آیا دولت رئیسی هم راه خیانتکارانه دولت روحانی را دنبال می کند؟

پس از آنکه پای هندی ها به علت بدعهدی های چند سال اخیرشان در قبال ایران از چابهار و برخی پروژه های بزرگ و ملی کوتاه شد، اکنون دولت هندوستان تلاش می کند تا با نزدیک شدن به دولت ابراهیم رئیسی، خاطرات بد و بی اعتمادی نسبت به دهلی نو را از بین ببرد تا از این طریق مسیر دسترسی آن ها به منابع معدنی در افغانستان امکانپذیر شود.

به گزارش تحریریه، دهلی نو تکاپوی بسیاری را برای تطمیع یا به گمراه کردن دولت «سید ابراهیم رئیسی» به کار می بندد تا اشتباه راهبردی خود در زدن خنجر از پشت به ایران را از ذهن ایرانیان پاک کند. معطل گذاشتن چند ساله تکمیل پروژه چابهار، کنار کشیدن از ساخت و تامین منابع مالی خطر آهن چابهار-زاهدان و قطع دسترسی تهران به پول های بلوکه شده ایران که به دلیل خریدهای سال های گذشته نفت این کشور در بانک های هندی ذخیره شده بود تنها بخشی از بدعهدی های دولت «ناراندار مودی» بود که به دلیل دلخوش بودن وی به «دونالد ترامپ» رخ داد.

حال جمهوری اسلامی ایران هند را تقریبا از مناسبات اقتصادی خود کنار گذاشته و اجازه دسترسی این کشور به افغانستان را که با نرخی اندک به دهلی نو اعطا کرده بود، پس گرفته است. به همین دلیل تجار و بنگاه های آمریکایی-هندی اکنون مستاصل مانده اند که از چه طریقی می توانند به منابع معدنی هزار میلیارد دلاری افغانستان دسترسی پیدا کنند.

به نظر می رسد دولت مودی تصمیم دارد برای رفع کدورت ها یا به عبارت دیگر شیره مالیدن بر سر دولت بعدی ایران، دعوتی را که به صورت معمولی از سران کشورها برای حضور در مراسم تحلیف رئیسی صورت می گیرد در بالاترین سطح پاسخ دهد تا از این طریق کاری کند که دولت سیزدهم خیانت دهلی نو در ۵ سال اخیر را فراموش کند.

تارنمای نشریه هندی «DeccanHerald» در گزارشی نوشت، هند از جمله نخستین کشورهایی بود که انتخاب رئیسی را به وی تبریک گفت و حتی مودی به وی اظهار داشت که چشم انتظار بهبود روابط گرم ایران و هند در دوره ریاست جمهوری او است.

طبق این گزارش، دهلی نو تلاش دارد تا به محض آغاز به کار دولت سیزدهم به سرعت در تهران حاضر شود زیرا هندوستان نسبت به عمق استراتژیک پاکستان در افغانستان و افزایش قدرت و نفوذ چین در منطقه به ویژه مشارکت پکن با تهران و اسلام آباد نگران است. به همین دلیل دولت هند تلاش دارد هر چه سریعتر موانعی را که در چند سال اخیر در روابط با ایران ایجاد کرد، رفع کند.

گزارش این روزنامه هندی با بیان اینکه بهانه دهلی نو در کاهش روابط با تهران تحریم های آمریکا بوده است اما اکنون به واسطه رویکرد نرم تر «جو بایدن» دولت هندوستان تلاش می کند کاری برخلاف قبل انجام دهد زیرا دهلی نو به شدت نگران امضای توافق ۴۰۰ میلیارد دلاری تهران-پکن شده است. زنگ خطر مهم دیگر هند به این دلیل است که ایران از چین و پاکستان دعوت کرده است تا توسعه بخش هایی از بندر چابهار را در اختیار بگیرند. ایران و چین حتی توافق اولیه ارتباط بندر چابهار به کوریدور اقتصادی چین –پاکستان را هم امضا کرده اند.

چین نگران تقویت پیوندهای تهان و پکن است زیرا رئیس جمهویر چین هم در تبریک خود به رئیسی روابط دو کشور را مشارکتی جامع و راهبردی عنوان کرد و توسعه آن را به نفع هر دو ملت خواند. 

پایان/

۲۵ تیر ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 11385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • TR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      6 7
      نوکری چین و روسیه برا شماها کفایت میکنه ، فقط این وسط خون شهدا و آینده ایرانی هست که هدر رفت
    • محمدبهرامى بلوچ IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      1 3
      چابهارتنهابندراقيانوسى جمهورى اسلامى ايران توان جذب سرمايه ده ها كشور را دارد وپل وارتباط ده ها كشورميتواندباشد واين به پيشرفت سريع اقتصادى استان سيستان وبلوچستان وكشور ايران خواهدكرد مسئولين دولت سيزدهم تنهامقصركشورهندندانندوهمه جوانب هارادرنظربگيرندمردم چابهاربه راحتى بازبان هندى صحبت ميكنند واين از ديربارقرنها تجارت باهندرا داشته اند والبته چارچوب قانون اصل مطلب است
    • ناشناس IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      2 8
      دولت جناب دکتر روحانی یکی از بهترین دولتهای پس از پیروزی انقلاب اسلامیست که موجب اقتدار و عزت نظام شد
      • علی IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
        5 0
        زرشک
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۵
      1 0
      هندعلرغم استقلال ظاهری درواقعیت هنوز مستعمره انگلیس وآمریکاست ونفوذاین کشور درجنوب شرق ایران فقط موجب نفوذ غرب در ایران است .کوتاه شدن دست چنین کشوری که غرق در عقب ماندگي وفساد ساختاری است برای ما ایجاد حاشیه امنی است که با اتکا به توان داخلی خودطرحهای ملی راپیش ببریم