عبدالباری عطوان: بنزین ایران معادلات لبنان و منطقه را تغییر داد

«عبدالباری عطوان» معتقد است دولت های مصر و اردن با دیدن بحران شش ماهه سوخت در لبنان کاری انجام ندادند اما به محض درخواست کمک حزب الله از ایران و ارسال نفتکش ها وارد عمل شدند و به بیروت قول همکاری دادند.

به گزارش تحریریه، روزنامه الکترونیکی «رای الیوم» در بخشی از گزارش خود به قلم «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب با اشاره به نشست چهارشنبه گذشته وزیران انرژی اردن، مصر، سوریه و لبنان در «امان» پایتخت اردن برای بررسی چگونگی صادرات گاز مصر و برق اردن به لبنان نوشت، به مدت ۶ ماه است که بحران سوخت و برق در لبنان وخیم شده است. این کشورها و دیگر کشورهای عربی برای کاهش درد و رنج برادارن خود در لبنان تحرکی نکردند. اما به محض اینکه سید «حسن نصرالله» دبیر کل حزب الله از تهران درخواست کمک کرد و ایران به عنوان همپیمان حزب الله به سرعت به درخواست وی پاسخ مثبت داد و سه نفتکش خود را روانه لبنان کرد «دورتی شیا» سفیر آمریکا در لبنان دچار تنش شدید شد و از نظام های اردن و مصر خواست که گاز و برق لبنان را تامین کنند.

وی افزود: سفیر آمریکا در واقع به خاطر دوستی با مردم لبنان این کار را نکرده است بلکه او از نفت ایران و نفتکش های این کشور دچار ترس و وحشت شد و تلاش کرد در برابر ابتکار عمل حزب الله و دبیر کل این حزب سنگ اندازی کند.

به نوشته روزنامه رای الیوم، شجاعت سید حسن نصرالله و شکستن تحریم های آمریکا علیه لبنان و سوریه با درخواست از ورود نفتکش های ایرانی به لبنان ستودنی است ضمن آنکه وی اولویت را به بیمارستان ها و نانواها و توزیع سوخت بدون هیچ گونه تبعیضی بیان کرد و همه معادلات را در منطقه تغییر داده است. این موضوع سبب شد که یک هیات لبنانی به ریاست «زینه عکر» معاون نخست وزیر لبنان راهی دمشق شود. آمریکا و همپیمانان عرب آن بازنده این بحران بودند و تحولات به سود ایران تمام شد. آنها به خاطر ترس و تردید خود سبب شدند نفوذ ایران در منطقه افزایش یابد.

 در پایانی گزارش تاکید شد: سوریه هم بار دیگر عربی بودن خود و باقی ماندن در کنار دوستان برای کمک به آنها در مصیبت ها و گرفتاری ها را نشان داد. این کشور با وجود با اینکه تحریم های آمریکا در قالب قانون «قیصر یا سزار» روبرو است با عبور گاز مصر و برق اردن از خاک سوریه به سمت لبنان موافقت کرد و برتری خود را بر قدرت های ناچیز به اثبات رساند. 

پایان/

۲۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۰
کد خبر: 12485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • احمد IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۰
      0 0
      آها پس اینجور :_)