برق تجدیدپذیر ارزان ترین منبع جدید انرژی

به اعتقاد کارشناسان در شرایط کنونی تولید برق از منابع تجدیدپذیر ارزان تر از همیشه شده است؛ به همین دلیل تا سال ۲۰۵۰ نیمی از برق جهان از این طریق تامین خواهد شد.

به گزارش تحریریه، زندگی بشر با سرعتی غیرقابل تصور  به سمت منابع تجدیدپذیر انرژی در حال گذار است. شرایط به گونه ای شده که منابع تجدیدپذیر در راس گذار به آینده ای با انرژی های پایدار و مبارزه با تغییرات آب و هوایی قرار دارند.

از لحاظ تاریخی، تاکنون انرژی های تجدیدپذیر گران بوده اند و فاقد قدرت رقابتی از نظر قیمت نسبت به سوخت های فسیلی هستند. با این حال، این وضعیت در دهه گذشته به طور قابل توجهی تغییر کرده است.

انرژی های تجدیدپذیر ارزان ترین منابع جدید برق هستند

تارینمای «visualcapitalist» نوشت، منابع سوخت های فسیلی هنوز بخش عمده ای از مصرف انرژی جهانی را تشکیل می دهند اما انررژی های تجدیدپذیر دیگر دور از دسترس نیستند. سهم برق جهان از منابع تجدیدپذیر از ۱۸ درصد در سال ۲۰۰۹ به نزدیک به ۲۸ درصد در سال ۲۰۲۰ رسید.

منابع تجدیدپذیر از منحنی ها یا قانون رایت پیروی می کنند یعنی به ازای دو برابر افزایش ظرفیت نصب شده، با درصد ثابتی ارزان می شوند. بنابراین، افزایش روزافزون انرژی پاک باعث کاهش هزینه برق نیروگاه های تجدیدپذیر جدید شده است.

نیروگاه های خورشیدی و نیروگاه های بادی در دهه گذشته شاهد کاهش چشمگیر در بخش هزینه های تولید بوده اند. علاوه بر این، قیمت برق نیروگاه های مجهز به گاز عمدتا در نتیجه کاهش قیمت گاز از اوج خود در سال ۲۰۰۸ کاهش یافته است.

در مقابل، قیمت تولید برق از محل زغال سنگ با افزایش یک درصدی تقریبا ثابت مانده است. علاوه بر این، برق با انرژی هسته ای به دلیل افزایش مقررات و عدم وجود راکتورهای جدید ۳۳ درصد گران تر شده است.

منابع تجدید پذیر انرژی چه زمانی به طور کامل بازار تولید برق را تامین می کنند؟

با توجه به کاهش هزینه های انرژی های تجدیدپذیر، تنها موضوع زمان است که انرژی های تجدیدپذیر به منبع اصلی برق ما تبدیل شوند.

چندین کشور متعهد شده اند تا سال ۲۰۵۰ به میزان صفر در انتشار  برسند و در نتیجه، پیش بینی می شود که انرژی تجدیدپذیر بیش از نیمی از تولید برق جهان را تا سال ۲۰۵۰ تشکیل دهد.

پایان/

۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 12597

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 9 =