آیا میرکاظمی در سازمان برنامه و بودجه موفق خواهد شد؟

رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه درحالی سکان این سازمان را در دست خواهد گرفت که پیش از این سابقه حضور در دو وزارت خانه مهم مرتبط با بودجه یعنی نفت و بازرگانی را در رزومه خود دارد.

به گزارش تحریریه، امروز شنبه مراسم تودیع و معرفه رئیس سازمان برنامه و بودجه برگزار خواهد و مسعود میرکاظمی جایگزین محمد باقر نوبخت در این سازمان مهم اقتصادی خواهد شد.

در هشت سال گذشته  نوبخت سکان دار این سازمان  بوده و به هر ترتیب بسیاری از اقتصاددانان تاکید دارند بخش مهمی از چالشهای اقتصادی ایران، امروز مربوط به ناترازی بودجه ای به خصوص در سه سال اخیر است.

در این شرایط مسعود میرکاظمی با تجربه وزارت بازرگانی و وزارت نفت با حکم آیت الله رئیسی سکان دار جدید سازمان برنامه و بودجه شده است. سید مسعود میرکاظمی، متولد 1339 تهران دارای مدرک تحصیلی دکتری مهندسی صنایع است و پیش از این مسئولیت‌هایی همچون وزیر نفت در دولت نهم و رئیس سازمان اپک(2011)، وزیر بازرگانی در دولت دهم، نماینده تهران در مجلس نهم و رئیس کمیسیون انرژی مجلس، عضو هیات امنای بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، عضو و رئیس هیات مدیره سازمان اقتصادی رضوی، رئیس مرکز مطالعات بنیادی انقلاب اسلامی، رئیس دانشگاه شاهد، رئیس مرکز مطالعات لجستیک و مدیرعامل سازمان اتکا را برعهده داشته است.

گفتنی است، دو چالش مهم اقتصادی در این روزها بحث تامین ارز کالاهای اساسی و همچنین تحقق درآمدهای پایدار از جمله درامدهای حاصل از صادرات نفت است. پیش از این نیز  رسانه ها، در خصوص این دو چالش فوری اقتصاد ایران نکاتی را مطرح کرده بود. حالا مسعود میرکاظمی با تجربه وزارت بازرگانی که نقش اصلی در تامین کالاهای اساسی داشته و همچنین وزارت نفت که این روزها  کاهش درامدهای ارزی ناشی از تحریمها مشکلات جدی برای اقتصاد ایجاد کرده، راهی سازمان برنامه و بودجه شد.

امروز با خروج محمد باقر نوبخت از سازمان برنامه و بودجه وحضور مسعود میرکاظمی بار دیگر نگاهها معطوف به این سازمان مهم اقتصادی خواهد شد. کارشناسان معتقدند، اولین گام در سازمان برنامه و بودجه تشکیل یک  کمیته اصلاح مصارف بودجه 1400میباشد. در بودجه امسال چشم انداز تحقق منابعی  از جمله فروش نزدیک 100 هزار میلیارد تومان سهام دولتی، وصول 30 هزار میلیارد تومان حقوق گمرکی از محل افزایش نرخ محاسباتی ارز در گمرک،‌ فروش اموال مازاد دولت، عرضه 70 هزار میلیارد تومان اوراق روشن نیست و میرکاظمی بایستی در این خصوص نیز یک مجموعه تصمیمات فنی و فوری اتخاذ نماید.

پایان/

۲۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۴
کد خبر: 11889

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 13 =