الیاس نادران علت کسری بودجه را افشا کرد

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مشکل اساسی، اشتباه راهبردی دولت در تنظیم مناسبات اقتصادی است البته نه فقط بودجه بلکه در بازار پول، بورس، بازار ارز و در بازارهای مالی که متصل با بودجه کشور هستند.

به گزارش تحریریه، آقای الیاس نادران با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری یکشنبه شب شبکه دو سیما درباره کسری بودجه افزود: در حال حاضر با حجم بدهی های دولت ناشی از انتشار اوراق مواجه هستیم که اصل و سود آنها را بودجه سال بعد پرداخت می کند.
آقای نادران گفت: با اینکه از سال 97 اصلاح ساختار بودجه ابلاغ شد ولی متأسفانه این اتفاق در سال های اخیر نیفتاد.
وی عنوان کرد: یک اتفاق دیگر هم از مهر 99 افتاد و ان این بود که سازمان برنامه و بودجه بدون هماهنگی با مجلس ، بدون تأمین منابع و بدون توجه به شرایط اقتصادی کشور به یکباره با استنباطی که از ماده 30 قانون برنامه ششم داشت حقوق یکسری از اقشار را 50 درصد افزایش داد و مطالبات را به کل کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری توسعه داد که موجب شد امسال بیش از 300 هزار میلیارد تومان دولت منابع برای مجموعه بازنشستگان کشور و بیش از دو برابر این مبلغ را هم برای شاغلین در نظر بگیرد و این شرایط یعنی هر چقدر منابع هم داشته باشیم اگر فقط صرف حقوق و مزایا کنیم باز هم با کسری مواجه می شویم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس ادامه داد: در حال حاضر تمام تلاش خزانه کشور این است که از ابتدا تا پایان ماه چگونه 60 هزار میلیارد تومان پرداختی هزینه ضروری و اجتناب ناپذیر را تأمین کند که بخش بزرگ آن هم حقوق است.
وی افزود: مشکل فقط ناظر به کسری بودجه نیست بلکه ناشی از یک نابسامانی اقتصادی و نگاه غلطی است که کل اقتصاد ملی را ناچار به یک مسیر پر تنش سوق داده است.
آقای نادران با اشاره به اینکه کار برای دولت اصلا راحت نیست گفت: کار برای دولت بعد بدون راه حل نیست ولی بسیار سخت است.


اصلاح نظام مالیاتی، کلید بسیاری از مشکلات نظام اقتصادی است

کارشناس اقتصادی گفت: در کشور حدود 200 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی ، بیش از 200 هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی و بیش از 370 هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی داریم.
 آقای سید محمدهادی سبحانیان در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری افزود: با توجه به اینکه در دو تا سه سال گذشته که منابع نفتی بر اثر تحریم به شدت کاهش پیدا کرده و دولت مکلف شده بود اصلاحات ساختاری را به گونه ای اعمال کند که وابستگی بودجه به نفت کاهش پیدا کند ولی با یک بی عملی از سوی دولت در این بخش مواجه بودیم.
وی ادامه داد: در سال پایانی دولت که بودجه 1400 بود بالاترین نرخ رشد هزینه ها را شاهد بودیم و از طرف دیگر هیچ اقدامی در راستای توسعه منابع کشور اتفاق نیفتاد.
آقای سبحانیان گفت: پیش بینی می شود حدود 500 هزار میلیارد تومان کسری بودجه در بودجه 1400 داشته باشیم و اولین دستور کار دولت جدید پیدا کردن راهکارهایی برای جبران کسری بودجه است.
وی عنوان کرد:اصلاح نظام مالیاتی می تواند کلید اصلاح بسیاری از مشکلات نظام اقتصادی کشور باشد یعنی با ابزار مالیات می توانیم فعالیت های تولیدی در کشور را ساماندهی کنیم.
این کارشناس اقتصادی گفت: دولت با اینکه سال هاست وعده می دهد که لایحه مالیات بر مجموع درآمد و عایدی سرمایه را به مجلس ارائه می دهد ولی تاکنون به مجلس ارسال نکرده است.
وی افزود: حدود 200 هزار میلیارد تومان فرار مالیاتی ، بیش از 200 هزار میلیارد تومان معافیت مالیاتی و بیش از 370 هزار میلیارد تومان معوقات مالیاتی در کشور داریم و بیش از 4 میلیون فرد حقیقی و حقوقی در کشور هستند که پرونده مالیاتی ندارند و اینها مواردی است که با یک عزم جدی در سازمان مالیاتی و دولت می تواند درآمدهای بسیار بالایی را برای کشور ایجاد کند و فعالیت های تولیدی را سامان بدهد.
وی ادامه داد: نزدیک به دو دهه است که برای طرح جامع مالیاتی بیش از هزار میلیارد تومان هزینه کردیم و مقرر شده بود با این طرح نظام مالیاتی ما هوشمند شود و رابطه بین ممیز مالیاتی و مؤدی مالیاتی قطع شود که هنوز اصلاح نکردیم.
وی گفت: اگر اصلاح در نظام مالیاتی از دو یا سه سال گذشته شروع می شد الآن دغدغه مسئولان تراز اول کشور به دست آوردن منابع برای حقوق کارمندان دولت نبود.

منبع: صداوسیما

پایان/

۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 11129

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 24
    • نظرات در صف انتشار: 3
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • DE ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      14 5
      وقتی .... پول ایران را میبرن عراق سوریه یمن و لبنان چی انتظار دارید انهم بدون اطلاع مجلس ...
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      6 11
      میراث دولت برای ایت الله رییسی یک ویرانه است وباید اواربرداری شود خدا لعنت کندکسانی راکه رای مردم را گرفتند ودنبال زدو بند و غارت کشور بودند ملت باید ازخواب غفلت بیدارشود وگول تبلیغات ماهواره ها و سایتهای معلوم الحال راکه باپول عربستان وصهیونیستها اداره میشوند نخورند که اینها مظاهر دجالند
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      9 3
      حتمامیخواهند حقوق کارمندان را کاهش بدهند!!!!
    • جلالی IR ۱۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      11 1
      سلام، کسری بودجه را نمی توانید از افزایش مالیات جبران کنید،شما یک چرخه اقتصادی بسته ای را درست کرده اید که در این چرخه حرف اول را قیمت ارز میزند، این روش اقتصادی غلط است ،چرا نمی خواهید بپذیرید؟
    • ایرانی FR ۱۳:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      10 0
      ماهی ۳۰۰ دلار دارن به کارمند حقوق میدن اونوقت قیمت ماشین چندبرابر قیمت جهانی، خونه تو تهران هم قیمت تورنتو، خوراک و پوشاکم که دیگه نگیم. خجالت نمیکشین میگین حقوق زیاد کردیم.
    • IR ۱۳:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      10 0
      آقای نادران گفتند مشکل اساسی، اشتباه راهبردی دولت در تنظیم مناسبات اقتصادی است چرا نفرمودین چپاول ها وتاراج خزانه مملکت واختلاس ها ودزدها وووووو اگر شهامت دارید واقعیت را بفرمائید
    • محمدمهدی IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      8 0
      چراازسازمانهای پردرامد مثل آستان قدس وستاداجرایی فرمان امام وبنیادعلوی وبنیادبرکت ومستضعفان وده هابنییادپردرامد امابی بهره برای مردم مالیات نمیگیرید؟!بعضی از...وآقازاده هاهم فرارمالیاتی دارند!!
      • جعفر IR ۲۳:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
        0 0
        هم آستان قدس هم بنیادمستضعفان وهم بنیاداجرائی فرمان امام باوجوداینکه عام المنفعه هستندواین همه خدمات هم دارند مالیات پرداخت میکنند لکن بایستی بجای اینها صدها شرکت دولتی وپتروشیمی ها وشرکتهای نفتی و...که حیاط خلوت دولتها بوده ودست عده ای خاص اداره میشوند رامجبوربه پرداخت مالیات کنند لکن بجهت اینکه اکثرازیان ده هستندمالیاتی هم ندارند متأسفانه دراین مسائل نوک حملات عده ای همیشه تشکلهایی است که بسیاربیشتراز شرکتهای دولتی شفافیت دارند دولت روحانی باعدم اجرای وظایفش در8سال گذشته،درروزهای آخرش کاری ...راکلیدمیزنه وآقای نادران هم که تابحال بیشترین حمایت از محرومین وعدالت اقتصادی داشته و...پشت پرده اقدام دولت روحانی را ایجادمشکل برای دولت رئیسی است راافشا کرده است لکن موجب آزرده خاطری بازنشستگان شده ودرحقیقت فدای خرابکاری های دولت روحانی شده است واین درحالیست که هم ایشان وهم آقای شریعتمداری ازافرادی هستندکه همیشه درمقابل اقدامات تبعیض آمیز وفساد انگیزدولت روحانی بوده اند
    • ناشناس US ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      4 1
      صورت مسئله پاک نشود همه این مشکلات بر میگردد به تحریمهای ترامپ جایی که فروش نفت به زیر نصف رسید ومشکل ارزی ایجاد شد وکمبود ارز باعث شد تا چیزی از پول ملی در داخل حمایت نکند وقتی شما بتوانید نفتتان را بفروشید وسود کنید ثروتمندید وکمبود بودجه هیچ معنایی ندارد وقتی نتوانید صادرات کنید وارز ندارید مجبورید دست در جیب مردم میکنید و وقتی پولها ودارایی شما در همه جای دنیا بلوکه میشود دیگر فقیر هستید که اثارش را دارید میبینید فلذا صورت مسئله پاک نشود
    • م IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      2 1
      کم کم مقدمات. تورم جدید را. می‌ریزند.
    • محمد IR ۱۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      4 0
      افزایش حقوق کارمندان هنوز به نصف تورم هم نرسیده
    • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      3 0
      کارگاه مبل دارم چهار ساعت برق میره نمی توانم دست روی دست بذارم وداروندارم بدم به حقوق کارگرها بنابراین تعطیل میکنم بار دولت را گرانتر خواهم کرد به امید مالیات نباش راه بیابان درپیش گرفته اید راه غلط غلط است
    • کیوان IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      0 0
      جناب نادران عزیز وبزرگوارمن تو واندیشه هایت را خیلیی خیلی دوست دارم.به نظر می رسد اگر دولت جای دادن حقوق وگرفتن مالیات کارکنان را با هم عوض کنه حال روز کارکنان دولت خیلی بهتر از این که هست میشه.جان من موافق نیستی
    • کریمی قدوسی IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۴
      1 18
      پس از آمدن حضرت آیت الله العظمی دکتر سید رئیسی مد ظله العالی با رای بالای ملت همیشه در صحنه و ولایت مدار ایران همه مشکلات اقتصادی ایران حل خواهد شد و مردم در رفاه و آسایش و خوشی زندگی خواهند کرد و.
    • امین نیرومنش IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      0 0
      سوالی از دولتمردان و قانونگذاران دارم آیا اساسا به مخیله هیج یک از آقایان خطور نکرده است که به جای افزایش منابع به سمت کاهش وزن دولت و ریاضت نالی حرکت کند؟ هیچ مشکلی در توازن و تعادل مالیاتی نیست که اتفاقا کاملا هم ضروری است ولی چرا برای حفظ کیفیت رندگی کارکنان لشکری و کشوری دست در جیب کل ملتی میکنید که عمدتا کارگران تحت بیمه تامین اجتماعی هستند با حقوق ناچیز؟ بدنه دولت را 30 درصد تعدیل کنید و حقوق الباقی را در مقابل افزایش کارایی سیستم هزینه کارمندان ارزشمند تر نمایید.
    • IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۵
      0 0
      ... حسن روحانی و دولتشو.
    • عباسعلی IR ۰۵:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      0 0
      سلام خسته نباشید بیاید يراي یک بارهم شد دولت را محکوم کنید که پول های کشور چرا طبق قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران انجام نداده است هم سازمان برنامه بوجه را تاخودحسن چرا از خانه شیشه ای بیرون نیامده است حتی مجلس هم نرفته است این هم خلاف قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران است
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      4 1
      بنام خداوند بزرگ. اقای نادران یادش رفته اگر معلم نبود شاید چوپان هم نمی شد یادش رفته اگر کارگر نبود شاید از گرسنکی میمرد یادش رفته ا گر نیروهای امنیتی نبود شاید حال روز دیگری داشت اقای نادران حیف از ان کرسی که اشغال کرده ای وحیف وصد حیف از رای مردمی که تورا به مجلس راه داد بازنشستگانی با چنگ ودندان کشوررا ادار ه کردند تا تو بیای در مجلس شان جولان بده بر علیه خودشان تو حتی صلاحیت نداری از درب مجلس عبور کنی متاسفم که تو نماینده مردم ایران هستی
    • دال IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۸
      1 0
      بنده خدا راست میگه دیگه از اول روحانی راه رو اشتباه رفته تا حالا اضاف نکرده حالا که میخواد بره اضاف کرده تا دولت آینده رو نابود کنه خدا لعنتش کنه
    • دکتر محمد ساعی DE ۰۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۹
      2 0
      نماینده بیسواد حقوق بازنشستگان از محل درامدهای مربوط به سرمایه گذاریهای صندوق بازنشستگی تامین میشود. دولت دیناری اعتبار برای بازنشستگان تخصیص نمیده
    • مهرداد NL ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      0 1
      با سلام جناب نادرن لطف در برابر کتاب قرآن قسم بخورید که چقدر دریافتی داری ، مال اموالت خودت و همسر فرزندانت چقدر است بعد حرف از حقوق دیگر کارمندان که ۸۰ درصد زیرخط فقر هستن بزن، من کارمند با ماهی ۴ میلیون زندگی اجاره نشینی را به سختی و بدبختی میگذرانم . از دولت آقای ریسی هم هیچ امیدی ندارم ، خواهش میکنم پیام را پست کنید ممنونم
    • احمد IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      0 0
      از... گفتن خسته نشدی حقوق خودتو منتشرکن تا ماهم منتشر کنیم ولی مرد میخواد که این کارو انجام بده اقتصاد بهم ریخته این مملکت بخاطر رانت های شماست که به راه انداختید وهرروز ... و هیچوقت هم ... نمی‌شوید .وبرای تبلیغات خود دست توجیب مردم میکنید.
    • م IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      1 0
      با سلام جناب اقای نادران ,, شما که نماینده ملت از جمله بازنشستگان در مجلسید لطفا کمی انصاف داشته باشید و حقوق بحق باز نشستگان که بدهی چند صد ملیاردی دولتهای محترم به تامین اجتمایی است را از دولت مطالبه کنید ودر اختیار نمایندگان واقعی بازنشستگان قرار دهید ودرخواست کنید دولت های محترم سایه شان را از سر اموال تامین اجتمایی که حقوق حقه کارگران وبازنشستگان است بردارند تا امروز روزی که بخشی از مطالباتشان را به ایشان بر میگردانند صدای امثال شما در نیاید که مملکت را به ویرانی کشیده اند وبود جه را پیشاپیش خرج نموده اند یا چنینو چنان
    • جمشید چمن IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      0 0
      وقتی دولت مجلس را شریک خود میداند هر کاری که میخواهد انجام میدهد بنابر این مجلس هم در این خیانت دولت شریک است و یک راه دیگر این است که مجلسیان کمتر حقوق بگیرند