این معاون رییسی زمین بازی در بودجه ریزی را عوض کرد

دو بال سازمان برنامه و بودجه یعنی برنامه ریزی و بودجه ریزی سالهاست که همپوشانی خوبی ندارند و نگاه تحولی در این حوزه و احیای ارتباط برنامه ریزی و بودجه ریزی هوشمند میتواند به ارتقا فرایند توسعه در کشور منجر شود.

به گزارش تحریریه، اخیرا مسعود میرکاظمی گفته است، سهم صادرات باید در بودجه ۱۴۰۱ پررنگ شود. رییس سازمان برنامه و بودجه در دومین جلسه ستاد بودجه سال ۱۴۰۱ اعلام کرد، در تنظیم بودجه ۱۴۰۱ نگاه صرفا بودجه نیست و باید روی برنامه‌ها جدیت و حساسیت داشته باشیم. بودجه باید متناسب با نیازمندی‌های برنامه باشد.

سهم صادرات باید در بودجه ۱۴۰۱ پررنگ شود و باید سهم صادرات ما به کشورهای همسایه به دو برابر وضعیت فعلی برسد. 

سطح زندگی و درآمد مردم باید ارتقا یابد

برای مدیریت مؤثر منابع باید تغییرات اساسی رخ دهد تا بتوانیم شاخص های هدف گذاری شده از جمله دستیابی به رشد اقتصادی را محقق نماییم.

باید روی صادرات حساس شویم تا سهم صادرات ما به کشورهای همسایه به دو برابر وضعیت فعلی برسد و برای این برنامه ها شاخص و منبع در نظر بگیریم.

در تدوین برنامه ها باید حساسیتی جدی در منابع به وجود آید. در دستگاه ها و استان ها سهم تعیین و از محل های منابع عمومی، فاینانس خارجی و داخلی و سرمایه های شرکت های بزرگ برای رفع تنگناهای توسعه و اقتصادی کردن آنها بهره جست.

گفتنی است، طرح این موضوع عملا منجر به اتصال بیشتر درامدهای ارزی صادراتی (اعم از نفتی و غیر نفتی) به درامدهای ریالی در بودجه سنواتی، خواهد شد و به نوعی عوض کردن زمین بازی بودجه ریزی در شرایط ناپایداری درآمدها و منابع تلقی میشود. بودجه ایران در سه سال اخیر با چالشهای جدی مواجه بوده که عمدتا بحث کسری بودجه در رسانه ها ظهور و بروز جدی تری داشته است.

این درحالی است که بودجه باید به یک پیشران اقتصادی و توسعه‌ای در کشور تبدیل میشد،‌ در این بین نگاه سنتی در سازمان برنامه تنها که در بهترین حالت به بحث بودجه های عمرانی تاکید داشت که به نظر میرسد با نگاه تحولی میرکاظمی این رویه در سازمان و همچنین بودجه های عمرانی تغییر خواهد کرد.

دو بال سازمان برنامه و بودجه یعنی برنامه ریزی و بودجه ریزی سالهاست که همپوشانی خوبی ندارند و نگاه تحولی در این حوزه و احیای ارتباط برنامه ریزی و بودجه ریزی هوشمند میتواند به ارتقا فرایند توسعه در کشور منجر شود. عبور از نگاه تک بعدی صرف و محدود شدن در چارچوب بودجه و پاک کردن نگاه حداقلی به بحث برنامه ریزی میتواند نقطه عزیمت دولت سیزدهم برای عبور از بخشی از مشکلات اقتصادی باشد.

پایان/

۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۲۶
کد خبر: 12275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      0 0
      چقدر کلمات قصاری گفته که تا حالا به فکر هیج دولتمردی نرسیده بود. اقصاد را در دولت رئیسی منحول خواهد کرد. برای این نابغه اقتصادی باید درخواست جایزه نوبل داد
    • معلم ناامید US ۱۲:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      0 0
      بالاخره معیشت و منزلت امثال معلمان و رتبه بندی اجرایی میشه یا نه؟؟
    • بنده خدا IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      0 0
      معیشت زندگی مردم باید ارتقاء پیدا کند بجز فرهنگیان که زیر خط فقر زندگی می‌کنند متاسفم برای شما
    • رضا غلامی IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      0 1
      خواهشاً آقای نوبخت را به سازمان برنامه و بودجه دعوت کنید والا وضعیت روز به روز بدتر میشود
    • جواد IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      0 0
      سلام خرید خدمت سربازی برای افراد غایب تا هم مشکل این جوانان حل شود هم قسمتی از بودجه تانین شود با تشکر
    • عبداله IR ۲۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      0 0
      فکر میکنم اقای میر کاظمی در رویا هستند بهتر هست که در یرنامه ریزی بیشتر متوجه و مشورت بیشتر بگیره مطمین باشید که با برنامه ی میرکاظمی مردم باید ریاظت تحمل کنند میبینید