چرخش سهامداران بورسی به سمت نمادهای کوچک / فصل استراحت شاخص سازها نزدیک است؟

در هفته اول شهریور ماه سرمایه گذاران در بازار سهام به سمت نمادهای کوچک متمایل شدند.

به گزارش تحریریه، بورس در هفته‌های گذشته روند رو به رشدی را تجربه کرده است. این مساله به چند موضوع در اقتصاد کشور ارتباط پیدا می‌کند. مشخص شدن تیم اقتصادی دولت سیزدهم و نوع نگاه وزرای اقتصادی دولت به مساله بورس یکی از عمده‌ترین دلایل رشد بازار سرمایه در هفته‌های اخیر بوده است.
انتظارات تورمی مردم از آینده اقتصاد کشور و رشد دلار در هفته‌های گذشته از جمله دلایل دیگر این رشد بوده است. البته به زعم برخی از کارشناسان بازار و بسیاری از نمادها از نظر تحلیل تکنیکال و بنیادی به پایین ترین قیمت خود رسیده‌اند.
کاهش قیمت 70 درصدی برخی نمادها در یک سال گذشته سبب شده است، بسیاری از سهم‌ها به یک ارزندگی برسند، همین مساله نیز مخاطراتی را برای سهامداران در پی خواهد داشت.
رشد 50 هزار واحدی شاخص کل
شاخص کل بورس در 4 روزی که بازار سرمایه باز بوده است، رشد 3.4 درصدی را تجربه کرده است. در این هفته در تمام روزها شاخص کل سبزپوش بوده است.

شاخص کل در هفته اول شهریور ماه با رشد 50 هزار واحدی توانست به میانه کانال یک میلیون و پانصد هزار واحدی برسد. هفته گذشته دهمین هفته‌ای بود که شاخص کل افزایش یافته است.

رشد 6.5 درصدی شاخص کل هموزن
شاخص کل هموزن نیز در هفته اول شهریور ماه توانست رشدی بیش از 28 هزار واحدی را تجربه کرد. این مساله به دلیل اقبال سهامداران از نمادهای کوچک بازار رخ داده است.

شاخص کل هموزن در این هفته در تمام روزهای هفته روند صعودی داشته و در نهایت رشد 6.5 درصدی را تجربه کرده است. عبور از یک مقاومت جدی در هفته گذشته نوید روزهای خوب برای نمادهای کوچک بازار را می‌دهد.

کاهش 30 درصدی میانگین کل ارزش معاملات
در هفته اول شهریور میانگین کل ارزش معاملات به حدود 18 هزار میلیارد تومان رسیده است. این عدد با کاهش 30 در صدی نسبت به هفته گذشته مواجه بوده است. اما میانگین ارزش معاملات خرد با رشد 15 درصدی به عدد 9800 میلیارد تومان رسیده است.
در معاملات این هفته دو صندوق دولتی پالایشی و دارا یکم، بیشترین ارزش معاملات را به نام خود ثبت کردند. دارا یکم در این هفته در نهایت در سطح ۱۵۰۱۹ تومانی بسته شد تا بازدهی هفتگی این صندوق دولتی به ۲۱ درصد برسد. صندوق پالایشی هم در این هفته عملکرد مثبتی داشت و نسبت به هفته گذشته ۱۶ درصد رشد قیمت داشت.

در این هفته برخلاف هفته‌های گذشته روند خروج پول از بازار سرمایه متوقف شده و بیش از 2 میلیارد تومان پول توسط حقیقی ها وارد بازار سرمایه شده است.
در این بین برخی کارشناسان از سرگیری مذاکرات در خصوص برجام و به نتیجه رسیدن آن را یکی از دلایل رسیدن شاخص کل بورس به مرز 2 میلیون واحد می‌دانند. اما برخی دیگر از کارشناسان رسیدن شاخص کل به این عدد را یک موضوع چالش برانگیز برای سهامداران و بازار سرمایه دانسته و رسیدن به این عدد را در ماه های آینده بعید می‌دانند

پایان/

۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 12138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 10 =