلام کرده است.

در بخش دیگری از گزارش روزنامه العرب آمده است ترکیه برای گسترش نفوذ بیشتر در منطقه آسیای میانه که سرشار از منابع انرژی و ثروت های بسیاری است تلاش می کند تا از این طریق اقتصاد بحران زده خود را نجات دهد. به طوری که حجم گاز طبیعی این منطقه ۳۴ درصد از ذخایر گازی جهان و منابع نفتی آن هم ۲۷ درصد برآورد می شود. افزون بر این، این منطقه داری ثروت های بسیاری در سطح زیر آب های زیر زمینی است، همچنین وجود معادن، مزارع پنبه و زغال سنگ و ... این کشور را به یکی از غنی ترین مناطق جهان تبدیل کرده است. آنکارا پیش بینی می کند عقب نشینی نیروهای خارجی از افغانستان به یک خلا امنیتی در این کشور منجر شود. در چنین شرایطی ترکیه تلاش می کند با پر کردن این خلاء جای پای ثابتی در این منطقه داشته باشد. ترکیه بر روی افزایش روزنه های اقتصادی و گسترش در فضاهای راهبردی که برای امنیت ملی این کشور راهبردی به شمار می رود شرط بندی کرده است.

گزارش این روزنامه افزود: ترکیه تلاش می کند از قدرت نرم خود برای افزایش نفوذ خود در منطقه آسیای میانه استفاده کند، اما با توجه به وجود بسیاری از مشکلات و مخالفت کشورهای همسایه افغانستان و قدرت های جهانی که تلاش می کنند خلاء حضور نیروهای آمریکا در افغانستان را پر کنند این بار ماموریت ترکیه آسان نخواهد بود. برجسته ترین مانعی که ترکیه با آن روبرو خواهد شد مخالفت جریان طالبان با حضور نیروهای خارجی و از جمله نیروهای ترکیه در افغانستان است.

پایان/

۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۱
کد خبر: 11033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 13
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • شهرام IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      10 3
      تنها راه نجات منطقه و بشریت از کمونیسم ضداخلاقی و انسانی چین و دارودستش حمایت جهانی از ترکیه و ابرقدرتی ترکیه هس اروپا امریکا اسراییل و اعراب به این نتیجه رسیده ما هم رسیدیم.
    • ناشناس IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      12 3
      آقای نویسنده ...، جمهوری آذربایجان، چرا از نام آذربایجان هراس دارید، (خلیج عربی) خلیج عربی خلیج عربی خلیج عربی،
    • تورک IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      13 3
      خلیج عربی، خلیج عربی ، خلیج عربی
    • دولت آبادی حق IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      3 1
      دولت ترکیه در طی سالهای گذشته با اجرای برنامه های بلند پروازانه و سیاست منعطف خود علاوه بر حفظ پیشرفت اقتصادی خود، تبدیل به یک شریک استراتژیک برای قدرتهای جهانی شده است. با روسیه در سوریه همکاری میکند و در لیبی جنگ ، سامانه اس 400 روسی را علی رغم مخالفت غرب خریداری میکند و اولین صادر کننده محصولات کشاورزی به روسیه هست و این در حالی است که سفیر روسیه در آنکارا ترور شد، هواپیمای روسیه را جت های ترک ساقط کردند. با فرانسه و آمریکا در سوریه و شمال عراق دشمن است و در لیبی و افغانستان دوست. در مسئله هواپیماهای اف 35 با آمریکا به مشکل میخورد و در مورد اوکراین و دریای سیاه متحد آمریکا است. به نظر میرسد در افغانستان هم همانند دریافت 3 میلیارد یورو از اروپایی ها برای کنترل پناهندگان ، نقشه های غرب را به خوبی در قبال دریافت حق الزحمه مادی اجرا خواهد کرد. به هر حال ارتش ترکیه در طی سالها جنگ با پ ک ک متخصص نبرد با تروریستهایی مثل طالبان، داعش و حفتر شده است و اینبار هم تجربه خود را در افغانستان پیاده خواهد کرد تا بتدریج دایره نفوذ ایران را دور بزند
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      8 3
      خیلی طبیعی است که ترکیه یا هر کشور دیگری از دولت قانونی افغانستان حمایت کنند. اینکه کشور ما بیاید و از طالبان که یک گروه تروریستی و جنایتکار است حمایت کند اصلا عاقلانه نیست و به ضرر کشورمان است که جا دارد عقلای نظام به این قضیه ورود کنند و جلوی این خود سری های برخی را بگیرند14
    • امیرحسین IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      7 3
      مرگ بر ......یاشاسین توران
    • کریم TR ۱۱:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      7 2
      یک مطلب هم در مورد اهداف شوم ... بنویسید که جدیدا رفیق شفیق تروریست های طالبان شده، با تشکر
      • کریم TR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
        4 2
        جمهوری تهران
    • DE ۱۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      3 2
      نویسنده متناقض صحبت میکند. از یک طرف میگوید نقشه شوم و از طرف دیگر میگوید که ترکیه میخواهد منافع آنها را بالا بکشد. در سیاست بالا کشیدن منافع کشورهای دیگر عین مبارکی و زرنگی است و نشان از هوش سرشار اردغان دارد. حتی نمیتوانیم بگوییم که این نقشه برای ما شوم است. وقتی ما عرضه نداریم همان کار را بکنیم دیگر چه حقی داریم به نقشه یکی دیگر بگوییم شوم. حتی افغانی ها هم نمیتوانند بگویند که نقشه شومی است اما به منچه که مردم بقیه کشورها چه نظری دارند.
    • تورک IN ۲۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۳
      3 2
      فکر کنم واربابان طالبان در ایران هستند وایران بزرگترین حامی تروریست‌های طالبان هست
    • IR ۰۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      3 2
      مقاله به دلایل زیر غیر علمی و کودکانه است...۱. نام رسمی جمهوری آذربایجان را جعل کرده ۲. عنوان مقاله در مورد ترکیه نگاه نفرت آمیز را نشان می دهد ۳. نگرانی و حساسیت نسبت به موفقیت ترکیه را منعکس کرده
    • تورک IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      2 1
      بسوز جمهوری باکو اره هرچقدر میخوای بسوز بی نژاد کدوم نژادو پرستش میکنی جمهوری آذربایجان فدای عالم بر او باد.
    • مجید IR ۰۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      2 4
      موفقیت یک کشور مسلمان و انسان دوست و ضد تروریسم را نقشه شوم مینامید نویسنده و مقاله نویس بی سواد و نژاد پرست