صادرات ۵۱۰ میلیون دلاری کالاهای ایرانی به جمهوری باکو

سخنگوی گمرک گفت: در سال ۹۹ یک میلیون و سه هزار و ۸۷ تن کالا به ارزش ۵۱۰ میلیون و ۹۸۷ هزار دلار به آذربایجان صادر شد که نسبت به سال ۹۸ از لحاظ وزنی ۱۱ درصد و از لحاظ ارزش ۱۸ درصد افزایش صادرات داشتیم.

به گزارش تحریریه، در سال 99 بیش از یک میلیون و 51 هزار تن کالا به ارزش 504 میلیون و 575 هزار دلار به روسیه صادر شد که  604 هزار و 587 تن کالا که 57 درصد کل صادراتمان به روسیه بود  از خاک آذربایجان به این کشور صادر شده است.

34 درصد به وزن 360 هزار و 53 تن  از طریق مسیر جاده ای از مرزهای آستارا و بیله سوار با عبور از جمهوری آذربایجان از طریق مرز سامور وارد روسیه شدند، 23 درصد به وزن 244 هزار و 534تن  از طریق راه آهن جمهوری آذربایجان از مرز آستارا به سمت روسیه منتقل شد و 446 هزار تن که 42 درصد صادرات کشورمان به روسیه بود از طریق بنادر امیرآباد، فریدون کنار، نوشهر، انزلی و آستارا منتقل شد.

 با وجود بحران کرونا و محدودیتهای ناشی از آن در سال 99 نسبت به سال 98 بیش از 14 درصد در وزن  و حدود 10 درصد در ارزش کالاهای صادراتی  ایران به روسیه رشد داشته است  که بدون تعامل سازمان های مرتبط با تجارت خارجی  و همکاری دستگاه دیپلماسی به ویژه اقدامات سازنده سفارت کشورمان در باکو امکان پذیر نبود. 

لطیفی در خصوص افزایش صادرات ایران به آذربایجان نیز توضیح داد: درسال 99 یک میلیون و سه هزار و 87 تن کالا به ارزش 510 میلیون و 987 هزار دلار به آذربایجان صادر شد که نسبت به سال 98 از لحاظ وزنی 11درصد و از لحاظ ارزش 18 درصد افزایش صادرات داشتیم.  396 هزار تن کالااز مسیر زمینی و مابقی از مسیر ریلی و دریایی به جمهوری آذربایجان صادرات کالای ایرانی صورت گرفته است. 

  تهران - باکو با پیگیری سفارت کشورمان و تمام دستگاههای  مرتبط با تجارت به سمت توسعه روابط اقتصادی و افزایش همکاری های اقتصادی پیش می روند که در راستای منافع متقابل  نه تنها بر دو کشور تاثیر مثبت گذاشته است بلکه بر روابط تجاری و ترانزیتی کشورمان با روسیه و سایر کشورهای حوزه قفقاز  و دریای مازندران نیز موثر بوده است.

پایان/

۳۰ تیر ۱۴۰۰ - ۰۹:۲۵
کد خبر: 11490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
      2 1
      ما کشوری بنام جمهوری باکو نداریم. جمهوری آذربایجان هست با مرکزیت هر باکو.
    • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
      2 1
      جمهوری باکو کجاست؟؟؟؟، مگر ایران جمهوری تهران است؟؟؟؟؟
    • BS US ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۳۰
      0 2
      ایول دقیقا همون جمهوری باکو:))))))