حقوق برخی کارمندان کاهش خواهد یافت؟/احتمال ابطال مصوبه جنجالی دولت

یک عضو کمیسیون تلفیق بودجه اعلام کرد،‌ هییت دولت با مصوبه اخیر خود بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور را به طور کلی تغییر داده، قانون را دور زده و حتی بالاتر از آن عملا قانونگذاری کرده است!

به گزارش تحریریه، مالک شریعتی عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ طی نامه‌ای به محمدباقر قالیباف رئیس مجلس تاکید کرد: همانگونه که استحضار دارید اخیرا مباحثی درباره میزان دریافتی کارکنان زحمتکش مناطق عملیاتی وزارت نفت مطرح شد که پس از جلسات متعدد و ارائه پیشنهادات مختلف، نهایتا هیات وزیران به جای تعیین استثناء و آنهم فقط برای کارکنان عملیاتی نفت، به این بهانه، تصویب نامه ای را ابلاغ کرده که طی آن، بند الف تبصره ۱۲ قانون بودجه ۱۴۰۰ کل کشور را به طور کلی تغییر داده، قانون را دور زده و حتی بالاتر از آن عملا قانونگذاری کرده است!

لذا خواهشمند است دستور فرمایید "هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین" مجلس شورای اسلامی در اسرع وقت و پیش از صدور احکام جدید حقوق بگیران دولتی برپایه مصوبه غیرقانونی اخیر، تصویب نامه اخیر هیات وزیران را باطل اعلام و از حیثیت مجلس شورای اسلامی در مقابل دولت دفاع نماید.

گفتنی است، هیئت وزیران در جلسه اخیر خود  به پیشنهاد مشترک سازمان‌های برنامه و بودجه کشور و اداری و استخدامی کشور و وزارت نفت، تصویب‌نامه مربوط به تعیین ضریب حقوق کارمندان و افزایش حقوق بازنشستگان در سال 1400 و اصلاحیه آن را مورد بازنگری قرار داد.

بر این اساس متن زیر به عنوان تبصره به بند 6 الحاق می‌شود:

تبصره ـ محدودیت موضوع قسمت اخیر جزء (1) بند (الف) تبصره (12) ماده واحده قانون بودجه سال 1400 کل کشور فقط شامل حقوق پایه و گروه (برای مشمولان قانون استخدام کشوری) حقوق مبنا و افزایش سنواتی (برای مشمولان قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان دولت) حقوق ثابت (برای مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری) و عناوین مشابه در نظام پرداخت دستگاه‌های اجرایی دارای مقررات پرداخت خاص می‌باشد. فوق‌العاده‌ها و مزایای مندرج در حکم کارگزینی (یا عناوین مشابه) از شمول این محدودیت مستنثی می‌باشند.

 اخیرا  وزیر نفت در مجلس شورای اسلامی حاضر شده بود تا در خصوص اعتراضات برخی کارگران زیر محموعه شرکتهای پیمانکاری توضیحاتی ارائه کند. وی در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چه اقداماتی برای پاسخگویی به اعتراضات گسترده کارکنان صنعت نفت دررابطه با وضعیت حقوق و مزایای‍‌شان صورت گرفته است، گفت: از آنجا که یک سری از نیروهای رسمی وزارت نفت اعتراضاتی در رابطه با محدودیت‌های ایجاد شده در سقف حقوق‌شان در قانون بودجه سال 1400 دارند  جلسه‌ای با کمیسیون انرژی برگزار و خوشبختانه عموم نمایندگان با حل این مشکل موافق بوده و قول همکاری دادند.

در بند الف تبصره 12 قانون بودجه آمده است، ضریب حقوق گروههای مختلف حقوق بگیر در دستگاههای اجرائی موضوع ماده (٢٩ )قانون برنامه ششم توسعه و همچنین نیروهای مسلح، وزارت اطلاعات و سازمان انرژی اتمی (به استثنای مشمولان قانون کار جمهوری اسلامی ایران) از قبیل کارکنان کشوری و لشکری، اعضای هیأت علمی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی و قضات که توسط دولت تعیین میگردد و همچنین افزایش حقوق بازنشستگان، وظیفه بگیران و مشترکان صندوقهای بازنشستگی به نحوی اعمال گردد که در نهایت به میزان بیست و پنج درصد (٢٥ %)بر اساس آخرین حکم کارگزینی سال ١٣٩٩ افزایش یابد مشروط بر آنکه میزان افزایش حقوق هیچکس نسبت به سال ١٣٩٩ از بیست و پنج میلیون  ریال  تجاوز نکند. تفاوت تطبیق موضوع ماده (٧٨ (قانون مدیریت خدمات کشوری در حکم حقوق، بدون تغییر باقی میماند.

پایان/

۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۰۲:۵۵
کد خبر: 11300

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 9
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حسن IR ۰۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      3 0
      چرا دولت در پرداخت حقوق چند وجهی پرداخت می کند دریک ارگان حقوق آنچنای در ادارات دیگر یک سوم مگر آن منابع مال همه مردم نیست که این افراد خوشبخت کارمند آن شده اند گناه دیگران چیست .
    • محمد IR ۰۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      0 1
      این نماینده تهران شریعت نیاسر خیلی حرف الکی زده این آقا رو2هفته بفرستید سکوی دریایی سروش تا دیگه اسم نفت وشرکت نفت رو فراموش کنه تازه بگو اگر توخیلی با عدالت چکار انجام بده هستی این طرح همسان سازی حقوق رو برای بازنشستگان صندوق نفت انجام بده کتاب کنون وزیر نفت این را انجام نداده متخلف کرده اگر مردی بسم الله بازنشستگان کد23زیر خط فقر هستند واختلاف حقوقی زیادی باسایر بازنشستگان دارن اگر خیلی دنبال عدالت هستی این کار رو پی گیری کن هیت علمی چرا سقف حقوق ندارن چون خودت شامل آن میشوی دیگر هیچ
    • اميري IR ۰۹:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      0 0
      با اين مصوبه حقوق افزايش پيدا مي كنه نه كاهشقسمت اخر بند قانوني كه محدوديت براي كارمندان ايجاد كرده بود رفع مي شه
    • IR ۱۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      1 1
      با تعیین سقف 33 میلیون خیلی از متخصصین از جمله مهندسان و کازشناسان شرکت نفت به کشورهای دیگر از جمله کشورهای عربی مهاجرت خواهند کرد و در آنجا حداقل حقوق 5000 دلار در ماه معادل 125 میلیون به آنها پرداخت می شود. با این سقف حقوق غبر کارشناسی مجلس شرکت نفت ضربه خواهد دید. در تمام کشورهای پیشرفته دنیا تفاوت حقوق ها بسیار زیاد و بسته به نوع و ارزش کار متفاوت است. در امریکا حقوق از 35000 دلار در سال تا 3.5 میلیون دلار در سال و با به عبارت دیکر 100 برابر بیشتر از حداقل حقوق وجود دارد. فقط در شوروی سابق و کشورهای کمونیستی بود که حقوق ها تقاوت زیادی نداشت نمونه امروزش در کشور کوبا با اقتصاد ورزسکسته و فقر عمومی این حالت دیده می شود.
      • IR ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
        6 0
        مطمئن باش هیچ جا نمیرن فکر کردی اینا که هستند خیلی سواد دارن 12 سال پیش بیش از 1000 نفر از پرسنل شرکت نفت رفتن برای استخدام شرکت نفت گاز قطر رفتن امتحان دادن فقط 3 نفر قبول شدن پس نگران صنعت نفت نباش نگران خودتون باش
      • علی IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
        2 0
        توی ایران ما متخصص فوق العاده نداریم همه شبیه هم هستیم اگر توی دانشگاه بودی ویا در خونده باشی نگران رفتن کسی نباید باشی صدها تن مثل خودش درکمین همان صندلی هستند
    • امیدتان بخدا IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      1 1
      دامدار داره دامش را ازبین میبره کشاورز امیدیش به کشاورزی از دست داده خشکسالی وبی برقی کشور را درسراشیبی سقوط قرار داده ازطرفی بدون درنظرگرفتن همه بحرانهای پیش رو چهار تا وزیر دانشگاهی روحانی که دارند کابینه را واگذارمیکنن با تصمیمات غیرمعقول حقوق هیات علمی های دانشگاه را یک شبه 17میلیون افزایش دادند حال جای این سوال است اگر درحق این گروه ظلم شده( که با توجه به خروجیشان نشده ) چرا سالهای قبل بطور مستمر اینکار را نکردند اگر هدف اینها مغرضانه نیست وایجاد تضاد دربین کل بازنشستگان ودیگر کارکنان نیست وهمچنین با خزانه خالی اگر هدف انتقام از رییسی نباشدتصمیمی جزء برفروپاشی کشور نگرفته اندلطفا ما کشورمان را دوست داریم افزایش حقوق ما را صفر کنید وبصورت یارانه آن را به دامدار کشاورز تولیدکننده اختصاص دهید بخدا کشور از دست میرود
    • ف IR ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      0 0
      نه حقوق ها را ببرید بالا نه اجناس را گرون کنید.
    • ف IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۸
      0 0
      نه حقوق ببرید بالا نه قیمت ها را