کیفیت بی نظیر محصولات ایران خودرو اعلام شد

اجرای پروژه های کیفی سازی در صنعت خودرو همچون قطاری است که هیچ گاه از حرکت باز نمی ایستد.

به گزارش تحریریه، اجرای پروژه‌های کیفی سازی در صنعت خودرو همچون قطاری است که هیچ گاه از حرکت باز نمی‌ایستد. حتی خودروسازان درجه اول جهانی نیز هر ساله هزینه‌های بسیاری را به این بخش اختصاص می‌دهند. زیرا رقابت در بازار باعث شده خریداران برای انتخاب یک محصول، معیارهای گسترده‌تری نسبت به گذشته داشته باشند. معیارهایی که بدون شک کیفیت در تولید و خدمات پس از فروش مهم‌ترین شاخصه آنها هستند.

کیفی سازی محصولات در صنعت خودرو ایران در اواخر دهه ۷۰ شمسی رنگ و بویی جدی تر به خود گرفت. زیرا در این سال‌ها ایران خودرو اولین پلتفرم داخلی را با برند ایرانی و تحت نام سمند به تولید رساند و در ادامه همواره پروژه‌های ارتفاع سطح کیفی محصولات را به اجرا گذاشت که سمند اولین کاندیدا به شمار می‌رفت. اما در سال‌های اخیر همزمان با گسترش سبد محصول در صنعت خودرو ایران به عنوان بزرگ‌ترین تولید کننده خودرو در خاورمیانه، مقوله کیفیت محصول نهایی بدل به یک اصل اساسی در بخش مهندسی محصول، تولید تجاری و زنجیره تأمین شده است.

اگر بخواهیم روند اجرای پروژه‌های کیفی و نتایج حاصل از آن را در ایران خودرو بررسی کنیم، باید نگاهی به آمارهای کیفی شرکت کنترل و بازرسی استانداردهای ایران (ISQI) بیندازیم.

طبق آمارهای رسمی این شرکت، به طور میانگین از سال ۱۳۹۴ تا به امروز، روند امتیازهای منفی محصولات ایران خودرو در نمودار شیبی نزول داشته است. به این معنا که این خودروساز با اجرای پروژه‌های ارتقای سطح کیفی محصولات خود، توانسته نمرات منفی را از ۱۴۷ تا ۱۰۱ نمره در سال ۹۹ کاهش دهد. این در حالی است که ایران خودرو برای سال ۱۴۰۰ هدف‌گذاری ۹۵ نمره منفی را برنامه ریزی کرده است و به نظر می‌رسد با توجه به رویکرد راهبردی این شرکت به مقوله کیفیت و زیرساخت‌هایی که در این بخش ایجاد شده، در آینده نیز این روند ادامه خواهد داشت.

از جمله نکات دیگری که در حوزه کیفیت می‌تواند مایه مباهات آبی پوشان جاده مخصوص باشد، حضور ۱۴ خودرو با ۳ ستاره کیفی در رده بندی کیفیت محصولات داخلی ISQI است. به طوری که این خودروساز با ۲۰ نماینده در این جدول دقیقاً ۵۰ درصد از کل محصولات تست شده توسط ISQI را به خود اختصاص داده است. همچنین ۵ مدل از محصولات این خودروساز نیز در رده ۴ ستاره‌ها قرار گرفته اند و دناپلاس توربو اتوماتیک ۵ ستاره هم تیم کیفیت ایران خودرو را کامل کرده است. نکته جالب توجه اینکه ۷۲ درصد از خودروهای ۴ ستاره کیفی در بخش سواری و وانت متعلق به ایران خودرو است و سهم این خودروساز در بخش ۳ ستاره‌ها نیز به ۴۸ درصد می‌رسد.

روندی که ایران خودرو در دو سال گذشته در حوزه کیفیت در پیش گرفته است، تعریفی مویرگی از مقوله کیفیت در بخش‌های قوای محرکه، انتقال قدرت و سیستم‌های الکترونیکی، ایمنی و امکانات محصولات است که در این راستا پروژه‌های بسیاری تعریف و اجرا شده است. به این ترتیب تیم‌های کیفیت در این خودروساز، هر یک به صورت تخصصی تست‌های و آزمایش‌های مختلفی را انجام داده اند که در نهایت نتایج آن بالارفتن برند ایران خودرو از نردبان کیفیت محصول است. در حال حاضر این خودروساز هیچ محصول ۲ ستاره‌ای در رده بندی کیفی ISQI ندارد و همه محصولات ایران خودرو دست کم ۳ ستاره کیفیت را بر دوش دارند.

منبع: مهر

پایان/

۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۴۰
کد خبر: 12127

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 13
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • کیوان IR ۰۰:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      8 0
      لعنت بر پدر دروغگو
    • عباس IR ۰۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      5 0
      از نظر کیفیت ماشینهای ما از آخر نفر اول هستیم فرغون می‌سازیم اتومات ضبط پراید باز میکنیم میزاریم جزع ابشنها .. خجالت خوب که شما سرتون نمیشه چی هست
    • IR ۱۲:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      3 1
      خدا لعنت کنه دروغ گو ها بیشرف ها چع ایمنی چه کیفیتی دارن
    • Erfan IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      2 0
      بله بله همین طوره مگه نمینین فورد و بنز پورشه ...... از ایران خودرو سایپا کپی میکنن
    • US ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      4 0
      شما که راست می گی ولی بر پدر دروغگو.... انگار ما از سیاره دیگه ای اومدیم یا تا حالا ماشین سوار نشدیم...
    • سعید PL ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      7 4
      به نظر من در مقابل حتی ماشین های چینی خودروهای داخلی هیچ حرفی برای گفتن ندارند
    • محسن IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      0 0
      اقا من تمام ماشینای ایرانخرون سوار شدم کدوم کیفیت؟باید اینو ازمردم که استفاده میکنن بپرسین طبق معمول دولت جدیدم فقط شعارکیفیت مبارزه با فسادو در دستور کارقرار دادین؟شما میگی.محصولات ابرانخررون کیفیت ۵ستاره داره مثلا دناپلاس،این خودرو خودشوجربده۱۰۰میلیون نمی ارزه چرا بیخودصابون بدلخودتون میزنین تاکی میخوایت سرملت شیره بمالونین
    • حسینی IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      0 0
      کدام معیارعمو.ظاهرانویسنده تازه ازعصرپارینه سنگی برگشته ،واولین جائی هم که رفته ایران خودروبوده.
    • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      0 0
      اینا در کشوری مثل المان و فرانسه و امثال انها یه ستاره را هم دریافت نمیکنند کیفیت صفر قیمت نجومی از کدلم خودرو حرف میزنین کدامشان خوبه ؟هر کدام که نام ببری ازاون یکی بدتره اگه یه خودرو خارجی بیاد توایران مونتاژ بشه بازم کیفیت نداره چون نیروی کارامد ندارد نیروی باتجربه و با وجدان کاری ندارد
    • IR ۲۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      0 0
      تیبا تحویل گرفتن بلنگو های عقبش ور داشتن ندارد یه ضبط و پخش مسخره بدرد نخور گذاشتن روشان کیسه هواشان عمل نمیکنند روش زدن ایربگ هنوز دو هزار کار نکردن باید ببری تعمیر گارانتی که قبولش نمیکنند اخه لعنت بر پدر گناه کارش کدام ستاره کیفی کدام خودروی شما خوبه شاهین خوبه تارا خوبه تیبا خوبه ساینا خوبه سمند خوبه به ولا همشان ازهم بدترند فقط دو نوع موتور دارن پراید و چهارصدوپنج که میندان روی همه خودروهای جدیدو تعریفیشان اونم از داخل ریدن توشان مال چند دهه گذشته فرانسه و کره بودندکدام موتور را شما تولید کرد ین که این قدر گزاف میگویین
    • محمد IR ۲۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      0 0
      با همین دروغ دوباره میخوان گرونش کنن.حداقل ماشینای سایپا درسته لگنه ولی حداقل قیمتش مناسب تره.آخه ۴۰۰ تومن پول دنا
    • اوستا IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      0 0
      لعنت برپدرمادرکسی که دروغ میگه
    • کارگر IR ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۷
      0 0
      شما از کدام کیفیت صحبت میکنید،،کیفیتی که افغانیها هم به ماشینهای شما نگاه نمی اندازند.