واردات نهاده ایران از شرکت آمریکایی «کارگیل»!

رئیس انجمن صنایع خوراک دام، با اشاره به واردات نهاده ایران از شرکت آمریکایی کارگیل، گفت: پیشگیری از خام فروشی نهاده های دامی مسیری آسان و کوتاه جهت ارتقا امنیت غذایی و کاهش خروج ارز و وابستگی کشور به نهاده های دامی در دستور کار دولت جدید قرار گیرد.

به گزارش تحریریه، «کارگیل» شرکت مواد غذایی آمریکایی چندملیتی است، که توسط  خانواده کارگیل مدیریت می‌شود و مقر اصلی آن در شهر مینه‌تونکا ایالت مینه‌سوتا قرار دارد.

کارشناسان برای فائق آمدن به بخشی از این مشکلات را تهاتر نفت و محصولات پتروشیمی با نهاده های دامی خوراک‌ دام عنوان می کنند که در این صورت علاوه بر تامین نیاز، بدهی برخی از کشورهای خریدار هم تسویه خواهد شد.

در باره این سوالات و مشکلاتی که در زمینه واردات نهاده های دامی خوراک دام و طیور وجود دارد گفت و گویی را با مجید موافق قدیری رئیس انجمن صنایع خوراک دام، طیور و آبزیان ایران و عضو هییت نمایندگان اتاق بازرگانی ایران انجام شده که در ادامه قابل مشاهده است.

 چرا برای واردات نهاده های دامی به روش تهاتر با نفت اقدام نمی کنید؟

قدیری: بد نیست بدانید که تهاتر نفت با کالا شیوه کلاسیکی است که به ویژه بعد از جنگ جهانی دوم رایج شد و می‌تواند ابزاری برای توسعه روابط خارجی کشورها به شمار رود که در کشورمان هم شاید یکی از روش‌ها برای دور زدن تحریم‌ها باشد. اما واقعیت این کار نیازمند برقراری رابطه تهاتری با کشورهای همسایه و هم‌پیمان تجاری و سیاسی است. نحوه عمل نیز بدین صورت است که هر کشور واردکننده نفت ایران می‌تواند در قبال دلارهای نفتی، نهاده های دامی خوراک دام به ایران بفروشد.

 اما واقعیت این است که این موضوع چند بار در دستور کار دولت آقای روحانی با محوریت  وزارت نفت قرار گرفت اما به دلیل اینکه ساز و کار و چارچوب مشخصی تدوین نشد _چرا که قیمت گذاری نفت به صورت بین المللی انجام می‌شود اما واردات کالا و نهاده های دامی تابع قوانین داخلی است و البته دیپلماسی اقتصادی ما با دیپلماسی سیاسی نیز هماهنگ نبود _هیچ وقت موفق و عملیاتی نشد. 

 آیا همه واردات نهاده را از طریق کانال کارگیل انجام می دهید؟

قدیری: خیر اینگونه نیست. امروز بیش از 40 شرکت خارجی سابقه فروش انواع نهاده های دامی خوراک دام را به ایران دارند که طبیعی است شرکتهای بزرگ دنیا به دلیل قدرت و سابقه بالایی که در تجارت بین الملل دارند سهم بازار بیشتری در ایران داشته باشند. فراموش هم نکنیم ما در شرایط تحریم هستیم و این هم طبیعی است که به دلیل ترس شرکتهای متوسط و کوچک از تحریم های ایالات متحده تعدد فروشندگان و تامین کنندگان نهاده های دامی ایران کاهش پیدا کند و بازرگان ایرانی مجبور باشد برای تامین نیاز خود با تعداد کمتری از فروشندگان مذاکره و چانه زنی کند.

موضوع تضمینی که بانک مرکزی برای تهاتر دریافت می کند، چیست؟ 

قدیری: صادرکننده نفت در قبال پول نفت باید تضامین لازم را نزد بانک مرکزی به وثیقه بگذارد که چنانچه به هردلیلی پول نفت یا نهاده های دامی به کشور بازگردانده و یا وارد نشد بتواند پول نفت را از خریدار دریافت نماید.

همانطور که اشاره کردم به دلیل همین نوسانات و ابهامات ارزی، معمولا بخش خصوصی ایران اقبالی به این تهاتر نشان نداد و بدیهی است نمی‌تواند افقی واضح در خصوص این فعالیت، پیش روی خود ببیند هر چند در برخی کشورهای طرف تجاری نیز نوساناتی در نرخ ارز وجود دارد که در جذاب نبودن تهاتر از نگاه فعالان اقتصادی آن کشورها، تاثیر خواهد داشت. ضمن اینکه در تهاتر به دلیل اینکه بعضا خریدار نفت و فروشنده نهاده های دامی یک شرکت نمیباشد ریسک سرمایه گذاری افزایش پیدا میکند و همین دلیل هم کافی است تا بانک مرکزی نیز ریسک نکند و به جای گرفتن دست بازرگان، پای آنرا بگیرد.

 آیا برای نهاده های دامی که در گمرکات کشور دپو شده  ارز تخصیص داده شده؟ چه میزان نهاده در گمرک باقی مانده است؟ 

قدیری: اگر ارز این نهاده تامین می شد که در گمرکات کشور دپو و رسوب نمی شد، متاسفانه عدم تامین یک و نیم میلیارد دلار ارز جو، ذرت و کنجاله سویا از جانب بانک مرکزی به پایان ماه سوم در حال نزدیک شدن است و علیرغم هشدارهای بخش خصوصی در خصوص عواقب عدم تامین به موقع نهاده های دامی اتفاق خاصی توسط سیاستگذاران اقتصادی رخ نداده است.  

پایان/

۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۶
کد خبر: 12045

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =