سرنوشت رشد لرزان اقتصادی هند را فدرال رزرو تعیین می کند

باوجود حجم بالای ذخایر ارزی هند اما اقتصاددانان شرایط مالی و بانکی این کشور را نامطمئن می دانند و به همین دلیل تاکید دارند هند باید اقتصاد خود را به فارکس اضافه کند.

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» در گزارشی نوشت: به گفته برخی از بانکداران و اقتصاددانان، افزایش ذخایر ارزی هند به بیش از ۶۰۰ میلیارد دلار ممکن است برای غلبه بر چالش های پیش روی سومین اقتصاد بزرگ آسیا کافی نباشد.

این ذخایر به لطف بانک مرکزی هند به دلیل جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی و همچنین در بازار سهام پر رونق این کشور، به ۶۰۹ میلیارد دلار در ۲۵ ژوئن رسید. این مقدار ممکن است به اطمینان خاطر سرمایه گذاران و شرکت های دارای رتبه بندی اعتباری در مورد توانایی دولت در انجام تعهدات بدهی خود با وجود وخیم تر شدن چشم انداز مالی کمک کند.

اما تعدادی از تحلیلگران، از جمله محققانی در بانک مرکزی به رهبری «مایکل پاترا» معاون بانک مرکزی هند اظهار می‌ دارند که این نوع عنوان ها و تیترها، برخی کاستی‌ها را پنهان می‌کند: «این مقدارها اغلب فریبنده هستند».

در اینجا پنج نمودار آورده شده است که نشان می دهد چرا هند با وجود ذخایر ثبت شده در برابر شوک های خارجی آسیب پذیر است:

ظاهر واردات

ذخایر فارکس هند برای پرداخت ۱۵ ماه واردات مناسب است

در حالی که این مقدار زیاد به عنوان پنجمین ذخیره بزرگ در جهان پس از چین، ژاپن، سوئیس و روسیه برای پوشش ۱۵ ماه واردات کافی است اما از ذخایر سوئیس که می تواند برای ۳۹ ماه واردات کافی باشد بسیار عقب است. همچنین به گفته محققان بانک مرکزی هند ( RBI ) ذخایر ژاپن برای ۲۲ ماه و روسیه ۲۰ ماه کافی است.

با بهبود اقتصاد از موج دوم شیوع ویروس کووید ۱۹، احتمالا تقاضا برای واردات در ماه های آینده افزایش خواهد یافت.

موقعیت سرمایه گذاری

ادعاهای غیرواقعی بیش از دارایی های ارزی هند است.

اگرچه ذخایر خارجی هند در حال افزایش است، اما اقتصاد همچنان یک موقعیت سرمایه‌گذاری بین‌المللی منفی دارد. به این معنی که بیش از اینکه مردم این کشور دارایی های خارجی را در اختیار داشته باشند این خارجی‌ها هستند که دارایی‌های هند را در دست دارند.

بدهی خارجی

بدهی کوتاه مدت هند به عنوان سهمی از ذخایر FX در حال کاهش است.

کشورهایی که کسری مزمن حساب جاری را دارند، برای تامین مالی خود به سرمایه خارجی و سرمایه استقراضی متکی هستند. در حالی که بدهی کوتاه مدت خارجی به عنوان بخشی از ذخایر به طور مداوم در حال کاهش است، سیاست گذاران هندی اغلب از قرار گرفتن این کشور در برابر شوک های خارجی ابراز نگرانی می کنند.

سرمایه گذاری استقراضی، به ویژه سرمایه گذاری هایی که دارایی های نوظهور با بازدهی بالا مانند سرمایه های هند را دنبال می کنند، می توانند به طور ناگهانی تغییر مکان داده و باعث نوسان در بازارهای دارایی محلی به ویژه روپیه شوند.

جریانات سرمایه

هند در سال جاری دومین ورودی جریان سهام در آسیا را داشته است.

ورود خارجی بدون شک به افزایش ذخایر کشور کمک کرده است. اما این اوضاع خوب می تواند به زودی به پایان برسد زیرا بانک مرکزی ایالات متحده آمادگی دارد برخی از محرک های پولی خارق العاده خود را به کار بگیرد که به طور بالقوه باعث خروج از بازارهای در حال ظهور می شود.

یک مقاله کاری اخیر که توسط بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS) منتشر شده است، نشان می دهد هند در برابر تشدید سیاست های پولی توسط بانک فدرال آمریکا آسیب پذیر است و این روند خروجی ها به طور بالقوه می توانند شرایط مالی و اقتصاد کل را تحت تاثیر قرار دهند.

این مقاله نشان داد که وقتی ایالات متحده سیاست پولی سختگیرانه ای را اتخاذ می کند، شرایط مالی شرکت های غیرمالی هندی خراب می شود. بر اساس مقاله یاد شده، همزمان روپیه تضعیف شده همراه با نرخ بهره بالاتر در ایالات متحده منجر به کاهش اعتبار داخلی و چرخه تجارت می شود.

سسیتم ضربه گیر فارکس

فارکس هند به مبارزه با لبریز شدگی کمک خواهد کرد.

«شاکتی کانتا داس» رئیس بانک مرکزی هند با اشاره به تلاش های این بانک برای ایجاد ثبات در شرایط بازار مالی و نقدینگی گفت که افزایش ذخایر برای بانک مرکزی در اولویت است، به طوری که سیاست های پولی برای «دنبال کردن اهداف ملی» مستقل باقی می ماند.

تحلیلگران می‌گویند که اظهارات داس حاکی از آن است که بانک مرکزی با انتخاب دنبال کردن یک سیاست نرخ مستقل در تلاش برای مدیریت به اصطلاح «تثلیث غیر ممکن» یا حفظ استقلال سیاست پولی، اجازه دادن جریان ثابت سرمایه خارجی و حفظ ثبات پول است. این تصمیم باید در ماه‌های آینده مورد آزمایش قرار گیرد.

پایان/

۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 11158

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 11 =