دولت 100 هزار میلیارد تومان سهام میفروشد؛ اما سهمی برای محرومان نیست

درحالی که دولت امسال حدود 100 هزار میلیارد تومان سهام خواهد فروخت، هیچ برنامه ای برای تعین وضعیت جاماندگان سهام عدالت وجود ندارد.

 اقشار محروم جامعه پیگیر بحث سهام عدالت هستند، از ابتدای سال قبل که بحث آزادسازی سهام عدالت مطرح شد، بیست میلیون نفر روش مستقیم را انتخاب کردند یعنی خودشان مدیریت پُرتفُوی (سبد سهام) را برعهده داشتند و چیزی حدود 30 میلیون نفر روش غیرمستقیم را برگزیدند. یعنی اجازه دادند تا مدیریت پُرتفُوی سهام برعهده شرکت‌های سهام عدالت استانی باشد. اتفاقی که افتاد دولت اجازه داد تا 60 درصد این پُرتفُو آزاد بشود و مردم بتوانند سهام موجود در سبد خود را بفروشند.

اینجا چند بحث مطرح شد: یکی بحث انتخابات شرکت‌های سهام عدالت استانی است. نکته جالب توجه اینکه هنوز انتخاباتی برای تعیین اعضای هیئت مدیره این شرکت‌ها از سوی وزارت اقتصاد برگزار نشده است؛ به معنای ساده‌تر می‌شود گفت این 29 میلیون نفری که روش سهامداری یا مدیریت غیرمستقیم سبد سهام را انتخاب کردند فعلاً شرکت‌هایشان به لحاظ مدیریتی وضعیت مشخصی ندارد. اما نکته مهم‌تر بحث جامانده‌های سهام عدالت است.

کمیسیون اقتصادی سال قبل به این موضوع ورود کرد و اعلام شد حدود 20 میلیون نفر از اقشار مرفّه جامعه مشمول سهام عدالت شده‌اند و از آن طرف نیز 20 میلیون نفر از اقشار محروم و... که به طور کلی باید مشمول می‌شدند فعلاً از دسترسی به این سهام محروم هستند.

 در بحث توزیع سهام عدالت به نوعی یک نوع بی عدالتی اینجا رخ داده است. در مرحله بعد بحث تدوین یک طرح توسط کمیسیون اقتصادی مطرح شد و در اسفند ماه نیز خبر آمد که این موضوع در قانون بودجه 1400 گنجانده خواهد شد که تا کنون چنین امری رخ نداده است.

بر اساس قانون بودجه و اعلام رسمی وزیر اقتصاد، دولت امسال می‌تواند تا صد هزار میلیارد تومان سهام بفروشد. اگر قرار بود به آن هفت میلیون نفر، سهام عدالت حتی با ارزش روز هشت میلیون تومانی ارائه شود خیلی رقمش کمتر از این 100 هزار میلیارد تومان سهام خواهد شد.

پایان/

۱۳ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۶
کد خبر: 11114

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =