روزنامه اصلاح طلب: دوران ظریف، بی سرو سامان‌ترین دوران عمر وزارت امور خارجه است

تهران - تحریریه - احمد دنیانور در روزنامه قانون نوشت: نگارنده چون از ارادتمندان و علاقه مندان به آقای دکتر ظریف است ، به‌لحاظ جلوگیری از سوءبرداشت و اثرگذاری منفی در فضای رای اعتماد، نگاشتن این نوشتار را به اکنون موکول کرد.
اینک که سردار عرصه دیپلماسی و فرزند امین ، شجاع و متدین این ملت با رای قاطع نمایندگان مردم بر صندلی مدیریت دستگاه دیپلماسی کشور مقتدرانه تکیه زده است لازم است چند نکته ظریف اما مهم با ایشان مطرح شود .شاید به دلیل موفقیت وزیر امور خارجه در مذاکرات نفس‌گیر هسته ای وتوفیق ایشان وتیم شان در به ثمر نشاندن برجام، نقاط ضعف عملکرد ایشان دیده نمی‌شود ولی ندیدن، نشانه نبودن نیست .
اولین نکته، اداره امور دستگاه دیپلماسی ایران یعنی اداره امور خود وزارتخانه است . به شهادت ده‌ها دیپلمات ارشد وزارت امور خارجه، شرایط اداره وزارت امور خارجه در وضعیت بحرانی و بسیار اسفناکی است تا جایی که بعضی از کارکنان وزارت امور خارجه این دوره را بی سرو سامان‌ترین دوران عمر وزارت امور خارجه می دانند وشاید باید امیر کم بدیل دیپلماسی ایران، قائم مقام و معاون قدرتمندی برای اداره امور وزارتخانه به‌کار گیرند .
نکته دوم در همین راستا خالی بودن ده‌ها نمایندگی ایران است یعنی در ده‌ها کشور، سفیر و رییس نمایندگی نداریم . در حالی که دیپلمات های ارشد در وزارتخانه معطل هستند . اعزام و بازگشت بسیاری از افراد نمایندگی اعم از سفیر و نفر دوم و یا رایزنان و دبیران همزمان است و این موجب تخلیه تجربه و تاریخچه کارهای در دست اجراست.
نکته بسیار مهم که فریادهای بجای رییس کمیسیون اقتصادی مجلس را درآورد عدم تمرکز و توجه به دیپلماسی اقتصادی است . نه تنها وزارتخانه معاونت اقتصادی ایجاد شده در دولت اصلاحات را به دلیل بی توجهی در دولت نهم جمع آوری کرده بلکه در 90 درصد سفارتخانه ها و نمایندگی ها ، کارشناس اقتصادی و بازرگانی وجود ندارد . با نیم نگاهی به تعداد کارشناسان اقتصادی در سفارتخانه های سایر کشور ها در ایران متوجه ضرورت اقدام عاجل آن خواهیم بود .
در سفارت کشورهای اروپایی بین60 تا 85 درصد دیپلمات های مقیم کارشناسان اقتصادی هستند . حتی از فعالین اقتصادی بخش خصوصی خود بهره می گیرند و این می تواند الگوی مناسبی برای وزارت امور خارجه باشد . به نحوی که فعالان موفق اقتصادی به عنوان مستشاران افتخاری مانند کنسول های افتخاری به کار گرفته شوند .
ما نیاز فوری به اقدامات اقتصادی داریم و وزارت امور خارجه که در بسیاری ازکشورها نامش وزرات توسعه تجارت خارجی است، در خواب زمستانی است .ضرورت ایجاد و احیای معاونت اقتصادی وزارتخانه از هر روز دیگری بیشتر خودنمایی می کند؛و نکته بعد رفتار و عملکرد بدون نظارت سفارتخانه های خارجی در ایران با هموطنان ایرانی است .
عزت و اقتدار کشور دقیقا یعنی عزت و اقتدار هر ایرانی . وقتی سفارتخانه ها به هر نحوی با شهروند ایرانی رفتار محترمانه ای ندارند معنی و مفهوم آن غفلت دستگاه دیپلماسی است . از آنجایی که محل مناسبی برای متقاضیان تدارک نمی بینند تا جایی که از دادن ویزا با آماری بسیار بالا خودداری می کنند یا به کشورهای همسایه ارجاع می دهند و این اوج ذلت است .
می طلبد در ساختار وزارت امور خارجه اداره کل نظارت بر نمایندگی های خارجی ایجاد و از توانمندی های خود برای نظارتی نامحسوس برعملکرد نمایندگی های خارجی بهره مند شوند .
به طور مثال سفارت بریتانیا در مواجهه با درخواست ماهیانه 2000نفر برای ویزا تنها برای کمتر از 100 نفر ویزا صادر می کند . همین افراد وقتی به کشور های همسایه می روند ویزا دریافت می‌کنند.
گویا در این فضای بی نظارت و بازار شام، شهروندان ایرانی فقط باید هزاران دلار در خارج از کشور هزینه کنند !و نکته آخر ؛ در حالی که در بعضی از کشورهای پیشرفته، معاونت دیپلماسی عمومی وجود دارد، در ایران این اداره به سخنگو ویا معاون دیگری به عنوان شغل دوم واگذار می‌شود و این پتانسیل بسیار بزرگ اثبات شده جهانی به هدر می رود.
در ایران ده‌ها انجمن دوستی و موسسه‌های غیر دولتی وجود دارد ولی دریغ از هماهنگی و حمایت . جالب است که قبلا شورای هماهنگی انجمن های دوستی، یک سازمان داشت ولی امروزه با انحلال آن شورا در دولت یازدهم کارها از تمرکز خارج و آقا یا خانم سخنگو به عنوان چرخ پنجم (زاپاس) به اداره دیپلماسی عمومی نگاه می کند و آقای وزیر هم که اصلا نگاه نمی کند.
جالب تر همین دیپلماسی عمومی در روزهای سخت تحریم درب ها را باز نگه داشته بود و گاهی اقدامات بزرگی انجام می دادند که البته گوش شنوایی برای شنیدن آن‌ها نیست . به‌هرحال ضمن تاکید بر توانمندی های وزیر کاردان امور خارجه‌مان ، لازم است به چند نکته اشاره شده حتما توجه ویژه داشته و تابلوی زیبای عملکرد خود را از این نقایص مهم ولی جزیی پاک کند .
پایان خبر/
۴ شهریور ۱۳۹۶ - ۲۳:۲۳
کد خبر: 1119

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =