سهم 5 درصدی واردات از بازار خودرو/ مخالفان  برای شورای نگهبان بهانه تراشی نکنند

طرح مجلس برای ساماندهی صنعت و بازار خودرو در حالی منتظر تأیید شورای نگهبان است که به گفته مجلسی‌ها، اجرای آن باعث بهبود کیفیت و قیمت خودروهای داخلی و تکمیل نیاز بازار از طریق واردات خودرو خواهد شد. بر این اساس نباید برخی مخالفان به بهانه تولید داخل برای این طرح بهانه تراشی کنند.

به گزارش تحریریه، روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مورد انگیزه مجلس برای تدوین طرح ساماندهی خودرو با بیان اینکه در 15 سال اخیر کمتر از 5 درصد نیاز بازار خودرو کشور از محل واردات تأمین شده است، گفت: با توجه‌ به این آمار، واردات خودرو لطمه‌ای به خودروسازان وارد نمی‌کند، بلکه آنها را به افزایش تولید تشویق می‌کند.

وی با بیان اینکه عنوان آزادسازی واردات خودرو برای طرح مصوب مجلس مناسب نیست و اسم آن را تنظیم واردات خودرو گذاشته‌ایم، افزود: برای نخستین‌بار قانونی گذاشته‌ایم که قید و بندهای مشخصی برای واردات خودرو تعیین می‌کند. در حال حاضر وضعیت مناسب نیست و باعث شده است خودروهای خارجی در ایران تا 8 برابر قیمت جهانی معامله شوند و التهاب کاذبی به بازار وارد کند.

وی واردات خودرو بر اساس قانون جدید را برای اشخاص حقوقی و حقیقی امکان‌پذیر دانست و اظهار داشت: این افراد باید خودروهایی باکیفیت معین وارد کنند و در این راستا مصرف سوخت خودروها باید درجه B به بالا باشد و نهایتاً سه سال از کارکرد آنها گذشته باشد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درباره منابع تأمین ارز واردات خودرو نیز گفت: ارز این خودروها باید از محل ارز صادراتی تامین شود که تعهد ارزی جدید برای دولت ایجاد نکند. موضوع واردات مجاز خودرو را بر عهده شورای رقابت گذاشته‌ایم که هر 6 ماه یک‌بار با توجه‌به میزان کمبود تقاضای داخلی و عرضه، سقف مجاز واردات را تعیین کند.

وی افزود: اگر تقاضای مؤثر داخلی از میزان عرضه خودروسازان داخلی بیشتر بود، کمبودها از محل واردات خودرو از خارج از کشور جبران خواهد شد. با این ملاک‌ها و مشخصات، واردات خودرو امکان‌پذیر است.

پایان/

۲۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱
کد خبر: 12687

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • وطن IR ۱۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۸
      0 0
      در بحث واردات خودرو شورای رقابت ( آقای شیوا ) که یکی از برهم زننده قیمت ها و حق و حقوق ملت است نباید ورود کند و جای سوال است بعد از 8 سال واردات مجدد چرا ملت نباید آزادانه با پولی که خرج می کند انتخاب آزادانه محصولات باکیفیت داشته باشد . جفا در حق ملت در خاموشی عدالت در کشور جـــــــــــــــــــــای تـــــــــــــــــــــــــــــــأمل دارد . مسئولین / مجلس