۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
پایان پول نقد؟

کارشناسان اعتقاد دارند حرکت به سمت یک جامعه بدون پول نقد مدتی است آغاز شده و با شیوع کرونا شدت یافته است اما نابودی پول نقد و استفاده از کارت های بانکی باعث سلب آزادی، تجاوز به حریم خصوصی و کنترل شدید دولت ها بر شهروندانشان می شود.

به گزارش تحریریه، تارنمای «Mercola» در تحلیلی از روند های اقتصادی جهان پس از کرونا نوشت، پول نقد مدت هاست که بر اقتصاد و تجارت پادشاهی می کند اما تعداد زیادی از مردم پول نقد را به نفع کارت های اعتباری و سایر گزینه های پرداخت دیجیتال بدون تماس کنار می گذارند. حرکت به سمت یک جامعه بدون پول نقد برای مدتی در حال انجام است اما همه گیری بیماری کووید 19به عنوان بهانه ای برای تسریع روند استفاده شده است.

با وجود بیماری کرونا اسکناس و سکه حتی اگر واقعا ارتباطی با انتقال بیماری نداشته باشند، ناگهان در ذهن همه به شدت کثیف به نظر رسید، در حالی که پرداخت الکترونیکی تمیز، راحت و سریع بود.

اما در این گزارش سوالات مهمی را مطرح می شود، مانند اینکه اگر جامعه واقعا بدون وجه نقد بماند، چه چیزی در معرض خطر است؟ پاسخ هم حریم خصوصی شما است و هم آزادی شما.

پرداخت های غیرنقد، مانع حفظ حریم شخصی است

مجمع جهانی اقتصاد (WEF) سال هاست که در مورد برنامه خود برای دور شدن از پول نقد و استفاده از یک ارز دیجیتال، از جمله در ایالات متحده صحبت می کند اما در سال گذشته، همه گیری کرونا منجر به شتاب شدید این پدیده شده است. در آلمان، جایی که مردم تمایل چندانی به پذیرش پرداخت از طریق کارت یا برنامه ندارند، از زمان شیوع این بیماری تعداد افرادی که با کارت پرداخت های خود را انجام می دهند، 26 درصد افزایش یافته است.

وجه نقد هنوز به طور گسترده در آنجا استفاده می‌شود و حتی تنها ارز مورد پذیرش در بسیاری از بازارها و نانوایی‌ها محسوب می شود. این مورد در دانمارک، نروژ و سوئد صادق نیست، چرا که در این کشورها پول نقد عملا به یک پدیده در گذشته تبدیل شده‌ است. دستگاه‌های خودپرداز خیلی زیادی در این کشورها پیدا نمی‌کنید و اگر به یک فروشگاه بروید، به احتمال زیاد به شما گفته می شود که باید با کارت پرداخت کنید.

در حال حاضر در سوئد، بیشتر بانک ها دیگر پول نقد نمی دهند زیرا خیلی دردسر دارد و پرداخت با استفاده از برنامه های تلفن همراه در حال رونق است. برنامه هایی که می توانید به راحتی و با سرعت از یک تلفن همراه به تلفن همراه دیگر پول منتقل کنید.

در این کشور پول صرفا به اطلاعات دیجیتالی تبدیل شده است. اما یک جنبه منفی در برابر این سهولت استفاده قرار دارد. استفاده از روش دیجیتالی همچنین بدان معنی است که سیستم های پرداخت الکترونیکی سوئد می توانند معاملات مالی اکثر مردم را ردیابی کنند.

حال سوال این است که آیا سوئد شکلی از پول های آینده را به تصویر می کشد؟ آینده ای که زمان استفاده از پول نقد در آن گذشته است و هر پرداختی برای هرچیزی که خریداری می کنیم قابل ردیابی است؟ «ماریون لابور» مدرس دانشگاه هاروارد و تحلیلگر تحقیق در دویچه بانک اظهار داشته است که شیوع کووید 19 می تواند کاتالیزوری برای وارد کردن پرداخت دیجیتال به جریان اصلی باشد.

وی در پاسخ به اینکه آیا وجه نقد کنار گذاشته می شود یا خیر می گوید: این پایان پول نیست. اما چیزی که از ابتدای امسال متوجه شدیم، و به خصوص از زمان شروع بحران کرونا، مقدار پول نقد در گردش به طور حتم افزایش‌یافته است، زیرا از نظر نگه داشتن ارزش آن ایمن تلقی می شود. اما اگر پول نقد را به عنوان وسیله پرداخت در نظر بگیریم قطعا استفاده از آن کاهش یافته است. افراد کمتری پرداخت نقدی می کنند. در ماه دسامبر ، 30 درصد از مردم در آلمان پرداخت های بدون تماس انجام دادند. و امروز تقریبا این نرخ به 50 درصد رسیده است.

لابور پیشرفت های چشمگیرتر را در سایر کشورها مانند کره جنوبی و چین که اسکناس را قرنطینه و نابود کردند، توصیف کرد. وی گفت: بانک فدرال در ایالات متحده تصمیم گرفت اسکناس هایی را که از آسیا می آیند قرنطینه کند تا از ایمنی آنها مطمئن شود. وی در پاسخ به این سوال که آیا این یک پاسخ منطقی به بحران کرونا است، گفت: خطر بسیار کم است. اما آنها احساس کردند که این کار ضروری است.

رئیس سابق اینترپل با جامعه بدون پول نقد مخالف است

«بیورن اریکسون» رئیس سابق اینترپل با حملات سایبری و پولشویی آشنا است و اظهار می دارد که پول نقد باید به عنوان گزینه ای برای افراد در دسترس باشد، از جمله افرادی که فن آوری ندارند؛ جمعیتی که تخمین می زند فقط در سوئد حدود یک میلیون نفر باشد.

وی افزود: امنیت یکی دیگر از نگرانی های اساسی برای حذف پول نقد است. چه اتفاقی می افتد اگر هر فردی این سیستم را مختل کند؟ ما هیچ دفاعی نداریم. اگر فقط کارتی دارید که کار نمی کند، چگونه می توانید از خود دفاع کنید؟ پول نقد یک گزینه عالی است.

دخالت در آزادی و حریم خصوصی، همان چیزی است که وی معتقد است جوانان را وادار به تلاش برای نگهداری پول نقد می کند. وی در این باره می گوید: آنچه بسیاری از جوانان را نگران می کند همان چیزی است که در چین و برخی دیگر از کشورها می بینند، پرداخت های الکترونیکی که از آنها برای کنترل شهروندان خود استفاده می شود. چون اگر سیستمی با کارت داشته باشید، یک فناوری با دوربین خواهید داشت، یک فناوری با هوش مصنوعی خواهید داشت و جوانان این را دوست ندارند.

پایان/

۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 11485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      0 0
      مرگ بر آمریکا مرگ بر اسرائیل مرگ بر انگلیس نه شرقی دی نه غربی دی جمهوری اسلامی دی
    • IR ۱۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۳
      0 0
      خیلی خوب می شود