استخدام برندگان نوبل اقتصاد در گاوداری های ایران!

واردات بخشی از نهاده های موردنیاز برای دامداری ها با دلار 4200 تومانی و بخش دیگری با قیمت آزاد باعث شگفتی کارشناسان از روش مدیریت اقتصاد کشور شده است.

به گزارش تحریریه، امید گیلان پور معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت که امسال تاکنون سه میلیارد و ۲۵۰ میلیون دلار ارز برای واردات نهاده‌های دامی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته است.

این مقام مسئول برای توجیه تناقض واردات نهاده دامی با قیمت 3 سال پیش(وادرات با دلار 4200 تومانی) و رکوردشکنی های پیاپی قیمتی کالاهایی که مشمول دریافت ارز ترجیحی هستند ازجمله شیر، افزود، کمتر از سی و چند درصد هزینه خوراک دام برای تولید شیر به نهاده‌های با ارز 4200 تومانی مربوط است و بقیه با نهاده‌های دیگر تأمین می‌شود.

یعنی چه؟

یعنی سی و چند درصد نهاده های دامی برای تولید شیر با قیمت دلار 4200 و مابقی با قیمت آزاد داده می شود و در نهایت از گاوداری های شیرده انتظار داریم بتوانند قیمت ترکیبی تولید خود را محاسبه کرده و در بازار اعمال کنند! برای انجام چنین محاسباتی احتمالا باید هر گاوداری شیری یک اقتصاددان برنده جایزه نوبل اقتصاد را استخدام کند!

به عبار ساده تر، محتوای آخور گاوداری هم با روش چندنرخی پر می شود و نتیجه قطعی این است که شیر تولیدی با قیمت گرانترین نهاده دامی موجود در بازار قیمت می خورد زیرا گرانترین نهاده دامی موجود در بازار قیمت را تعیین می کند.

تکلیف آن 3 میلییارد و 250 میلیون دلار چه می شود؟ این رقم سنگین 80 هزار میلیارد تومانی هم به عنوان رانت به عده ای از نزدیکان قدرت تقدیم شده است و تاثیری در کاهش قیمت شیر ندارد. البته می تواند تاثیر معکوس داشته و باعث افزایش قیمت شیر شود چون گیرندگان اندک و غیررقابتی دلار 4200 تومانی؛ منفعت مستقیم در گران ماندن کالاهای مشمول دارند.

پایان/

۴ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۴
کد خبر: 11556

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      0 0
      دزدها