شرط های ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته ای چیست؟

دولت ایران با رویکردی جدید در چارچوب اجرای قانون اقدامات راهبردی برای لغو تحریم ها وارد مذاکره خواهد شد و این کشور به طور آشکار اعلام کرده است که طبق دستور العمل های غربی و آمریکا به مذاکره وارد نخواهد شد و مذاکره صرفا باید به احیای توافق هسته ای محدود باشد و ارتباطی با دیگر مسائل نداشته باشد و اموال بلوکه شده ایران آزاد شود.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العربی الجدید» چاپ لندن در بخشی از گزارش خود درباره شرط های جدید ایران برای از سرگیری مذاکرات هسته ای نوشت، پس از شکست مذاکرات غیرمستقیم میان تهران و واشنگتن در دستیابی به یک راه حل برای احیای توافق هسته ای و متوقف شدن مذاکرات به درخواست ایران به بهانه انتقال قدرت از «حسن روحانی» به سید «ابراهیم رییسی» رئیس جمهوری جدید هنوز هم این مذاکرات از سرگرفته نشده است. فشارها و تحرکات دیپلماسی برای از سرگیری مذاکرات در وین آشکار شده است. وزیران امور خارجه اروپایی به ویژه وزیران امور خارجه فرانسه و آلمان و همچنین «جوزپ بورل» مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به طور جداگانه با «حسین امیر عبدالهیان» وزیر امور خارجه ایران تماس تلفنی برقرار کرده اند.

همچنین «ایمانوئل ماکرون» رئیس جمهوری فرانسه طی کمتر از یک ماه دو بار با رییس جمهوری ایران تماس برقرار کرده است. رییسی در تماس تلفنی با «شارل میشل» رییس شورای اتحادیه اروپا بر شفاف بودن برنامه هسته ای ایران تاکید کرد. او گفت همکاری جدید ایران با آژانش نمونه آشکاری از اراده ایران برای نشان دادن شفافیت فعالیت هسته ای ایران است و رفتار غیرسازنده آژانس در روند مذاکرات اخلال ایجاد می کند.

روزنامه العربی الجدید درباره تحرکات و ارتباط های دیپلماسی میان تهران و کشورهای اروپایی نوشت: طرف ایرانی شرط های خود را برای از سرگیری مذاکرات اعلام کرده است. ایران به طور آشکار اعلام کرده است که طبق دستورالعمل های غربی و آمریکا به مذاکره وارد نخواهد شد و باید مذاکره محدود به احیای توافق هسته ای باشد و طرف مقابل احیای توافق هسته ای را به مسائل دیگر ارتباط ندهد.

یکی دیگر از شرط های ایران آن است که این کشور از طریق اروپایی ها از آمریکا می خواهد که اموال بلوکه شده ایران در خارج را آزاد سازد. طرف های غربی هم تایید کرده اند که آمریکا آمادگی این را دارد تا اجازه دهد اموال بلوکه شده ایران به عنوان مشوقی برای وارد شدن ایران به مذاکرات آزاد شود. ماکرون که بنا به درخواست «جو بایدن» رئیس جمهوری آمریکا به عنوان واسطه میان ایران و آمریکا عمل می کند و موضوع آزاد سازی اموال ایران را دنبال می کند به ایران در این زمینه اطمینان داده است که آمریکا آمادگی خود را برای آزادسازی اموال بلوکه شده ایران اعلام کرده است. او اشاره کرده است ایران خواهان آزادسازی 20 میلیارد دلار از اموال بلوکه شده خود در ژاپن، کره جنوبی و کشورهای اروپایی است.

روزنامه العربی الجدید در بخش دیگری از گزارش خود به نقل از منابعی در دولت ایران نوشت: دولت ایران با دستورالعمل و رویکرد جدیدی در چارچوب اجرای قانون اقدامات راهبردی برای لغو تحریم ها وارد مذاکره خواهد شد. در رویکرد جدید پرونده مذاکره درباره توافق هسته ای از وزارت امور خارجه به شورای امنیت ملی منتقل می شود و تیم جدیدی مذاکرات را مدیریت خواهد کرد تا وزارت امور خارجه بتواند به گسترش روابط خارجی و دیپلماسی اقتصادی به ویژه با قدرت ها و کشورهای آسیایی بپردازد.

پایان/

۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 12542

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 11 =