واردات خودرو آزاد می شود، اما ...

با توجه با قانون جدیدی که مجلس قرار است تصویب کند، بازار خودرو ایران همچنان در انحصار دو مونتاژکار داخلی باقی خواهد ماند.

به گزارش تحریریه، روح اله ایزدخواه نماینده مردم تهران، شمیرانات، ری، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی گفت: از آنجا که در طرح تحول صنعت و بازار خودرو که در کمیسیون صنایع و معادن مجلس یازدهم تدوین شده، ماده‌ای درباره واردات خودرو در نظر گرفته شده، مقرر شد این ماده جایگزین ماده 4 طرح ساماندهی خودرو مربوط به مجلس دهم شود تا ایراد شورای نگهبان رفع شود.

این نماینده مردم در مجلس یازدهم اضافه کرد: براساس ماده‌ی جایگزین شده واردات خودرو توسط هر فرد حقیقی و حقوقی مشروط بر صادرات خودروها و قطعات داخلی، قابل انجام است که البته برای نهایی شدن باید به تصویب نمایندگان در صحن علنی مجلس برسد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: در این ماده کلاس‌ها و سطح کیفیت خودروهای وارداتی تعیین شده و براساس این ماده خودروهایی وارد می‌شود که در داخل یا تولید نمی‌شود یا تیراژ تولید آنها کم است.

این قانون مجلس نه تنها کمکی به بالا بردن کیفیت و ارزانی خودرو نکرده بلکه همچنان مونتاژکاران داخلی و بنجل سازان وطنی به تولیدات بی کیفیت خود ادامه خواهند داد؛ چراکه اگر قرار است خودرویی وارد شود باید این خودروهای بی کیفیت را صادر کرد!

باتوجه به این که خودروهای بی کیفیت ایران حتی توان رقابت با بی کیفیت ترین خودروی چینی را ندارند در نتیجه هیچ فرد حقیقی یا حقوقی نمی تواند خودرویی حتی به همسایگان ایران صادر کند. نمایندگان مجلس انتظاز دارند ایران به ژاپن خودرو صادر کرده و در مقابل خودرو وارد کند. چرا این اصل اگر منطقی و مفید است درباره سایر مصنوعات اجرایی نمی شود؟ به عنوان مثال شرط واردات لباس، صادرات البسه باشد. شرط واردات لیوان، صادرات لیوان باشد و ... .

در نتیجه این قانون پرایراد، همچنان بازار انحصاری خودرو در اختیار دو مونتاژکار داخلی آن هم با همین کیفیت بسیار نازل و قیمت بالا باقی خواهد ماند و معدود وارداتی هم که بخواهد انجام شود توسط این دو انجام می شود، درحالیکه همه افراد باید توانایی واردات خودرو به طور شخصی داشته باشند.

پایان/

۲۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۲
کد خبر: 11281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • عباس IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۰
      1 0
      خاک تو سر ما که برامون بخاطر وارداتم شرط میذارند ، ایرانی حقش بی ام و و پورشه و مازراتیه ده پونزده ساله میخواید آزاد کنید و هیچ کاری هم نکردید دیگم نخواهید کرد ، چون خودتون ماشیناتون مهیاست چه میفهمی از پراید سوار و موتور سوار