صنعت برق ایران از چین یاد بگیرد

دولت چین به دلایل مختلف اقتصادی و غیراقتصادی به صورت جدی ممنوعیت استخراج رمز ارز در سرتاسر این کشور را به اجرا در آورد. یکی از مهمترین دلایل این امر نگرنی های زیست محیطی و کاهش مصرف انرژی عنوان شده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای «coindesk» در گزارشی عنوان داشت که در هفته های اخیر، چین در حداقل پنج استان یا منطقه که ذغالسنگ و نیروی هیدروالکتریک بالایی داشتند، عملیات های محدودسازی استخراج رمز ارز را اجرا کرد.  

طرفداران صنایع گفتند که سیاست زیست محیطی چین عامل اصلی در سرکوب استخراج رمزارز است. به طور خاص، سیاست کاهش تولید کربن چین موجب کاهش چشمگیر مصرف انرژی زغال سنگ شده است. این منبع که بیش از ۵۷ درصد از انرژی مصرفی کشور را تشکیل می دهد، در کشور کمبود انرژی ایجاد کرد.

«وینستون ما» استاد حقوقی دانشگاه نیویورک و نویسنده کتاب «جنگ دیجیتال، چگونه قدرت فناوری های چین آینده عرصه بلاکچین و رمزارز را شکل می دهد»، گفت: «سیاست حذف کربن، مصرف انرژی زغال سنگ را که منبع اصلی انرژی کشور است کاهش می دهد. چین برای جبران این شکاف مجبور است، مصرف برق خود را کاهش دهد».

سیاست کاهش تولید کربن در چین دو هدف دارد. یک هدف این است که انتشار کربن کشور را قبل از سال ۲۰۳۰ به حداقل برساند و تا سال ۲۰۶۰ به کشوری بدون نشر کربن تبدیل شود.

بر اساس این سیاست، چین باید میزان انتشار دی اکسید کربن خود را از نیروگاه های زغال سنگ تا سال ۲۰۳۰ به نصف کاهش دهد. بر اساس گزارش موسسه آب و هوایی «ترنزیشن زیرو» (TransitionZero ) برای این منظور، باید ۳۶۴ گیگاوات (GW) نیروی استخراج شده از زغال سنگ را تعطیل، اصلاح یا به عنوان ظرفیت ذخیره محدود کنند.

«آرتور لی» بنیانگذار SAI که یک شرکت استخراج انرژی پاک در پکن است، گفت: «به دلایل ثبات مالی و امنیت انرژی، دولت می خواهد استخراج و تجارت رمزنگاری را سرکوب کند».

وی افزود: «هدف این سیاست استفاده از انرژی برق آبی بیشتر و توسعه منابع بادی و فتوولتائیک، به منظور عدم استفاده از انرژی زغال سنگ است. یکی از دلایلی که صریحا به استخراج رمزنگاری اشاره شده این است که بخش قابل توجهی از برق مبتنی بر ذغال سنگ برای استخراج رمزنگاری استفاده می شود».

بر اساس گزارشی که رسانه های دولتی (People’s Daily) که در تاریخ ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۰ منتشر و در وب سایت رسمی دولت مرکزی بازنشر داده شد، چین میزان انتشار کربن را به شدت تحت نظر دارد و تلاش خواهد کرد تا اهداف آب و هوایی را برآورده کند. دولت های محلی، به ویژه آنهایی که به انرژی ذغال سنگ در شمال چین وابسته هستند، در تلاشند تا اهداف آب و هوایی تهاجمی تعیین شده توسط دولت مرکزی را تحقق بخشند. عمده تولیدکنندگان برق مبتنی بر ذغال سنگ مانند «مغولستان داخلی» و «سین کیانگ» که پیش از این دو مرکز اصلی استخراج رمز ارز در چین بودند، از جمله اولین مناطقی هستند که بخاطر سرکوب شرکت های با مصرف انرژی بالا از جمله مشاغل استخراج بیت کوین، بخشنامه هایی دریافت کرده اند.

طبق برآوردهای انجام شده توسط «نیک هاسن» مدیرعامل شرکت استخراج رمزنگاری (Luxor) مستقر در سیاتل، مجموع انرژی مصرفی در کل عملیات استخراج بیت کوین چین حدود ۲.۲ گیگاوات است. این مقدار در مقایسه با شکاف انرژی ۳۶۴ گیگاوات که در اثر کاهش اجباری چین بر پایه زغال سنگ ایجاد شده، مقدار ناچیزی است. برای دستیابی به اهداف آب و هوایی، استخراج رمزنگاری ظاهرا تنها یکی از پرشمار صنایع با مصرف انرژی بالا است که هدف این سیاست قرار گرفته است.

پایان/

۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 11346

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • سيد ژوزف IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      1 1
      ما هیچیمون در حد یک صدم چین نیست چجوری ازش یاد بگیریم؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      2 1
      تنها چیزی که برای این مسئولین اهمیت ندارد مردم هستند خدالعنتشون کنه
    • نادمی IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      2 0
      تو ایران اگر شده دلار از قالپاق هم بدست میارن.
    • NL ۱۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۴
      1 0
      این تازه در حالی است که دولت چین از مصرف برق مردم سود هم میکند در حالی که در ایران به همه انواع انرژی سوبسید داده میشود.