روسیه و پیامدهای عقب‌نشینی شتاب زده آمریکا از افغانستان

تصمیم آمریکا برای عقب‌نشینی از افغانستان که پیامد آن افزایش دامنه حضور طالبان است در کنار دیگر مسائل منطقه ای، نگرانی های جدی را برای مسکو ایجاد کرده است.

به گزارش تحریریه، مرکز سیاست‌های «الامارات» در گزارش خود درباره سیاست روسیه در افغانستان پس از عقب‌نشینی نیروهای خارجی نوشت: با فرارسیدن ماه سپتامبر ۲۰۲۱ حضور نیروهای خارجی در افغانستان پایان می‌یابد، با وجود اینکه ممکن است این تحول، نقطه عطف بزرگی در تاریخ افغانستان به شمار آید، اما نگرانی‌های بسیاری درباره پیامدهای این عقب نشینی وجود دارد. این عقب نشینی سناریوهای بسیاری را در سطح داخلی و منطقه‌ای و بین‌المللی به دنبال خواهد داشت. این سناریوها به طور کلی منفی هستند و شکاف را میان نخبگان افغانستان تقویت خواهد کرد و نهادهای امنیتی و اجرایی دولت افغانستان را تضعیف می کند..

 افغانستان جایگاه مهمی در فهرست اولویت سیاست های روسیه داشته است. این کشور همواره محور تنش میان قدرت‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای بوده است. افغانستان به دلیل جایگاه آن در آسیای میانه و مطرح بودن به عنوان کوتاه ترین گذرگاه زمینی به بازارهای جنوب آسیا برای روسیه مهم بوده است.

تارنمای مرکز سیاست های الامارات در بخشی از گزارش خود درباره عوامل توجه روسیه به افغانستان نوشت: افزایش تهدیدهای تروریستی که سر منشاء آن افغانستان و جمهوری های پیرامون روسیه است، تهدید روز افزون مواد مخدر، نگرانی مسکو از تبدیل سرزمین‌های آن به گذرگاه انتقال مواد مخدر به کشورهای اروپایی را تشدید می کند. این مسائل از جمله عواملی هستند که سبب اهمیت افغانستان برای روسیه شده است.

تاثیرات جنگ مداوم در افغانستان سبب شد این کشور به کانون تنش و میدان درگیری‌های مسلحانه تبدیل شود. اوضاع افغانستان و جمهوری‌های پیرامون آن طی دو دهه گذشته موجب تشویق مهاجرت غیر قانونی به روسیه و دیگر مناطق شده و در بسیاری از موارد مهاجرت‌ها با اقدامات افراط گرایانه همراه بوده است. بیشتر گروه های افراطی که اکنون روسیه در قلمروی خود با آنها مقابله می‌کند از منطقه آسیای مرکزی وارد شده‌اند.

کارشناسان معتقدند به دلیل عقب نشینی شتاب زده آمریکا، افغانستان با آشوب روبرو خواهد شد. همچنین خطر دیگری وجود دارد و آن احتمال افزایش دامنه نفوذ و حضور داعش است که پس از شکست در خاورمیانه بخشی از فعالیت‌های خود را به افغانستان منتقل می‌کند. همچنین روسیه نگران است که گفت و گوها برای حل بحران در داخل به زودی با شکست روبرو شود. شکست نشست اخیر دوحه بیانگر این موضوع است.

این اندیشکده اماراتی در بخش پایانی گزارش خود آورد: برخی نخبگان روسیه معتقدند که عقب نشینی آمریکا به این معنی نیست که واشنگتن در صورت نیاز از قدرت خود برای حمله به اهدافی در داخل افغانستان از راه دور استفاده نخواهد کرد. این برای مسکو به معنی آن است که واشنگتن از طریق انتقال بخشی از نیروها و تجهیزات خود برای تقویت حضور در منطقه تلاش خواهد کرد. روسیه هم از طریق تقویت قدرت خود در قرقیزستان خود را برای آینده افغانستان آماده می کند. فرماندهی نظامی روسیه در حال بررسی سازوکارهای تحرک زودهنگام در صورت نیاز است و روسیه می خواهد خود را با نیروهای مسلح و زیر ساخت های قزاقستان هماهنگ می کند.

پایان/

۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 11800

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 2 =