جهش قیمت دلار و سکوت معنی دار اصولگراها! جریان چیست؟

سکوت اصولگراها در برابر افزایش قیمت دلار در هفته پایانی حضور دولت روحانی معانی خاصی دارد که باید بررسی شود.

به گزارش تحریریه، اتفاق عجیب افزایش قیمت دلار در هفته های پایانی دولت حسن روحانی در حال رقم خوردن است و از آن عجیب تر سکوت رضایتمندانه مخالفان دولت اعتدال، جریان اصولگرا و رسانه های آنها در برابر این اتفاق بی سابقه است.

هیچ دولتی در تاریخ انقلاب در ماههای پایانی حضور در دولت اقدام به افزایش قیمت ارز نکرده است و منطق سیاسی حکم می کند بازار را در اعدادی قابل دفاع و حتی پایینتر از قیمت تعادلی عادی تحویل دهد، اما هم اکنون شاهد رقم خوردن یک استثنا هستیم. چرا دولت روحانی راه متفاوتی را می رود؟ منفعت دولت روحانی از تحویل دولت با دلار گران چیست؟

خوشبینانه می توان تصور کرد که دولت اعتقادی به سرکوب ارزی ندارد و درحال تنزیل تورم در نرخ دلار است. توجه به سیاست های ضدتولیدی و ضدصادراتی دولت و بانک مرکزی در دوره روحانی نشان می دهد که نمی توان تا این حد خوشبین بود. ضمن اینکه تطبیق حجم نقدینگی نسبت به سال های 1381 و 1392 نشان می دهد که دلار در مقطع زمانی کنونی باید کمتر از 20 هزار تومان باشد که البته دلیلی برای تطابق زمانی یک به یک این دو وجود ندارد و می تواند مشمول گذشت زمان شود.

بررسی سری های زمانی نشان می دهد که حجم پول از سال 1376 تا پایان سال 1392 از رقم 11 هزار و 500 میلیارد تومان به 570 هزار میلیارد تومان رسید که به معنای افزایش حجم پول بیش از 50 برابر است، اما قیمت دلار از 407 تومان در سال 1376 به 3000 تومان در پایان سال 1392 می رسد که نشانگر افزایش قیمت تقریبا 750 درصدی است. یعنی افزایش تقدینگی 4900 درصدی در کنار افزایش نرخ ارز 750 درصدی اتفاق افتاده است.

و حالا دولت روحانی قصد دارد دلار را در عددی تاریخی که در دهه های آینده ضرب المثل شود تحویل دهد. چرا؟

دولت روحانی نه در این اتفاق منفعت سیاسی دارد و نه منفعت اقتصادی و باید پای عنصر دیگری در میان باشد. آیا پای زدوبندی سیاسی در میان است و یا دولت منابع کافی برای کنترل بازار ارز را در اختیار ندارد؟ توجه به این نکته که ورودی ارزی کشور بدون توجه به سرنوشت منابع مسدود شده تحریمی، تقریبا 10 برابر شده است، حالت دوم را منتفی می کند، اما جریان زدوبند سیاسی چیست؟

آیا دولت حسن روحانی به دنبال پاس گل به دولت بعد برای مدیریت بازار ارز و یک شروع خوب و جلب حمایت مردمی، در مقابل کاهش فشار بر مدیران مساله دار خود پس از پایان مسئولیت است؟

سکوت رسانه های اصولگرا در برابر وضعیت بازار ارز احتمال این گزاره را تقویت می کند و اساسا در فضای سیاست، کاهش ارز پول ملی مساله ای نیست که مخالفان دولت مستقر به راحتی آنرا نادیده گرفته و به ابزاری برای حمله به دولت تبدیل نکنند.

وضعیت قیمت دلار در آغاز دولت سید ابراهیم رئیسی ابعاد ماجرای بی سابقه کنونی را بهتر نشان خواهد داد.

پایان/

۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۹
کد خبر: 11586

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ناشناس IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      11 15
      قطع به یقین نظام اسلامی رییس جمهوری همچو روحانی بخود نخواهد دید گذشت زمان ثابت کننده همه چیزست خسته نباشید و خدا قوت بایشان و دولتمردان عزیز و دوست داشتنی
    • IR ۱۹:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      2 0
      در هر صورت دودش توی چشم مردم می رود . پس معلوم شد دولت جدید هم نه تنها مانع افزایش دلار نخواهد شد ، بلکه در هر فرصتی که پیش بیاید به صورت زیرپوستی قیمت ارز را افزایش خواهد داد.
    • IR ۲۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      0 2
      درطول چنددهه اخیر همیشه از رییس جمهور گذشته تقدیر وتحسین شدند. شرایط حکمرانی برای هررییس جمهور فرق میکند . آقای روحانی درشرایط ویژه ای قرار گرفت که بنظر هیچ دولتی این شرایط را نداشت . مخالفان داخلی برسیاستهای دولت که قدرت عظیمی در سرشاخه های اصلی قدرت داشتند و سیاست خارجی وحضور ترامپ دیوانه . والبته اتکابه کشورروسیه وچین که خیانت آنان بر ملت ایران درتاریخ ایران نمونه زیاددارد‌ . آقای روحانی ودولت ایشان علی الخصوص آقای ظریف خسته نباشید.
    • ع IR ۲۱:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      1 1
      خشت اول.........
    • ايراني IR ۲۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      1 0
      دلار وحشتناك بالا مي رود خبري است يا اينكه با افسارگسيختگي دولت تحويل داده خواهد شد مردم چه گناهي كردند گراني ووووووووووو
    • ایرانی IR ۰۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
      3 0
      دوستان مطلبونگرفتیدنویسنده منظورشوبه خوبی رسانداصولگرا هابه عنوان نمونه قاضی زاده هاشمی قبلابه دولت تذکرداده بودندکه نبایددلاروپایین بیاره ویه نوسان دیگه بگیره درواقع پایین آوردن دلاروبه دولت رئیسی منوط کردندشک ندارم بااومدن رئیسی دلارپایین می آید