ریزش وحشتناک بورس/ پای گروسی در میان بود یا شایعه اوراق 23 درصدی؟

بازار سهام امروز در حالی با افت 40 هزار واحدی شاخص کل بورس رو به رو شد، که دلایل مختلفی در توضیح این ریزش مطرح می‌شود.

به گزارش تحریریه، شاخص کل بورس با ریزش 40 هزار واحدی در محدوده یک میلیون و 498 هزار واحد قرار گرفت و حمایت 15 میلیون واحدی را نیز از دست داد.

سفر رافائل گروسی به ایران و مطرح شده مباحثی در خصوص شروع مذاکرات هسته ای بار دیگر ابهاماتی را در خصوص ریزش دلار در بازار آزاد ایجاد کرده است.

گفتنی است، امروز شایعه ای در بازار  مبنی بر انتشار اوراق مشارکت ۲۳ درصدی مطرح شد. اصل خبر مربوط به بهمن ماه سال 1392 میباشد ، اینکه تیم اقتصادی جدید مجددا چنین تصمیمی اتخاذ کند باتوجه به کسری بودجه موجود احتمال چنین بحثی وجود دارد.

حتی اگر به فرض چنین اتفاقی بیفتد در مقایسه با تورم احتمالی عدد قابل توجهی نیست اما p/e forward مورد انتظار را از محدوده ۷-۸ به ۵-۶ کاهش می دهد. سهامداران در شرایطی که مردد هستند به شایعات و اخبار وزن زیادی میدهند.

در جریان معاملات امروز، شاخص کل هم وزن نیز ۲.۸۷ درصد افت را شاهد بود که در نوع خود کم سابقه بوده است. از آن سو، مجموع ارزش معاملات در بورس به حدود ۶ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان و مجموع ارزش معاملات در فرابورس نیز به حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان رسید. در جریان معاملات امروز، بیشترین تاثیر مثبت بر عملکرد شاخص کل به نمادهای «کالا»، «فایرا» و «اپال» بر می گشت و در مقابل، نمادهای «کگل»، «فملی» و «فولاد» بیشترین تاثیر منفی را بر عملکرد شاخص کل بر جای گذاشتند. بیشترین ارزش معامله نیز امروز به نمادهای «پالایش»، «کمند» و «شپنا» اختصاص داشت. از آن سو، امروز نمادهای «خگستر»، «وسخراج» و «وسفارس» بیشترین حجم عرضه را شاهد بودند و در مقابل، نمادهای «کیمیاتک»، «کمند» و «پارند» بیشترین حجم تقاضا را به خود اختصاص دادند. بیشترین میزان تغییر مالکیت از سمت حقیقی به حقوقی نیز امروز به نمادهای «خبهمن»، «شپنا» و «شسپا» اختصاص پیدا کرد و از آن سو، بیشترین میزان تغییر مالکیت از سمت حقوقی به حقیقی نیز به نمادهای «کمند»، «افران» و «کیان» اختصاص داشت.

پایان/

۲۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۴
کد خبر: 12523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 7
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 1
    • فریدون IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      0 0
      به نظر من اگر می خواهید بورس ایران جان بگیرد باید از الگوی سنتی و محدودیت های زمانی و تعطیلی ها در این بازار دست بردارید. چیزی شبیه به ارز دیجیتال برای نماد ها درست کنید. با این وضع سهامداران انگیره خود را برای توقف از دست می دهند. معطلی. تعطیلی ها و سایر عوامل را اصلاح کنید. اجازه رشد سهم بدون محدودیت سقف خود بازار یاد خواهد گرفت چطور فعالیت کند. از تجربه موفق دیجیتال الگو برداری کنید. البته اصلاحاتی هم در خبررسانی به دوست و آشنا هم لازم است. اعتماد مردم گران است.
    • اکبر IR ۱۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      2 0
      به ریزش بورس دولت هم کمک میکند دخالت دولت در بورس همه سهامداران را دل چرکین کرده و اعتماد از بین رفته دولت جدید بایستی این اعتماد را به بازار برگرداند نه اینکه خراب تر نماید
    • مریم IR ۱۷:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۱
      4 0
      تا بازار میاد جون بگیرد حقوقی ها به بهانه های مختلف سهام که در کف هستند را با صف فروش الکی قفل میکنند تا سهام دارانی که از پارسال در ضررهای سنگین هستند را هیجانی میکنند تا حقوقی ها سهام را مفت از چنگ حقیقی ها در بیاورند . آقای رئیسی باید هر چه سریعتر رئیس و مدیران و ناظران بورس را عوض کند .چون این تیمی که الان روی کار هست از دولت نادان قبلی هستند و به عمد دارن با مردم چنین رفتاری را میکنند .. شاخص ۱۱۰۰ بوده که قیمت خودرو روی ۲۰۰ تومان معامله میشده و الان که شاخص روی ۱۴۹۰ هست باز سهم خودرو روی ۲۰۰ ت داره درجا میزنه . آقای رئیسی تو را به جدت خودت وارد بشو و اعتماد را به بورس برگردان . شما هم انگار یادتان رفته چه قولی به مردم دادین
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      0 0
      سلام قراربود رییسی درستش کند والا بدترش کرد .اینقدرانت زیاد شده فقط دارن پول مردم رومیخورن
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      0 0
      تا یه خورده سهم ها سبز میشه حقوقی سریع میفروشه دوباره منفی میشه وقتی که منفی میشه میخره تا منفی ۵ بشه شاخص از ۱۱۰۰ به ۱۵۰۰ اومد ولی ضرر ماجبران نشد چه فایده ازاین رشد شاخص
    • IR ۲۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
      0 0
      مگه کارشناسان نمیگن رشد بورس براساس عملکرد سالانه و فروش اون شرکت است پس نباید با شایعات صعود و سقوط کند
    • کاوه IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      0 0
      چقدرماملت ساده یم،ریسی کیه،اون،این،...تواین مملکت،ی انسان سالم شما سراغ دارید که دلش برا مردم قشرضعیف جامعه بتپه،والاه من که نه دیدم نه شنیدم،تمام دزدن،اقا جان تورابه هر آیینی که داری ده درصد از سهام من وامسال من باقی مونده اونم بدزدیدکه همه خیالشون راحت بشه.