جنگ اقتصادی امارات و عربستان به قیمت نفت رسید

تلاش عربستان برای به چالش کشیدن موقعیت امارات متحده عربی به عنوان قطب تجاری و سیاسی منطقه و درخواست امارات برای افزایش سهم تولید نفت در اوپک پلاس بیانگر یک رقابت و اختلاف عمیق چندمحوری در حال رشد میان ابوظبی و ریاض است.

به گزارش تحریریه روزنامه «القدس العربی» چاپ لندن در گزارشی نوشت، اختلاف دیدگاه «سهیل المزروعی» وزیر انرژی امارات با «عبد العزیز بن سلمان» وزیر انرژی عربستان درباره سهم تولید در اوپک پلاس به درگیری های آشکار دو کشور دامن زد. هر یک از آنها از موضع کشور خود دفاع کردند. وزیر انرژی عربستان درپاسخ به درخواست امارات برای افزایش سهم این کشور در اوپک پلاس از امارات خواست اندکی عقلانیت به کار گیرد و در این زمینه امتیاز دهد. اما وزیر انرژی امارات طرح عربستان و روسیه را ناعادلانه خواند و خواستار افزایش تولید به مقدار 600 هزار بشکه در روز شد تا سهم روزانه آن به 3 میلیون و 800 بشکه در روز برسد.

هدف از شکل گیری اوپک پلاس در نوامبر سال 2016 که شامل 23 کشور صادر کننده نفت است کاهش تولید با هدف بهبود قیمت جهانی نفت بود. اما میان اعضای اوپک پلاس اختلافاتی وجود دارد که برجسته ترین آن اختلاف میان روسیه و عربستان بود که در نشست مارس سال 2020 به دنبال شیوع ویروس کرونا و آثار ناگوار آن بر بازارهای نفت خود را نشان داد. طرح های اوپک پلاس تا حدودی در بهبود قیمت نفت موثر بود و اکنون قیمت یک بشکه نفت به سطح 75 دلار رسیده است.

این نگرانی وجود دارد یکه تازی امارات برای خارج شدن از توافقنامه ها و افزایش تولید از سوی این کشور، هرج و مرجی را به دنبال داشته باشد. امارات به طور یکجانبه در برابر طرح های اوپک پلاس در حال لجبازی است. امارات برای تامین هدف های سرمایه گذاری، صنعتی و توسعه در مقایسه با کشورهایی مثل عراق و ایران نیاز کمتری به تولید نفت دارد. اما هزینه های ماجراجویی ابوظبی در یمن و لیبی و ... سبب شده است که این کشور نیاز بیشتری به تولید نفت داشته باشد.

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر شرسناس جهان عرب در بخشی از گزارش خود درباره اختلاف امارات و عربستان در اوپک پلاس در روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» نوشت: تنش‌های بی‌سابقه‌ میان عبدالعزیز بن سلمان وزیر انرژی عربستان و سهیل المزروعی وزیر نفت امارات بیانگر آغاز مرحله تازه ای از اختلاف میان ریاض و ابوظبی است. یکی از نشانه های رقابت اقتصادی میان 2 کشور در سیاست‌های آشکار «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان و پافشاری وی برای رقابت با امارات در عرصه گردشگری با استفاده از سیاست‌هایی نظیر برداشتن محدودیت‌های ویژه جامعه محافظه کار عربستان با اقداماتی چون آزادی دادن به زنان در زمینه های مختلف دیده می‌شود.

در حالی که 50 درصد گردشگران دبی را شهروندان عربستانی تشکیل می‌دهند تصمیم بن سلمان برای ساخت شهر «نئوم» در دریای سرخ که از نظر جاذبه‌های گردشگری رقابت تنگاتنگی با دبی دارد سبب کاهش شمار گردشگران عربستان در امارات خواهد شد. همین موضوع سبب نگرانی ابوظبی شده است.

همچنین عربستان به تازگی اعلام کرد که شرکت‌های فعال در اراضی این رقیب ریاض باید مقر خود را از امارات به عربستان انتقال دهند و هر شرکتی که این دستور را نادیده بگیرد از همه فعالیت‌ منع خواهد شد. این تصمیم ضربه به شدت کوبنده ای را به اقتصاد امارات وارد می‌کند.

پایان/

۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۹
کد خبر: 11219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 13 =