معادن راکد باید به چه کسانی واگذار شود؟

برای واگذاری معادن راکد کشور به فعالان شایسته حوزه معدنی راهکارهای شفاف و مشخصی وجود دارد.

به گزارش تحریریه، واگذاری معادن راکد کشور به فعالان حوزه معدن و شفاف نبودن جزئیات این واگذاری ها به بحث داغ این روزهای فضای کسب و کار کشور تبدیل شده است.

براساس آخرین پایش های مرکز آمار ایران، کل معادن کشور در سال ۱۴۰۰ برابر با ۱۰ هزار و ۱۷۰ معدن است که از این تعداد ۶ هزار و ۸۶۱ معدن فعال و ۳ هزار و ۳۰۹ معدن غیرفعال هستند. از ۶ هزار و ۸۶۱ معدن فعال ۶ هزار و ۴۴۹ معدن در حال بهره‌برداری، ۲۸۹ معدن در حال بهره‌برداری و اکتشاف و ۱۲۳ معدن در حال بهره‌برداری، تجهیز و آماده‌سازی بوده است.

از ۳ هزار و ۳۰۹ معدن غیرفعال در کشور نیز، تعداد ۲۹۸ معدن فقط در حال تجهیز و آماده‌سازی، ۶۰ معدن دارای فعالیت کمتر از ۳۰ روز، ۵۱۳ معدن تعطیل دائم، ۲ هزار و ۸ معدن تعطیل موقت و ۴۳۰ معدن سایر موارد را شامل می‌شود.

درباره واگذاری معادن در روزهای اخیر بحث های زیادی شده است، اما میز کسب و کار تحریریه ضمن تاکید بر عمل مطلق به اصل شفافیت، پیشنهاد می کند صورت های مالیاتی فعالان معدنی یکی از ملاک های اصلی باشد.

زیرا در صورت مالیات ندادن یا مالیات اندک پرداخت کردن کسانی که خواهان تملک معادن غیرفعال هستند؛ نشان از عدم وزن کافی حرفه ای آنها دارد، و در صورت فعال بودن و مالیات اندک دادن، نشان دهنده فرار مالیاتی است که معنای روشنی دارد.

پایان/

۱۶ تیر ۱۴۰۰ - ۱۲:۲۷
کد خبر: 11191

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • جواد GB ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      0 0
      بسيارطرح خوبي دادين در واقع هركسي ماليات بيشتري پرداخت كنه بايد مزاياي بيشتري هم بهش بدن از جمله توي بحث معدن ،و دولت هم بايد مصرف درامدهاش رو كاملا شفاف كنه اتاق شيشه اي علاج كار مشكلات كشور ميباشد
    • سیدجعفرکاظمی IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۶
      0 0
      معادن برای این راکدشده اند که باقیمت ارزان به افرادخاص واگذارشوند تا با وام ارزان بانکی فعال گردند.