ایران در آستانه پیوستن به سازمان همکاری شانگهای

احتمال دارد در نشست پایان هفته جاری سازمان شانگهای در پایتخت تاجیکستان عضویت دائم ایران در این سازمان پذیرفته شود.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العرب» چاپ لندن در بخشی از گزارش خود درباره احتمال پیوستن ایران به سازمان شانگهای نوشت، در حالی که ایران به عنوان عضو ناظر در سازمان شانگهای حضور دارد کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس تا کنون فاصله خود را با این سازمان و ائتلاف منطقه ای که چین کنترل آن در اختیار دارد، حفظ کرده اند. ایران برای دستیابی به عضویت اصلی سازمان همکاری شانگهای از کشورهای حاشیه خلیج فارس و در راس آنها عربستان پیش گرفته است و شاید تا پایان این هفته به هدف خود در این زمینه برسد. در شرایطی که حمایت نظامی آمریکا از کشورهای عربی کم شده است این موضوع می تواند مانعی در پیوستن این کشورها به سازمان شانگهای باشد. برای پیوستن به سازمان شانگهای باید هشت عضو دایم این سازمان از جمله چین، روسیه، هند، پاکستان، ازبکستان، قرقیزستان و تاجیکستان با این درخواست موافقت کنند. 

به نوشته روزنامه العرب، «جیمز دورسی» پژوهشگر مسائل خاورمیانه معتقد است که پذیریش درخواست ایران برای پیوستن به سازمان شانگهای یک انقلاب دیپلماسی در دوره ریاست جمهوری سید «ابراهیم رئیسی» به شمارمی رود. مسوولان ایران انتظار دارند که پیوستن به سازمان شانگهای به آنها برای مقابله با تحریم های آمریکا کمک کند. در این زمینه «علی اکبر ولایتی» مشاور مقام معظم رهبری از دولت رئیسی خواسته است که با کشورهای شرقی از جمله چین، روسیه و هند روابط داشته باشد و این موضوع را کمکی برای پیشرفت اقتصاد ایران به شمار آورده است.

در بخش دیگری از گزارش روزنامه العرب می خوانیم: تاجیکستان به طور آشکار از عضویت ایران در سازمان شانگهای استقبال کرده است. «زهیدی نظام الدین» سفیر تاجیکستان در ایران طی یک کنفرانس مطبوعاتی گفته است پیوستن ایران به عنوان یک عضو اصلی از برنامه های سازمان شانگهای است و اگر دیگر کشور برای پذیریش ایران آماده باشد، تاجیکستان هم آماده است. «بختیار حکیم اف» فرستاد ویژه روسیه در سازمان شانگهای هم گفته است که همگان در این زمینه اتفاق نظر دارند و تردیدی در این زمینه نیست.

پایان/

۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 12548

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =