ماجرای حذف شبانه بخشنامه گمرک ایران

بخشنامه دفتر بازبینی گمرک ایران در خصوص تعیین تکلیف نرخ ارز محاسباتی در گمرک، ساعاتی بعد از انتشار از سوی همان مرجع صادرکننده لغو شد. بر این اساس احتمالاتی در خصوص ابقا ارز 4200 تومانی مطرح شده است.

به گزارش تحریریه، در روزهای اخیر بخشنامه ای از سوی گمرک ایران در فضای مجازی دست و به دست میشود که بر اساس آن دفتر بازبینی گمرک در  قالب این بخشنامه به کلیه گمرکات اجرایی کشور خواسار اعمال قطع مرور زمان در اظهارنامه ها برای تعیین تکلیف نرخ محاسباتی ارز شده است.

گفتنی است، طبق تبصره (7) قانون بودجه امسال مقرر شد که نرخ 4200 محاسبانی عوارض واردات در حقوق ورودی  فقط برای کالاهای اساسی و همچنین دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی اعمال شده و عوارض سایر کالاها به نرخ  ارز  "ای تی اس" بانک مرکزی که نرخی نزدیک به بازار است تغییر کند، البته حقوق ورودی از چهار به دو درصد و برای اقلام اساسی و دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی به یک درصد کاهش یافت.

این موضوع بعد از عدم اجرا از سوی دولت دوازدهم در نیمه اول سال، در مکاتبه ای با رئیس جمهور وقت، مورد تاکید ریاست محترم مجلس قرار گرفته و بر اجرای قانون و حکم مندرج در بودجه پافشاری شده است.

نکته جالب توجه این بخشنامه مذکور ساعاتی بعد از انتشار از سوی همان مرجع صادر کننده به استناد یک نامه از قائم مقام وزارت صمت لغو شد.

به صورت خلاصه در بخشنامه اولیه دفتر بازبینی گمرک آمده بود،  با توجه به ایرادی که هیات تطبیق مصوبات دولت با قوانین مجلس نسبت به عدم اجرای مصوبه قانون بودجه در مورد حقوق ورودی داشته است ، جهت جلوگیری از تضییع حقوق دولت کلیه اظهارنامه های مشمول از ابتدای سال قطع مرور زمان گردیده و ظرف مهلت 10 روز به صاحبان کالا ابلاغ شود.

پایان/

۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۰
کد خبر: 12128

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =