پیروزی پوتین و مرکل در برابر بایدن

واشنگتن پس از چند سال مخالفت سرانجام در مقابل آلمان و روسیه عقب نشینی کرد و تحریم های پروژه نورد استریم ۲ را لغوکرد. اگرچه این اقدام برای نزدیک کردن روسیه به خود و تضعیف چین صورت گرفت اما بیشتر از همه دهن کجی کاخ سفید به اوکراین، موجب دلخوری مهمترین متحد شرق اروپایی آمریکا شد.

به گزارش تحریریه، تارنمای «MOON OF ALABAMA» در گزارشی نوشت روسیه و آلمان سرانجام در پرونده نورداستریم ۲ بر ایالات متحده پیروز شدند و در نهایت جنگ تحریم هایی که ایالات متحده به راه انداخته بود با عقب نشینی واشنگتن پایان پذیرفت.

تلاش های کاخ سفید برای مسدود کردن خط لوله انتقال انرژی از روسیه به آلمان از حدود ۵ سال پیش تحت فشار آمریکا قرار گرفت. این خط لوله اهمیتی حیاتی برای آلمان دارد و برای مسکو حیاتی نیست زیرا روسیه می تواند گاز خود را به همان اندازه که اروپا مشتری آن است به چین عرضه کند.

تفاوت دیگر این خط لوله کم اثر شدن اوکراین در مورد انتقال گاز روسیه به اروپا است. تجهیزات و خطوط در اوکراین قدیمی و نزدیک به تخریب هستند؛ اوکراین هم پولی برای تمدید قرارداد یا تعمیر خطوط ندارد ضمن آنکه این کشور از نظر سیاسی تحت تاثیر آمریکا قرار دارد و یک بار هم در گذشته برای روسیه چالش ایجاد کرده بود. خط لوله نورد استریم که در کف دریای بالتیک نصب شده است و کار آن تقریبا به انتها رسیده، هیچ هزینه ای را به اوکراین پرداخت نمی کند و بنابراین دردسر چندانی برای مسکو نخواهد داشت.

به نوشته وال استریت ژورنال طبق توافقنامه چهار ماده ای مرکل و بایدن، آلمان و ایالات متحده ۵۰ میلیون دلار در زیرساخت های فناوری سبز اوکراین شامل انرژی های تجدیدپذیر و صنایع وابسته سرمایه گذاری می کنند. آلمان همچنین در طرح سه دریا که یک مجمع دیپلماتیک اروپای مرکزی است، پشتیبانی و مشارکت می کند. دو کشور همچنین تضمین می دهند که اوکراین مبلغ سالانه ۳ میلیارد دلاری را که از روسیه بابت انتقال انرژی دریافت می کند، تا سال ۲۰۲۴ تحویل بگیرد.

به اعتقاد تحلیلگران لابی اوکراین در کنگره از این موضوع بسیار ناراضی است اما بایدن به دولت کیف عنوان داشته است که از صحبت کردن در مورد این موضوع خودداری کند زیرا اظهار مخالفت علنی موجب وخیم شدن روابط واشنگتن و کیف می شود. حال به نوشته رسانه ها زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین نه تنها از این توافق که ضرر مالی زیادی برای این کشور دارد ناراضی است بلکه متحد قدرتمند و اصلی این کشور به وی گفته است که باید خفه شود.

پایان/

۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
کد خبر: 11577

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =