نتیجه تزریق دوز سوم واکسن کرونا

درحالی که شرکت های داروسازی با فروش واکسن کووید ۱۹ صدها میلیارد دلار را به چنگ آورده اند فریبکاری و طمع ورزی بی پایان این بنگاه ها صدای «دونالد ترامپ» رییس جمهوری پیشین آمریکا را در زمینه اهداف تزریق دوز سوم واکسن درآورده است.

به گزارش تحریریه، واقعیت این است که واکسن های کووید ۱۹ در سرتاسر جهان صدها میلیارد دلار برای شرکت های دارویی به ارمغان آورده است. دسیسه و سودمحوری که شرکت های داروسازی بزرگ دنبال می کنند گویا پایانی ندارد. به تازگی برخی از این بنگاه های سازنده دارو حتی مدعی شده اند که مرحله سوم تزریق واکسن هم ضروری است.

تا به حال بنگاه های دارویی چینی و شرکت سازنده واکسن فایزر از سودآورترین شرکت ها بوده اند.   

این رویکرد به صورت ویژه منفعت طلبی آن را به نمایش می گذارد. «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری پیشین آمریکا که به شدت از شرکت سازنده فایزر ناخرسند است، در یکی از تازه ترین اظهارات خود به همین طمع ورزی شرکت ها تاخته است  و عنوان داشت: اقدامات فایزر عملیات پولسازی است. همه کار آن ها شده پول. یک مرحله دیگر تزریق واکسن به معنی ده ها میلیارد دلار سود بیشتر است. چه تجارتی از این بهتر؟ 

وی افزود: اگر شما یک تاجر هستید، پس اجازه تزریق مرحله سوم واکسن را هم می دهید و در این صورت میلیاردها دلار درآمد اضافی خواهید داشت. همه این مسائل احمقانه  است.  

گویا سودی به دست آمده از واکسن کرونا بیشتر از برآوردهای شرکت ها بوده است. روزنامه «ژاپن تایمز» در زمینه سودی که شرکت های داروسازی مهم از واکسن کرونا به دست می آورند، گزارش داد: «بایو ان تک»آلمان به عنوان شرکت شریک «فایزر»، در آخرین گزارش درآمدی خود پیش بینی های خود از درآمد حاصل از واکسن را برای سال ۲۰۲۱ افزایش دادند.

در اینجا اعداد شرکت هایی که نتایج مالی را منتشر می کنند آورده شده است:

فایزر و بایون‌تک بزرگ ترین برندگان این عرصه

شرکت آمریکایی فایزر و بایو ان تک زودتر از رقبای خود شروع به کار کردند، زیرا آنها اولین شرکتی در جهان غرب بودند که سال گذشته نتایج مثبت آزمایشات بالینی واکسن خود را اعلام کردند.

آنها همچنین برای اولین بار از سازمان های نظارتی ایالات متحده و اتحادیه اروپا مجوز اضطراری فروش واکسن خود را دریافت کردند.

فایزر بیش از رقبای خود درآمد داشته است و در نیمه اول امسال ۱۰.۸ میلیارد دلار به دست آورده است.

این شرکت آمریکایی چشم انداز خود را برای سال ۲۰۲۱ افزایش داده است و انتظار می رود ۳۳.۵ میلیارد دلار فروش در کل سال داشته باشد.

بایو ان تک چندی پیش درآمد ۷.۳ میلیارد یورو را در نیمه اول گزارش داد. برخلاف شریک بزرگش، تنها محصول در حال فروش این شرکت واکسن کرونا است.

مدرنا دیگر پیروز عرصه فروش واکسن های mRNA است

شرکت آمریکایی «مدرنا» تنها شرکت دیگری است که تاکنون واکسن mRNA مجاز تولید کرده است.

این فناوری با ارائه دستورالعمل های ژنتیکی به سلول های انسانی برای ساخت پروتئین سطحی ویروس کرونا، که سیستم ایمنی را برای تشخیص ویروس واقعی آموزش می دهد، کار می کند.

مانند بایو ان تک، تنها محصول این شرکت در بازار واکسن کووید ۱۹ است. واکسن نیاز به دو تزریق دارد که با فاصله چند هفته از هم تزریق می شوند.

گردش مالی مدرنا در ۶ ماهه اول سال ۵.۹ میلیارد دلار گزارش شده است اما پیش بینی می شود امسال ۲۰ میلیارد دلار درآمد به لطف واکسن برای این شرکت ایجاد شود.

شرکت های آسترازنکا و جانسون اند جانسون راه دیگر شرکت ها را دنبال می کنند

«آسترازنکا» غول داروسازی انگلیسی و شرکت آمریکایی «جانسون اند جانسون» واکسن های خود را دیرتر از رقبای خود در اتحادیه اروپا تایید کردند.

واکسن آسترازنکا یکی از واکسن های پیشرو در جهان است و در سرعت واکسیناسیون انگلستان حیاتی بوده است؛ موضوعی که باعث شد اقتصاد انگلیس به طور کامل بازگشایی شود.

اما این واکسن توسط تنظیم کننده های دارویی ایالات متحده تایید نشده است.

واکسن جانسون و جانسون ساخته شده توسط شرکت «جانسون» این مزیت را دارد که با یک دوز تزریق مانند دو واکسن رقیب خود ایمنی ایجاد می کند.

آسترازنکا و جانسون و جانسون از فناوری mRNA استفاده نمی کنند. هر دوی آنها واکسن های ناقل ویروسی سنتی تری هستند که از نسخه مهندسی ژنتیک سرماخوردگی معمولی استفاده می کنند و باعث ایجاد آدنوویروس برای انتقال دستورات ژنتیکی به سلول های انسان می شوند.

تعجب آور این است که این دو شرکت همچنین متعهد شدند واکسن های خود را در زمان همه گیری به قیمت تمام شده بفروشند، به این معنی که از آنها سودی نخواهند برد.

این و اکسن ها ارزان تر از واکسن فایزر- بایون تک و مدرنا هستند که درآمد پایین تر آنها نیز نشانگر همین موضوع است.

واکسن آسترازنکا در شش ماهه اول سال ۱.۲ میلیارد دلار فروش داشت.

واکسن جانسون اند جانسون ۲۶۴ میلیون دلار فروش داشته و پیش بینی می کند که در کل سال ۲.۵ میلیارد دلار درآمد داشته باشد. آسترازنکا برآورد کامل سالیانه خود را ارائه نکرده است.

با اینحال برخی گزارش های رسانه ای درآمد شرکت های دارویی مطرح جهان را در سال ۲۰۲۱ بالغ بر ۲۰۰ میلیارد دلار برآورد می کنند.  فایزر و واکسن های چینی در صدر سودآفرینی قرار دارند و سهم آن ها بین ۴۰ تا ۵۰ درصد بازار است. 

پایان/

۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۹
کد خبر: 12000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =