ترس بورس بازان و کانالهای بورسی از ریزش دوباره بازار

احتمال مذاکرات مثبت در وین و نگرانی بازار سرمایه از تکرار سناریوی سهم‌های دلارمحور به یکی از موارد حاشیه برانگیز بورس تبدیل شده است.

به گزارش تحریریه، ثبات نسبی در بازار سرمایه از ابتدای تابستان تاکنون با تغییر دولت، گزارشات فوق العاده شرکت‌ها و تحولاتی در رویکرد ارزی کشور همراه شد. نتیجه این عوامل، برگشت آرامش و تعادل به معاملات بازار سرمایه بود اما در پسِ مسایل منطقه‌ای و جهانی، به‌ویژه احتمال احیای برجام، تحلیلگران و فعالان بورس، دغدغه و نگرانی‌هایی دارند. فرهاد جوانمردی، تحلیلگر ارشد بورس و بازارهای مالی، در گفت‌وگو با خبرنگار «بورس‌فوری»، با اشاره به تاثیر احتمال مذاکرات مثبت برجام، برخی از این نگرانی‌ها را برای سهم‌های صادرات‌محور و به‌اصطلاح دلاری، مترتب می‌داند و می‌گوید:
 
با استقرار دولت جدید و ثبات شرایط سیاسی کشور، از ترس و هراس سهامداران خُرد کاسته و اعتماد حقیقی‌ها به بازار سرمایه فعلا و در کوتاه مدت جلب شد. 

البته افزایش نرخ دلار متاثر از تحولات منطقه‌ای در افغانستان و سایر عوامل کلان اقتصادی نیز به کمک بازار سرمایه آمد. در حال حاضر، وضعیت عادی بر بازار سرمایه حاکم است و سهام دلارمحور مانند پالایشی‌ها، پتروشیمی‌ها و تا حدی فولادی‌ها رشد قابل توجهی کرده و به تعادل رسیده‌اند اما سهام ریالی مانند بانکی‌ها و خودرویی‌ها هنوز ارزندگی برای خرید را دارند. 

افت قیمت دلار حتی برای بازه کوتاه مدت، می‌تواند سناریوی هیجانی سال گذشته را برای بازار سرمایه، به‌ویژه سهام دلاری، دوباره تکرار کند و این موضوع، از مهم‌ترین عوامل نگرانی فعالان بازار سرمایه محسوب می‌شود. آتشی که دامنگیر سهام ریالی نیز خواهد شد و صنایع ارزنده‌ای که به‌جای رشد قیمت (حداقل به اندازه صنایع دلار محور)، اُفت خواهند کرد! 

خوشبختانه، دولت سیزدهم و رییس‌جمهوری جدید در حوزه بازار سرمایه، با پرهیز از پیش‌گویی‌ها، رفتار منطقی، با طمئانیه و به‌اصطلاح دست‌به‌عصا را در پیش گرفته‌اند و این یک نقطه قوت و مثبت برای بازار سرمایه است. 

همچنین برخی تغییراتی که قرار است در بازار سرمایه ایجاد شود، مانند افزایش دامنه نوسان در بلندمدت، اعتماد سرمایه‌گذاران را برای ورود نقدینگی به این بازار جلب می‌کند. 

افزایش دامنه نوسان، رویکرد مناسب و مثبتی است که با ایجاد گشایش در سهم‌ها، پدیده صف‌نشینی را با افزایش نقدشوندگی سهام، از بین می‌برد و از خستگی و روند فرسایشی بازار جلوگیری می‌کند. 

ناگفته نماند که سازمان بورس برای اجرای این طرح ابتدا باید زیرساخت‌های نظارتی، رصد و پایش معاملات را ایجاد کند تا از تخلفات سفته‌بازانه روی سهم‌هایی که تحت تاثیر افزایش دامنه نوسان با رشد غیر عادی مواجه می‌شوند، جلوگیری شود. 
 
طرح فروش متری مسکن در بورس نیز ازجمله برنامه‌های مناسب در حوزه بازار سرمایه به‌شمار می‌رود و در صورت اجرا، عملکرد مثبت دیگری را در کارنامه بازار سرمایه، به‌عنوان شفاف‌ترین بازار در کشور ثبت خواهد کرد. 

به‌این‌ترتیب، بازار مسکن هم از چنبره سفته‌بازان املاک که با معاملات تهاتری، بی‌محابا موجب افزایش اسمی قیمت‌ها می‌شوند، خارج خواهد شد و قیمت‌گذاری در بازار مسکن از بورس تبعیت خواهد کرد.
 
با این تفاسیر و در مجموع، بازار سرمایه همچنان ارزندگی خود را حفظ کرده و قیمت بسیاری از سهم‌ها، «به‌قیمت» است، بجز سهام دلارمحور که در صورت احیای برجام، با کاهش دلار، اُفت خواهند کرد. 

همان‌گونه که متذکر شدم، تاثیر منفی این سهم‌ها دامنگیر سهم‌های ریالی و کل بازار خواهد شد. برخی از سهام دلارمحور، از پیک تاریخی قیمتی، بالاتر هستند و این تنها نگرانی برای بازار سرمایه محسوب می‌شود.

`پایان/

۱۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۵
کد خبر: 12452

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      0 0
      شما بیسوادها ادعای مطالعه و علم هم دارید بورس مگه بازیه بورس باز کلمه جعلیه از کی یاد گرفتید از دلال‌های غیرمجاز ارز؟ درستش سرمایه گذار و معامله گر بورس است پس به شما هم بگند خبرباز یا رسانه باز با اون خبرهای دست چندمتون خوبه . یا تحریرباز کفترباز هم خوشش نمیاد بهش بگن میگه بگین دوستدار پرنده یا پرورش دهنده پرنده