اهداف عراق از میانجیگری میان تهران و ریاض

عربستان پیش از این مخالف گفت‌وگو با ایران درباره مسائل منطقه به ویژه پرونده یمن بود؛ اکنون تلاش های عراق در کنار شکست های چندگانه ریاض در پرونده های مهم، حکام سعودی را متقاعد ساخته که باید با ایران گفت‌وگو کنند.

به گزارش تحریریه، نشست اخیر بغداد با حضور کشورهای همسایه  فرصت مناسبی را  برای برگزاری دیدار و گفت‌وگو میان مقامات ایران و عربستان با نظارت عراق فراهم کرد. از نظر مقام های عراقی گشایش روابط ریاض و تهران به معنی بازکردن گره‌ها و کاهش بحران‌ها است.

تارنمای «العهد» لبنان در گزارش خود در این زمینه آورد: طی ۵ ماه اخیر پیام‌هایی از سوی تهران و ریاض ارسال شده که نشان می‌دهد دو طرف تمایل دارند مشکلات را حل کنند و گره پیچیده در روند روابط را باز کنند. عراق از این فرایند تحرک مثبت عربستان و ایران جدا نبوده است بلکه طرح ابتکار عملی را برای نزدیک سازی دیدگاه‌های دو کشور مطرح و بر این روند نظارت کرده است تا زمینه مناسبی برای گفت‌وگوی آرام میان دو کشور فراهم شود.

 به نوشته العهد، ریاض و تهران درباره برخی پرونده‌های مختلف منطقه‌ای از جمله لبنان، سوریه، یمن و عراق با هم اختلاف نظر دارند. ریاض از همه ابزارها برای کاهش نفوذ منطقه ای ایران استفاده کرده است. پس از حمله نظامی آمریکا به عراق و تحولاتی که پس از اشغال بغداد رخ داد اختلافات عربستان و ایران به اوج خود رسید. در حالی که تهران از روند سیاسی و نظامی سیاسی جدید در عراق حمایت می‌کرد و سیاست تنش‌زدایی مثبت با نظام جدید بغداد را در پیش گرفته بود عربستان شیوه کاملا متفاوتی را دنبال کرد و از گروه‌های تروریستی مسلح حمایت به عمل آورد.

عربستان طی ۱۰ سال گذشته پرونده‌های پیچیده‌ای را منطقه ایجاد کرد. این کشور در سوریه و یمن گرفتار شد. روابط آن با قطر و ترکیه نیز با تنش‌هایی همراه شد. در چنین شرایطی عربستان احساس کرد که نیاز به اصلاح مسیر دارد. این کشور به دنبال راهی برای فرار از باتلاق یمن است. به جای پافشاری بر روی گزینه تغییر نظام در سوریه تصمیم گرفت واقعیت را بپذیرد. به ویژه این در شرایطی رخ داد که سوریه با پایداری خود توانسته است همه طرح ها را با شکست روبرو سازد.

ریاض به این موضوع هم پی برده است که محاصره و تحریم قطر سودی ندارد. در پیش گرفتن رویکرد دامن زدن به آشوب و حمایت از تروریسم در عراق هم بن بست رسیده است. طرح عربستان در لبنان هم با هدف کاهش نفوذ حزب الله و ایران با شکست روبرو شده است. در همه مناطقی که عربستان شکت خورده ایران توانسته است حضور پر رنگی داشته باشد. این کشور توانسته است آثا تحریم‌ها و فشارهای اقتصادی دشمنان خود را خنثی سازد.

«یاسمین فاروق» کارشناس مسائل عربستان در اندیشکده «کارنگی» اعتقاد دارد تصمیم عربستان برای گفت و گوی مستقیم با ایران بیانگر تغییر سیاست در ریاض است. عربستانی‌ها که پیش از این مخالف گفت و گو با ایران درباره پرونده یمن بودند اکنون به واقعیت پی‌برده‌ و احساس می‌کند که گفت‌وگو با ایران درباره یمن مفید است.

در بخش پایانی گزارش تارنمای لبنانی آمده است: با توجه به این اینکه بسیاری از پرونده‌ها و مسائل در هم تنیده هستند به مرور زمان محافل سیاسی و مردمی عراق هم به این نتیجه رسیده‌اند که ادامه اختلاف میان عربستان و ایران به مفهوم ادامه بحران سیاسی، امنیتی و اقتصادی در عراق خواهد بود. تردیدی نیست نشست اخیر بغداد با حضور کشورهای همسایه فرصتی مهمی برای برگزاری دیدار و گفت‌وگو میان مقامات ایران و عربستان بود. ممکن است این نشست نتایج زودهنگامی را به دنبال نداشته باشد زیرا از بین بردن اختلاف‌ها به زمان نیاز دارد. اما گشایش روابط در سطح کم هم به معنی بازکردن گره‌ها و کاهش بحران‌ها است.

پایان/

۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 12392

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 12 =