پشت پرده قیمت های سرسام آور برق

مسائل گوناگون اقتصادی، زیست محیطی و اجتماعی موجب افزایش شدید قیمت برق در اروپا شده است؛ حتی کارشناسان از احتمال افزایش قیمت انرژی در زمستان خبر می دهند.

به گزارش تحریریه، تارنمای «بلومبرگ» در زمینه گرانی سرسام آور قیمت انرژی در اروپا نوشت، جاه طلبی های انرژی اروپا روشن است. این اتحادیه با تغییر سیستم های تولید و توزیع نیرو به آینده ای کم کربن روی آورده اما وضعیت کنونی به دلیل افزایش قیمت در این عرصه منجر به ایجاد آشفتگی شده است.

تنگنای جهانی گاز طبیعی، تنگناهای انرژی تجدیدپذیر و سرعت باد در دریای شمال که کمترین سرعت در ۲۰ سال گذشته بود و توربین های غیر فعال به افزایش قیمت برق کمک کرده است. با نزدیک شدن به فصل زمستان، دولت ها در حال آماده شدن برای مداخله در بازارهای ناپایدار انرژی در صورت نیاز برای گرم نگه داشتن خانه ها و کارخانه ها هستند.

مشکل این بخش چیست؟

با بیرون آمدن اقتصادها از بیماری همه گیر کووید ۱۹، قیمت انرژی افزایش یافت و تقاضا را همزمان با کمبود عرضه افزایش داد. کارخانه های زغال سنگ تعطیل شده اند، ذخایر گاز کم است و وابستگی فزاینده قاره به منابع تجدیدپذیر انرژی آسیب پذیری و نقص های آن را آشکار می کند. حتی با وجود آب و هوای معتدل در ماه سپتامبر قیمت گاز و برق رکوردها را در سراسر قاره شکست. «روبرتو سینگولانی» وزیر انتقال محیط زیست ایتالیا، در این زمینه گفته است که انتظار دارد قیمت برق در سه ماهه سوم ۴۰ درصد افزایش یابد.

چرا کمبود عرضه وجود دارد؟

اواخر تابستان در اروپا معمولا زمانی است که موجودی گاز طبیعی برای زمستان پر می شود. امسال، پس از یک زمستان سرد غیرمعمول مکان های ذخیره سازی در این زمان از سال در پایین ترین سطح خود در بیش از یک دهه گذشته قرار داشته اند. عرضه از طرف روسیه محدود بود زیرا این کشور موجودی های خود را بازسازی می کرد. این در حالی بود که جریان گاز نروژ کم‌تر از حد متوسط در طول عملیات نگهداری در میدان های عظیم و ایستگاه‌های فرآوری آن بوده ‌است. قیمت ها در اروپا برای جذب محموله های گاز مایع از آسیا یعنی جایی که چین در حال انبار کردن دارایی ها به نفع اقتصاد خود و اطمینان از ذخایر کافی برای زمستان است، باید افزایش یابد.

Why Europe's Power Prices Are Skyrocketing - Bloomberg

قیمت گاز چه ربطی به برق دارد؟

حدود ۲۳ درصد از برق اتحادیه اروپا در سال ۲۰۱۹ از گاز تولید شد، مقداری که بعد از ۲۶ درصد برق تولید شده توسط نیروگاه های هسته ای در مقام دوم قرار دارد. ذخیره سازی برق بسیار سخت است، به این معنی که نوسانات زیاد در هزینه های سوخت به سرعت به نوسان قیمت تبدیل می شود. البته باتری های بزرگ برای ذخیره آن وجود دارد و این فناوری به سرعت در حال توسعه است اما سال ها طول می کشد تا این باتری ها بتوانند ظرفیت ذخیره سازی جدی برای انرژی های تجدیدپذیر را ارائه دهند. برخی از کشورهای اروپایی به طور فزاینده ای به صادرات برق از سایر کشورها وابسته شده اند.

قیمت برق در اروپا چگونه تعیین می شود؟

در حالی که تجارت کوتاه‌مدت رو به افزایش است، شرکت‌های آب و برق و شرکت‌های بزرگ نیز به خرید و فروش برق از سال‌ها قبل می‌پردازند و حتی برق سال های بعد خود را در زمان حاضر خریداری می کنند. در این معاملات، دیدگاه درباره اقتصاد و پیش‌بینی‌های قیمت سوخت بلند مدت نقش بزرگتری ایفا می‌کند. اما بازار وسیع تر برق اروپا به طور سنتی بر قیمت روز بعد متمرکز شده است و حراج ها قیمت روز آینده را به عنوان معیار عرضه می کنند.

معامله گران پیشنهادات خود را برای هر ساعت براساس محاسبه عرضه و تقاضای خود ارائه می دهند و سپس میانگین قیمت توسط صرافی که در آن بازار اداره می شود محاسبه می شود. بازارهای ایالات متحده بیشتر منطقه ای هستند. بیشتر برق نیز یک روز زودتر فروخته می شود، ترتیبات مشابهی برای معامله در همان روز در اروپا نیز وجود. قیمت مصرف کننده بعد از تغییرات نرخ درخواست خدمات، تغییرات نرخ تقاضای برق، تغییرات نرخ سرمایه‌گذاری‌های انتقالی و نگهداری کلی شبکه‌های آن‌ها، توسط قانونگذاران ایالتی تنظیم می‌شود.

پایان/

۲۹ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
کد خبر: 12691

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 12 =