دلایل شکست‌های پی‌درپی سیاست خارجی آمریکا

سیاست خارجی آمریکا با توجه به منافع لابی‌ها و دستگاه‌های مختلف همیشه ایده‌ال نیست؛ اختلاف دولت‌ها و وزارتخانه‌ها سبب می شود سیاست خارجی این کشور در بسیاری از مناطق جهان از جمله افغانستان، عراق، مصر و ... با شکست روبرو شود.

به گزارش تحریریه، تارنمای «المیادین» لبنان در گزارش خود نوشت، جهانیان در برابر تصاویر عقب نشینی آمریکا از افغانستان شگفت زده شدند. آمریکا شکست خورد و ارتش پنتاگون و همپیمانان آن در نتیجه ضربه‌های طالبان از افغانستان عقب‌نشینی کردند. موضوع شگفت‌آورتر این بود که جنگ افزارهایی به ارزش دهه ها میلیارد دلار در میدان‌های نبرد به دست طالبان افتاد. 

گزارش افزود: این شکست در حالی رخ داد که بسیاری از تحلیلگران و مردم عادی ادعا می‌کنند آمریکا دچار اشتباه نمی‌شود و شکست نمی‌خورد و اقدام آمریکایی‌ها در عقب‌نشینی از افغانستان و آشوب‌های ناشی از این عقب‌نشینی و شکست، مدیریت شده بود و آمریکایی‌ها در ایجاد راهبرد و اجرای آن ایده‌ال عمل می‌کنند.

اما دلیل این ادعاها، تبلیغات سیاسی و قدرت نرم موفق آمریکا استدر غیر اینصورت نمونه‌هایی وجود دارد که این ادعاها را رد می‌کند. به عنوان مثال در حمله آمریکا به عراق و پس از سرنگونی نظام «صدام»، «جورج بوش» رئیس جمهوری آمریکا اعلام کرد عراق به الگوی دموکراسی در منطقه تبدیل خواهد شد. وی معتقد بود نظریه دومینو اجرایی  می شود و این دگرگونی به تدریج سراسر کشورهای منطقه را فراخواهد گرفت و نظام‌های دیکتاتوری در این کشورها به نظام دموکراسی تبدیل خواهند شد.

جورج بوش، «پل برمر» سفیر این کشور را برای نظارت بر آبادانی عراق انتخاب کرد. برمر پس از این انتخاب، یادداشتی را به «دونالد رامسفلد» وزیر دفاع آمریکا ارائه کرد که در آن آورده بود که باید ارتش عراق و دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی عراق منحل شوند. اجرایی شدن این سیاست به ناامنی و بی ثباتی عراق منجر شد. دیپلمات‌های آمریکایی که در عراق کار کرده بودند، اعتراف کرده‌اند که برنامه‌ها برمر و رامسفلد با منافع عراق در تعارضبود اما در راستای منافع لابی‌ها قرار داشت. این برنامه‌ها آشوب‌ را به جایی رساند که آمریکایی ها مجبور شدند چندین تریلیون دلار هزینه کنند و هزاران تن از آمریکایی کشته شوند اما آنها به اهداف خود در عراق نرسیدند و از این کشور عقب نشینی کردند.

An illustration of Joe Biden looking at a map of the world.

به نوشته تارنمای المیادین، انقلاب ۲۵ ژانویه مصر برای سرنگونی نظام «حسنی مبارک» شکل گرفت. با وجود اینکه جریان اخوان المسلمین دیرتر از دیگران به تظاهرات ملحق شد، اما این جریان در راس جنبش مردمی قرار گرفت و در نتیجه قدرت سازمانی خود و حمایت آمریکا توانست در انتخابات پیروز شود. با وجود اینکه مردم مصر دو سال بعد علیه اخوان المسلمین وارد عمل شدند و موازنه قدرت در داخل و منطقه تغییر کرد اما «پاترسون» سفیر آمریکا در مصر تا آخرین لحظه از «محمد مرسی» رئیس جمهوری پیشین مصر حمایت کرد. آمریکایی تا آخرین لحظه از اشتباهات سیاسی این جریان چشم پوشی کردند و در عرصه سیاسی پشتیبان آن ماندند.

تارنمای المیادین در بخش پایانی گزارش خود آورد: آمریکایی‌ها هنگامی که نسبت به شرایط اجتماعی کشوری آگاهی ندارند طرح‌های خود را با توجه به آرای مشاوران و مزدورانشان در این کشورها پیش می‌برند. این افراد معمولا حرف‌هایی را می‌زنند که آمریکایی‌ها دوست دارند آنها را بشنوند. آنها تبلیغات سیاسی و جنگ روانی را با هم ادغام می‌کنند. با توجه به این مسائل می‌توان گفت سیاست آمریکا ایده‌ال نیست و همیشه میان دولت‌ها و وزارتخانه‌های آمریکا هماهنگی وجود ندارد. بلکه آنها با توجه به منافع لابی‌ها و دستگاه‌های مختلف، وزاتخانه‌ها و دولت‌ها با هم اختلاف دارند و این موضوع سبب شکست سیاست خارجی آمریکا در بسیاری از مناطق شده است. 

پایان/

۲۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 12594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 0 =