موانع چین برای سیطره بر بازار نیمه هادی جهان

چین دومین مصرف کننده نیمه هادی ها در جهان است؛ این کشور برای صعود به رتبه برتر تولید این قطعات در جهان و کسب استقلال صنعتی موانعی را پیش روی خود می بیند که رفع آنها هزینه های مالی و حتی سیاسی فراوانی در بر دارد.

به گزارش تحریریه، تارنمای نشریه «فوربس» نوشت، ماه گذشته کارشناسان و بازارهای سرمایه در جهان در تعجب بودند که چرا پکن با رگبار مقررات جدید به ستاره های فناوری خود مانند (Ant Financial)، (Didi Chuxing) و (TAL)  آسیب می رساند. تصور این بود که «شی جین پینگ» رئیس جمهوری این کشور پرچم قرمز را برای استعدادهای فناوری چین به اهتزاز در می آورد و معنای آن این بود: توجه خود را از فن آوری های مصرف کننده پرحاشیه همچون وام های آنلاین، خرید سهام، آموزش بازی ها و موارد مشابه دور کنید و مشغول فناوری های اصلی استراتژیک مانند قطعات نیمه هادی باشید.

پیشنهاد شی برای خودکفایی ملی حداقل ۷۰ درصدی در زمینه فناوری های مهم تا سال ۲۰۲۵ با وجود ضعف چین در این بخش به شدت استرتژیک در حوزه فناوری بی اثر می شود.

نوامبر پنجاه سال پیش، شرکت «اینتل» آمریکا به عنوان اولین شرکت تولید کننده ریزپردازنده جهان، پایه و اساس عصر دیجیتال را بنیان گذاری کرد. این پروژه در سال ۱۹۶۹ و با مشارکت شرکت (Busicom) ژاپن آغاز شد.نیمه هادی ها چهارمین محصول معامله شده در جهان (از نظر ارزش) پس از نفت خام، نفت تصفیه شده و خودروها هستند

اینتل که تراشه طراحی و تولید می کند، هرگز از فروش کلی خود در بازار جهانی صرف نظر نکرده و از مزایای مقیاس جهانی بهره برده است.

چین نیمه هادی وارد می کند و این کشور دومین مصرف کننده بزرگ قطعات نیمه هادی در جهان است. این کشور کمی عقب تر از ایالات متحده است و به زودی به اوج خود می رسد. اما هدف اصلی چین در زمینه ساخت ریزپردازنده های پیشرفته، کیلومترها عقب تر از ایالات متحده است که همه چیز را از مزارع سرور غول پیکر تا ۵ میلیارد تلفن همراه جهان تامین می کند. تاکنون، نقش اصلی چین در دنیای نیمه هادی ها مونتاژ و بسته بندی بوده است.

عدم وجود یک شرکت مستقر در چین که از رتبه های برتر جهانی در صنعت قطعات نیمه هادی باشد، یک سیاه چاله استراتژیک برای پکن است. از بین ۱۵ شرکت برتر نیمه هادی جهان از نظر فروش ۸ شرکت در ایالات متحده هستند، دو شرکت در اروپا، و دو شرکت در هر کدام از کشورهای کره جنوبی و تایوان قرار دارند و فقط یکی از این شرکت ها در ژاپن مستقر است.

از آنجا که نیمه هادی ها چهارمین محصول معامله شده در جهان (از نظر ارزش) پس از نفت خام، نفت تصفیه شده و خودروها هستند، جای تعجب است که چرا چین هنوز رتبه ۱۵ را به خود اختصاص داده است. شی می داند که اگر چین بخواهد تا سال ۲۰۲۵ به استقلال تکنولوژیکی اصلی برسد، این امر قابل تحمل نیست.

پرچمداران قطعات نیمه هادی سرزمین اصلی چین شرکت «هوآوی» در شنژن و شرکت تراشه ساز چینی «اس ام آی سی» (SMIC) شانگهای هستند که هر دو در صحنه جهانی رقابت می کنند. هیچ کدام ۱۵ فروش برتر نیمه هادی جهان را به خود اختصاص ندادند. (البته هواوی مانند اپل، بیشتر فروش خود را از طریق تلفن های همراه انجام می دهد، نه تراشه ها.) هواوی یک شرکت درجه یک است اما توانایی آن برای ورود به بازارهایی که بیشتر تولید ناخالص داخلی جهان را شامل می شود توسط سیاست های دولت «دونالد ترامپ» رییس جمهوری سابق ایالات متحده محدود شد.

تا سال ۲۰۲۰، سهم جهانی شرکت تراشه ساز  اس ام آی سی چین در تولید تراشه های قراردادی تنها ۴ درصد بود در حالی که سامسونگ ۱۸ درصد و «شرکت صنایع نیمه‌رسانای تایوان»(TSMC) سهم ۵۰ درصدی و برای تولید تراشه های پیشرفته حتی بیشتر از ۸۰ درصد داشت. اکثر تحلیلگران معتقدند شرکت تراشه ساز  اس.ام.آی.سی حدود سه تا چهار سال از فناوری شرکت صنایع نیمه‌رسانای تایوان عقب است. این شکاف شرکت چینی یاد شده را وادار به رقابت بیشتر در سطح تولید کالاهایی همچون تلفن های ارزان قیمت، لوازم خانگی، اتومبیل و غیره کرده است. چه چیزی می تواند شرکت اس ام آی سی را به رتبه های برتر برساند؟ در یک کلام، هواوی. این شرکت فوق ستاره به یک شریک برتر نیاز دارد زیرا اقدامات ترامپ در سال ۲۰۲۰ سامسونگ و شرکت صنایع نیمه‌رسانای تایوان را از خدمات رسانی کامل به هواوی منع کرد.

چین همچنین باید تجارت تجهیزات تولید تراشه در سطح جهانی را توسعه دهد. این موضوع بی اهمیتی نیست. حکاکی ترانزیستورها بر روی سیلیکون در مقیاس ۵ نانومتر بسیار با اهمیت است. برای درک موضوع بهتر است بدانید که عرض موی انسان در حدود ۹۰ هزار نانومتر است و این یک موفقیت تکنولوژیکی است. تعداد کمی از شرکت ها و تجهیزات می توانند این کار را انجام دهند.

پایان/

۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۸
کد خبر: 12600

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =