دبیر انجمن خودروسازان؛ قیمت های شورای رقابت کم است/ خودرو باید گرانتر شود

دبیر انجمن خودروسازان ایران ضمن انتقاد از قیمت‌گذاری خودرو کم‌تر از بهای تمام شده، مصوبه جدید شورای رقابت در خصوص طرح‌های پیش فروش خودروسازان را نادرست خواند و گفت: اکنون خودروسازان در زیان هستند و عمل به مصوبه این شورا برای خودروسازان مقدور نیست.

به گزارش تحریریه، احمد نعمت بخش در خصوص ضرورت احیای شورای سیاست‌گذاری برای صنعت خودرو اظهار داشت: شورای سیاست‌گذاری خودرو در زمان مرحوم دکتر نژادحسینیان تشکیل ‌شد، در دوره وزارت برخی از وزرا نیز از جمله شریعتمداری به ندرت برگزار می‌شد، در دوره رحمانی به دست فراموشی سپرده شد و در زمان رزم حسینی آخرین وزیر صمت دولت پیشین نیز این شورا تشکیل جلسه نداد.

وی افزود: در مقاطعی که جلسات این شورا برگزار می‌شد، نتایج مثبتی برای صنعت خودرو دربرداشت زیرا به دنبال برگزاری جلسات ماهانه با حضور مدیران عامل شرکت‌های خودروسازی، وزرا، معاونان مربوطه و مدیرکل‌های تخصصی نسبت به رفع مشکلات صنعت خودرو، سیاست‌گذاری و اقدام می‌شد و نتیجه جلسات نیز روی هم رفته مثبت و به نفع صنعت خودرو بود.

دبیر انجمن خودروسازان ایران گفت: رونق صنعت خودرو به عنوان پیشران حدود 40 صنعت دیگر، موجب رونق سایر صنایع خواهد شد و تشکیل شواری سیاست‌گذاری برای این صنعت اقدام بسیار شایسته‌ای بود.

نعمت بخش بیان کرد: امیدواریم فاطمی امین وزیر صمت دولت سیزدهم با ارزش‌گذاری به خرد جمعی و دعوت از انجمن‌های تخصصی خودروسازان و قطعه‌سازان نسبت به احیای مجدد شورای سیاست‌گذاری خودرو اقدام نمایند و این اطمینان را می‌دهم که با همفکری می‌توان راهکارهای مناسبی به منظور اجرای بهتر برنامه‌های پیشنهادی ایشان ارائه داد، ضمن اینکه در گذشته در برخی از جلسات این شورا از اساتید دانشگاه به عنوان مشاور دعوت به عمل می‌آمد.

وی در خصوص ارزیابی خود نسبت به برنامه‌های وزیر صمت مبنی بر افزایش تیراژ و کاهش معوقات گفت: بر اساس بررسی‌های انجام شده از سوی مرکز تحقیقات ایران خودرو و سایپا، نیاز واقعی تقاضای بازار خودرو با توجه به کاهش قدرت خرید مصرف‌کنندگان، حداکثر یک میلیون دستگاه در سال است. تحقق افزایش تیراژ مدنظر وزیر صمت، مستلزم صادرات است و صادرات نیز در گرو رفع تحریم‌ها، بازگشایی مسیر نقل و انتقالات بین بانکی و جوینت شدن خودروسازان داخلی با شرکت‌های خودروسازی خارجی است تا امکان صدور خودروهای مشترک در بازارهای صادراتی شرکای خارجی فراهم گردد.

نعمت بخش تقاضای بیش از یک میلیون در بازار خودرو را ناشی از رانت موجود در این بازار به واسطه دونرخی بودن قیمت خودرو دانست و گفت: 80 درصد متقاضیان ثبت‌نام، سرمایه‌گذارانی هستند که با اهداف سرمایه‌ای به دنبال کسب منفعت از این بازار هستند.

وی ضمن ابراز امیدواری نسبت به اقدام وزیر صمت مبنی بر حذف نظام قیمت‌گذاری دستوری و دونرخی بودن خودرو بیان کرد: خودروسازان نیز در راستای تحقق این امر، آماده همکاری با وزارت صمت هستند و این اطمینان را می‌دهم که در صورت تک نرخی شدن قیمت خودرو با توجه به قدرت خرید مصرف‌کنندگان، فروش داخل بیش از یک میلیون دستگاه نخواهد بود، مگر اینکه دولت در راستای از رده خارج‌سازی خودروهای فرسوده، تمهیدات ویژه‌ای بیاندیشد.

دبیر انجمن خودروسازان ایران تصریح کرد: اگر دولت برنامه‌ای برای خروج خودروهای فرسوده داشته باشد، افزایش تیراژ منطقی‌تر خواهد بود و با وجود تحریم‌ها و انباشت خودروهای فرسوده، افزایش تیراژ هدفی دور از دسترس به نظر می‌رسد.

نعمت بخش در خصوص بهبود وضعیت تولید خودروهای تجاری سنگین به ضرورت انعقاد قراردادهای طولانی مدت 5 ساله برای نوسازی کامیون‌ها، اتوبوس‌های شهری و بین شهری با در نظر گرفتن مبالغی به عنوان پیش پرداخت و جریمه در صورت عدم ایفای تعهدات اشاره کرد و گفت: نوسازی اتوبوس‌های شهری با همکاری وزارت کشور و شهرداری‌ها مبنی بر اعلام میزان نیاز از سوی شهرداری‌ها و نوسازی اتوبوس‌های برون شهری نیز در گرو اعلام نیاز وزارت راه و ترابری است تا برنامه‌ریزی برای تولید امکان‌پذیر شود. در بخش تولید خودروی سنگین کامیون نیز به عنوان مثال تانکرهای نفتی، انعقاد قرارداد طولانی مدت میان وزارت نفت و خودروسازان ضروری است. بدین ترتیب برنامه‌ریزی به منظور افزایش ساخت داخل، کاهش قیمت تمام شده و کسب رضایت مشتری به آسانی امکان‌پذیر خواهد شد.

وی با بیان اینکه امکان تحقق نوسازی 10 هزار دستگاه ناوگان سنگین تا پایان سال جاری بر اساس برنامه ارائه شده از سوی وزیر صمت، البته مشروط بر انعقاد قرارداد وجود دارد، گفت: در سال جاری، قراردادهایی میان وزارت راه و خودروسازان برای تولید کامیون منعقد شد اما برای تولید اتوبوس‌، تاکنون قرارداد طویل‌المدتی منعقد نشده است. ظرفیت کامیون‌سازی در کارخانجات خودروسازی، بالغ بر 70 تا 80 هزار دستگاه است و از ظرفیت تولید حدود 15 هزار دستگاه اتوبوس برخوردار هستیم.

دبیر انجمن خودروسازان ایران در خصوص مصوبه شورای رقابت مبنی بر عدم اعمال تورم بر مبالغ پیش پرداخت در طرح‌های پیش فروش خودروسازان گفت: در شرایطی که زیان‌دهی خودروسازان به واسطه قیمت‌های دستوری، رو به افزایش است، این مصوبه نیز بر زیان خودروسازان می‌افزاید و عدم اعمال تورم بر مبالغ پیش پرداخت نادرست است، ضمن اینکه سود مشارکت نیز در طرح‌های پیش فروش برای خریداران محاسبه می‌شود. اگر نارضایتی مصرف‌کنندگان موجب صدور مصوبه شورا بوده، متقاضیان می‌توانند شرایط را نپذیرند و در طرح‌های پیش فروش خودروسازان حضور نیابند.

نعمت بخش تاکید کرد: انجمن به شدت مخالف این مصوبه است، زیرا قیمت‌ نهایی محصولات تولیدی خودروسازان، پایین‌تر از بهای تمام شده بوده و شورای رقابت نیز برای رفع این معضل در صنعت خودرو اقدامی نکرده است.

دبیر انجمن خودروسازان ایران بیان کرد: امیدواریم سیاست‌گذاران خودرویی و در راس آن وزیر صمت نسبت به اصلاح وضعیت دو نرخی بودن خودرو که موجب بروز رانت در بازار شده، اقدام نمایند و در این صورت است که با تک نرخی شدن خودرو، حذف رانت و در نتیجه خروج خودروسازان از زیان، عمل به مصوبات شورای رقابت از سوی خودروسازان ممکن می‌گردد. اما اکنون که خودروسازان در زیان هستند، معتقد هستیم مصوبه جدید شورای رقابت نادرست است و خودروسازان قادر به انجام آن نیستند.

نعمت بخش در پایان با تاکید بر اینکه خودروسازان با واردات خودرو مخالفتی ندارند، گفت: آزادسازی واردات خودرو، کاهش تعرفه و معافیت خودروسازان از قیمت‌گذاری دستوری که ریشه معضلات خودروسازان و حتی افت کیفیت خودرو است، ناشی از قیمت‌گذاری دستوری است. استفاده از تجربیات دهه 70 مبنی بر فروش خودرو بر اساس قیمت حاشیه بازار موجب تک نرخی شدن خودرو و حذف رانت از بازار خودرو می‌گردد. 

منبع: خبرخودرو

پایان/

۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۷:۵۳
کد خبر: 12624

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 18
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 11
    • وطن IR ۱۸:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      9 0
      در جواب دبیر انجمن خودروسازان باید گفت با واردات بی رویه و بدون تعرفه و با شکستن انحصار و عدم حمایت دولت .. و باید چنین اشخاصی و همچنین آقای شیوا ( شورای رقابت ) را مجازات و بازخواست کرد که این اشخاص ... را در کشور ترویج داده اند و با شعار حفظ حقوق ملت / خیانت در حق ملت را ترویج داده اند .
      • IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
        0 0
        لطفا اطلاعات سپاه زندگی این آقا را بررسی کند
      • IR ۲۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
        0 0
        آقا معلومه چی میگی اگه همین بنده خدا شیوا نبود الان همین خودروسازها خون مردمو تو شیشه کرده بودند باید برا یه پراید اون موقع ۱ میلیارد میدادیم
    • مردم IR ۱۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      9 1
      جناب آقای نعمت بخش ، در جمهوری اسلامی معیاز قیمتگذری و منت گذاشتن بر سرمردم قیمت جهانی است. محاسبه قیمت بنزین که میشود قیمت جهانی اینطور ، قیمت جهانی ان،طور اما قیمت کدام یک از خودروهای داخلی معیار جهانی دارد. قیمت خودرو در ایران از ۴ برابر تا ۲۰ برابر قیمت جهانی قیمت گذاری میشود.
    • IR ۱۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      5 0
      شورای رقابت در زمانی معنی دارد که واردات خودرو آزاد باشد وتاریخی وجود نداشت وبالعکس آن فقط انحصار وکاسبی است
    • IR ۲۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      0 0
      اخه من موندم آقاییییی نعمت بخش چقدر دروغ میگید از یه طرف میگید قدرت خرید اومده پایین از یه طرف دیگه میگید باید قیمتا رو افزایش بدیم آخه من نمیدونم شرکتای خودرو ساز که دولتی هستند اگه قیمت بره بالا پول تو جیب کی میره!!! دوما میگید سایپا با ایرانخودرو براورد کردند نیاز بازر ۱ میلیون دستگاه خودرو هست واقعا جملتون مثل طنز میمونه به اگه خودرو تو بازار به وفور باشه و خودرو ساز قطره چکونی بیرون نده این صف هم جمع میشه واقعا از دروغاتون خجاللللت بکشید
    • IR ۲۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      0 0
      اقای دبیرخودروسازان خیلی خودروباکیفیت می سازیدخودرویی که از کارخانه بیرون می ایدهرروزتو تعنبرگاه کدام جنس باکیفیت دوی خودرو گذاشتیدپژوپارس شمامثل تراکتورصدایش داخل اتاق می پیچدکلاج هازیرپا سفت زنگ اتاق میریزدکدام خودروخارجی صدایش داخل اتاق می ایداشتهاتان بازشده دبدیدملت ثبت نام می کند ملت راساده میدا کرده ابد ادم خودرو نگاه می کندلذت می بردولی خودروایرانی ازروزواگذاری کاستنی که دارد که هیچ کیفیت هم نداردقیمت ان راکه شورای رقابت داده برایتان زیاداست
    • امیر IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      نمیخریم شده باشه خر بخریم میخریم اما ماشینهای مزخرف ۲ میلیونی شمارو نمیخریم
    • مسعود IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      وقتی با افزایش دلار قیمت خودرو چند برابر می شود یعنی خودرو داخلی نیست بلکه رانتی برای پر کردن جیب مونتاژ کاران است و خودرو ملی معنا ندارد ،مگر حقوق کارمندان چند برابر شده ، قیمت خودرو داخلی۴ برابر شده ولی همچنان از ضرر حرف می زنند ،پس همان بهتر واردات بدون حق گمرک آزاد شود .
    • دوست IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      به چه دلیل زیان میکنه...خودرو 20 میلیونی رو میدین 150 میلیون ضرر میکنین..مردم رو خر فرض نکنین...شماها رانت و فساد درست کردین نه بازار
    • فرشاد IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      شورای کدوم رقابت ؟؟؟ مگه اصن رقابتی هم وجود داره ؟ هر اشغالی میسازین مردم ناچارا بخرن قیمتا از سرتون هم زیاده شما ی صنعت شکست خورده این حداقل بکشین کنار ما ماشین درست سوار شیم
    • IR ۰۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      این دولت و مجلس چند تا " مررررد " میخواد تا واردات خودرو را آزاد کنند اون وقت ببین ماشین هاتون رو کسی حاضر نیست حتی به عنوان توالت صحرایی استفاده کنه . این قدر مردم را خوار و تحقیر نکن. ماشین زباله چینی را معادل 80 هزار دلار داری به مردم میندازی کسی نیست توی دهنت بزنه معلومه هر روز صبح بلند میشی یه نمکی روی زخم مردم می پاشی
    • گمنام‌ IR ۰۹:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      درود بر مردمان آریایی ایران بزرگ ، راستش رفاقت جای رقابت را گرفته و اصلا چه نیازی به شوراست وقتی یک ایرانی محدویت انتخاب دارد.خودروهای تولیدی ما توان رقابت با خودرو های خارجی را ندارند ،پس چرا ورود آنها را آزاد نکنیم ، قیمت گذاری زمانی ارزش پیدا می کند که انتخاب برندها و واردات آزاد باشد ،این قضیه، نیازی به شورا ی فلان نداره شرکت خودرو سازی خودش می تواند قیمت گذاری کند در صورتیکه واردات آزاد شود و انتخاب محدود نباشد.
    • نادی IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      درشرایطی که مردم ازقیمتهای شاخدارو حیرت اور ماشین درکشور شاخ دراورده اند وحتی دل پرخونی از شورای رفاقت با خودروسازان دارند اینقدر جوبرای ادمهای خطرناک بامنافع ملی ومردم مثل همین نعمت زاده فراهمه که تازه این بی وجدان ازشیوا انتقادمیکنه مردم خون به جگر هستند ازهمه شما ماشینی که قیمتش یک سوم این مبالغ عجیب هم ارزش نداره را قالب میکنید باز طلبکارید دولت جدید علاوه براصلاح قیمتها وریزش شدید متناسب باقدرت خرید مردم که باید دستورکارقراربده باید امثال این افراد پررورا ضمن حبسهای طولانی تبعید به مناطق بداب وهوا انفصال ازخدمت بکنه
    • گمنام زمان IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      بابا این دفتر و دستک جمع کنید بریزید دور ، واردات رو آزاد کنید و رقابت را جای رفاقت قرار دهید و نتیجه را ببینید و شرکت خودرو ساز قیمت گذاری کند .بقیه اش همه کشک است و ما را به خیر اینان نیاز نیست و شر نرسانید.
    • احمد IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 0
      بگو شورای خیانت نه رقابت . شورای رفاقت نه رقابت. جمع شدین دور هم هر روز یه کلاهی سر مردم میذارین کسی نیست توی دهنتون بزنه. قیمت ماشین چینی رو سه برابر آخرین مدل بنز داری به مردم می فروشی هنوز سیر نشدی؟
    • رضا دیده ور IR ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      1 0
      با سلام. در جواب این دبیر باید گفت که تعلق گرفتن سود مشارکت برای خودرو های پیش فروش کذب محض است. چرا برای گران کردن خودرو متوسل به دروغ می شوید؟
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      1 0
      قیمت خودروهایی مثل دنا و کوییک دهها میلیون گرون تر از ارزش واقعی اش هست