آمریکا بیت کوین های ایرانی را بلوکه می کند؟

برق تقریبا رایگان استخراج کنندگان رمز ارز را از داخل کشور و دیگر نقاط جهان به ایران روانه کرده است اما به تازگی دولت و وزارت خزانه داری آمریکا برای شناسایی IP آدرس های بیت کوین از منشاء ایران اقدام کرده است و پیش بینی می شود اقدامات سخت گیرانه ای در زمینه مسدود شدن معامله این ارزهای دیجیتال اتخاذ گردد.

به گزارش تحریریه، تارنمای شرکت «CipherTrace» عنوان داشت که مدتی قبل ۷۲ هزار IP آدرس منحصربفرد ایرانی که به بیش از ۴.۵ میلیون آدرس مجزای بیت کوین ارتباط داشته را شناسایی کرده است. این اقدام از زمان شروع نظارت بر استفاده از IPها در دور زدن تحریم ها صورت گرفته است. گفته می شود این آدرس های ایرانی به صورت مستقیم در معاملات ارزهای رمز پایه مخصوصا بیت کوین مشارکت داشتند.

سایفرتریس به تحلیل داده های مربوط به فعالیت ها در حوزه ارزهای مجازی می پردازد و تصویر ذیل را منتشر و عنوان کرد که بیشتر مراکز استخراج بیت کوین در مناطق اطراف تهران متمرکز بوده است.

طبق ارزیابی های سایفرتریس بسیاری از آدرس های بیت کوین با چندین IP ایرانی مرتبط هستند که نشان می دهند کیف پول های موبایل به چند منبع اینترنتی متصل هستند. بسیاری از ایرانی ها از استخراج بیت کوین برای تصفیه وجود استفاده می کنند زیرا از برق ارزان قیمت برای استخراج بیت کوین بهره می برند و سپس می توانند آن را در بازارهای جهانی به پول نقد تبدیل کنند. در بسیاری از موارد می توان بدون مشخص شدن منبع بیت کوین ها آن را در بازار به دلار تبدیل کرد.

وقتی از ارز دیجیتال صحبت می شود همه فکر می کنند که خطرات تحریم ها در آن موثر نیست اما ابزارهای تجزیه و تحلیل بلاکچین ها می توانند خلاءها را پر و مشخص کنند که ارز رمزنگاری شده به چه آدرس و چه تعدادی یا به چه افرادی متصل هستند.

شبکه اجرای جرایم مالی ایالات متحده (FinCEN) مصوبه ای دارد که طبق آن موسسات را ملزم می دارد تا بلاکچین ها را برای فعالیت هایی که ممکن است از منشا ایران شروع شود یا به این کشور منتهی شود، پیگیری کند.

ازآنجاکه موسسات مالی هنگام بررسی با موضوعات تحریمی، رویکرد مبتنی بر ریسک را مد نظر قرار می دهند معامله ها یا مشتری های مشکوک را با علامت قرمز مشخص می کنند. همچنین داده های IP ها هم باید اطمینان بدهند که موسسه مالی با کشورها و افراد تحریم شده معامله نمی کند. در همین راستا سایفرنریس میلیون ها آدرس و IP در کشورهای تحریم شده ایران، کره شمالی و سوریه را جمع آوری کرده و به مقامات ارائه کرده است. در مورد ایران مشخص شده که بلاکچین بیت کوین در ایران در مقایسه با سال گذشته افزایش قابل توجهی داشته است.

«سگال مندلیکر» معاون وزارت خزانه داری آمریکا در امور تروریسم و اطلاعات مالی تاکید دارد: وزارت خزانه داری به شدت ایران و دیگر کشورهای سرکش را که قصد دارند از ارزهای دیجیتال و نقاط ضعف پروتکل های سایبری برای دور زدن تحریم ها و پیشبرد اهداف خود استفاده کنند، پیگیری می کند.

طبق این گزارش، OFAC یا همان دفتر کنترل دارایی های خارجی در خزانه داری آمریکا تاکید دارد تعهدات پیروی از تحریم ها برای همه افراد و شهروندان ایالات متحده از جمله افرادی که در زمینه ارز دیجیتال خدماتی را ارائه می کنند، اعمال می شود. تاکنون این نهاد در چند مورد به این قضیه ورود کرده است و پیش بینی می شود در زمینه مقابله با دور زدن تحریم ها از سوی ایران یا اتباع ایرانی رویکردهای تازه ای در زمینه فعالیت رمز ارزها و شرکت های فعال در این حوزه اتخاذ کند. برخی تحلیلگران فشار بر «بایننس» که یکی از پرکاربردترین صرافی های بین المللی برای خرید و فروش بیت کوین در کشورمان است را در دسترس ترین سیاست دولت آمریکا در این زمینه ارزیابی می کنند.

پایان/  

۱۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۷
کد خبر: 11154

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 10 =