محافظت پایدار بدن با آنتی بادی کووید ۱۹

طبق یافته های یک مطالعه، کووید ۱۹خفیف باعث محافظت پایدار با آنتی بادی می شود؛ بدن افرادی که مبتلا شدند برای مدت های طولانی سطوح پایینی از آنتی بادی را تولید می کند تا از بروز دوباره بیماری جلوگیری نماید.

به گزارش تحریریه، نشریه «ScienceDaily» در بررسی نوع واکنش بدن به بیماری کووید ۱۹ و فرایند خودایمنی پس از بیماری آورده است: بر اساس مطالعه محققان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، افراد ماه ها پس از بهبودی از موارد خفیف ابتلا به بیماری کووید۱۹، هنوز سلول های ایمنی خود را که در حال تولید آنتی بادی علیه ویروس کووید ۱۹ است، در بدن  دارند. چنین سلول هایی می توانند برای یک عمر باقی بمانند و در زمان نیاز آنتی بادی تولید کنند.

این یافته ها که در ۲۴ می در مجله «نیچر» منتشر شد، نشان می دهد که موارد خفیف ابتلا به کووید ۱۹ در بدن افراد مبتلا آنتی بادی پایدار ایجاد می کند و حملات مکرر بیماری احتمالا غیر معمول است.

«علی البدی» استادیار پاتولوژی و ایمونولوژی دانشگاه واشنگتن می گوید: «پاییز گذشته، گزارشاتی مبنی بر از بین رفتن سریع آنتی بادی ها پس از عفونت با ویروس ایجاد کننده کووید ۱۹ وجود داشت و رسانه های اصلی آن را بدین معنی دانستند که ایمنی طولانی مدت نیست. اما این یک تفسیر نادرست از داده ها است. طبیعی است که سطح آنتی بادی پس از عفونت حاد کاهش یابد اما به صفر نمی رسد. در این مطالعه، ما سلول های تولید کننده آنتی بادی را در افراد ۱۱ ماه پس از اولین علائم پیدا کردیم. این سلول ها تا آخر عمر زنده می مانند و آنتی بادی تولید می کنند. این شواهد قوی برای ایمنی طولانی مدت است».

در طول عفونت ویروسی، سلول های ایمنی تولیدکننده آنتی بادی به سرعت تکثیر و در خون گردش می کنند و سطح آنتی بادی را به بالاترین سطح می رسانند. پس از برطرف شدن عفونت، اکثر این سلول ها از بین می روند و سطح آنتی بادی خون کاهش می یابد. تعداد اندکی از سلول های تولید کننده آنتی بادی به مغز استخوان مهاجرت کرده و در آنجا مستقر می شوند، جایی که به طور مداوم سطوح پایینی از آنتی بادی ها را در جریان خون ترشح می کنند تا از برخورد دوباره با ویروس جلوگیری کنند.

The Fight to Standardize COVID-19 Antibody Tests | mddionline.com

این استاد دانشگاه دریافت راه اثبات اینکه آیا ابتلا به کووید ۱۹ از طریق تولید آنتی بادی در بدن منجر به محافظت طولانی مدت می شود یا خیر، در مغز استخوان نهفته است. تیم البدی و همکارانش از ۷۷ داوطلب استفاده کرد و نمونه خون آنان را در فواصل سه ماهه و از یک ماه پس از علایم اولیه مورد بررسی قرار داد. اکثر شرکت کنندگان موارد خفیف کووید ۱۹ را داشتند و فقط ۶ نفر در بیمارستان بستری شده بودند.

مغز استخوان ۱۸ نفر از شرکت کنندگان را هفت یا هشت ماه پس از عفونت های اولیه بررسی کردند. پنج نفر از آنها چهار ماه بعد برگشتند و دومین نمونه مغز استخوان را ارائه کردند. برای مقایسه، دانشمندان همچنین مغز استخوان ۱۱ نفر را که هرگز به این بیماری مبتلا نشده بودند نیز دریافت کردند.  

همانطور که انتظار می رفت، سطح آنتی بادی در خون شرکت کنندگانی که به کرونا مبتلا شده بودند۱۹ در چند ماه اول پس از عفونت به سرعت کاهش یافت اما برخی از آنتی بادی ها حتی ۱۱ ماه پس از عفونت قابل تشخیص بودند. علاوه بر این، ۱۵ مورد از ۱۹ نمونه مغز استخوان افرادی که مبتلا به کووید ۱۹ بودند حاوی سلول های تولید کننده آنتی بادی بودند که به طور خاص ویروس عامل این بیماری را هدف قرار می دادند. چنین سلول هایی چهار ماه بعد در پنج فردی که برای ارائه نمونه دوم مغز استخوان مراجعه کرده بودند، یافت شد اما هیچ یک از ۱۱ نفری که هرگز به کووید ۱۹ مبتلا نشده بودند، چنین سلول های تولید کننده آنتی بادی را در مغز استخوان خود نداشتند.

پایان/

۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۳
کد خبر: 12218

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =